آیا درباره بیش فعالی در بزرگسالان چیزی شنیده اید؟

اختلال بیش فعالی و کمبود توجه فقط یک مشکل دوران کودکی نیست. بدانید که علائم و نشانه های بیش فعالی بزرگسالان چگونه است – و در مورد آن چه می توانید انجام دهید.

زندگی می تواند برای هر بزرگسالی یک عمل متعادل کننده باشد ، اما اگر مرتباً خود را دیر میرسید ، بی نظم هستید، فراموشکار هستید ، ممکن است دچار اختلال بیش فعالی باشید .

گرچه دانشمندان دقیقاً علت بیش فعالی را نمیدانند ، اما آنها فکر می کنند که احتمالاً ناشی از ترکیبی از ژن ها ، محیط و تفاوت های جزئی در نحوه سیم کشی مغز است. اگر مبتلا به بیش فعالی در دوران کودکی هستید ، احتمالاً حداقل برخی از علائم را تا بزرگسالی حمل کرده اید.

افسانه ها و حقایق در مورد اختلال بیش فعالی در بزرگسالان

باور غلط: بیش فعالی فقط کمبود اراده است. افراد مبتلا به ADHD به خوبی بر روی مواردی که مورد علاقه آنها است تمرکز می کنند. اگر آنها واقعاً بخواهند می توانند روی هر کار دیگری تمرکز کنند.

واقعیت: بیش فعالی بسیار شبیه مشکل اراده است ، اما اینطور نیست. این اساساً یک مشکل شیمیایی در سیستم های مدیریت مغز است.

باور نادرست: افراد مبتلا به بیش فعالی هرگز نمی توانند تمرکز کنند.

واقعیت: افراد مبتلا به بیش فعالی اغلب می توانند تمرکز خود را روی فعالیتهایی که از آنها لذت می برند ، نشان دهند. اما هر چقدر تلاش کنند ، وقتی وظیفه پیش رو خسته کننده یا تکراری است ، در حفظ تمرکز مشکل دارند.

بیش فعالی در بزرگسالان

باور نادرست: همه علائم بیش فعالی را دارند و هر کسی با هوش کافی می تواند بر این مشکلات غلبه کند.

واقعیت: بیش فعالی در همه سطح هوش افراد را تحت تأثیر قرار می دهد. و اگرچه هر کس گاهی علائم بیش فعالی را نشان می دهد ، فقط کسانی که دارای نقص مزمن در این علائم هستند ، تشخیص بیش فعالی را تضمین می کنند.

باور نادرست: کسی نمی تواند به بیش فعالی مبتلا شود و همچنین افسردگی ، اضطراب یا سایر مشکلات روانپزشکی داشته باشد.

واقعیت: فرد مبتلا به بیش فعالی بیش از سایر افراد شش برابر بیشتر در معرض اختلال روانپزشکی یا یادگیری است.

علائم بیش فعالی در بزرگسالان

در بزرگسالان ، اختلال بیش فعالی اغلب متفاوت از كودكان به نظر می رسد – و علائم آن برای هر فرد منحصر به فرد است. دسته های زیر علائم رایج بیش فعالی بزرگسالان را برجسته می کند. تمام تلاش خود را بکنید تا مناطقی را که در آنها مشکل دارید شناسایی کنید. هنگامی که مشکل سازترین علائم خود را مشخص کردید ، می توانید راهکارهای مقابله با آنها را شروع کنید.

مشکل در تمرکز و حفظ تمرکز

 بزرگسالان مبتلا به بیش فعالی قادر به تمرکز بر کارهایی هستند که تحریک کننده یا جذاب به نظر می رسند ، اما در تمرکز و انجام کارهای پیش پا افتاده مشکل دارند. ممکن است به راحتی توسط مناظر و صداهای بی ربط حواس شما پرت شود ، از یک فعالیت به فعالیت دیگر بپردازید یا به سرعت خسته شوید.

داشتن بسیاری از افکار همزمان که به سختی می توان یکی را دنبال کرد.
مشکل در توجه یا تمرکز ، مانند هنگام درس خواندن و گوش دادن به دیگران.
حتی در اواسط مکالمه ، مرتباً رویاپردازی میکنند
برای تکمیل وظایف ، حتی کارهایی که ساده به نظر می رسند ، مبارزه می کنند.
تمایل به نادیده گرفتن جزئیات ، منجر به خطا یا کار ناقص می شود.
مهارت ضعیف گوش دادن به عنوان مثال ، به سختی به یاد آوردن مکالمات و دنبال کردن دستورالعمل ها می پردازید.
به سرعت خسته شوید و به دنبال تجربیات محرک جدید باشید.

علائم بیش فعالی

بی نظمی و فراموشی

هنگامی که بیش فعالی دارید ، زندگی اغلب آشفته و خارج از کنترل است. سازماندهی و سرآمد بودن کارها می تواند بسیار چالش برانگیز باشد – همانطور که مرتب سازی اطلاعات مربوط به وظیفه انجام شده ، اولویت بندی لیست کارهای خود ، پیگیری وظایف و مسئولیت ها و مدیریت وقت خود. علائم رایج بی نظمی و فراموشی عبارتند از:

مهارت های سازمانی ضعیف (خانه ، دفتر ، میز ، یا اتومبیل بسیار نامرتب و بهم ریخته است)
تمایل به تعویق انداختن
مشکل در شروع و پایان پروژه ها
تأخیر مزمن
قرارها ، تعهدات ، مهلت ها را غالباً فراموش کنید
از دست دادن یا جا به جایی مداوم چیزها (کلیدها ، کیف پول ، تلفن ، اسناد ، صورت حساب ها).
دست کم گرفتن زمان لازم برای اتمام کارها.

مشکلات عاطفی

بسیاری از بزرگسالان مبتلا به بیش فعالی در مدیریت احساسات خود دشوار هستند ، به ویژه هنگامی که صحبت از احساساتی مانند عصبانیت یا ناامیدی می شود. علائم عاطفی رایج بیش فعالی بزرگسالان شامل موارد زیر است:

به راحتی دچار استرس میشوند
تحریک پذیری منفجر کننده
عزت نفس پایین و احساس عدم امنیت یا کم کاری
مشکل در حفظ انگیزه
حساسیت بیش از حد به انتقاد

بیش فعالی

بیش فعالی و بی قراری

بیش فعالی در بزرگسالان مبتلا به بیش فعالی ممکن است همانند کودکان باشد. ممکن است بسیار پرانرژی و همیشه “در حال حرکت” باشید ، انگار که با موتور رانندگی می کنید. با این حال ، برای بسیاری از افراد مبتلا به بیش فعالی ، علائم بیش فعالی با افزایش سن ظریف و درونی می شوند. علائم رایج بیش فعالی در بزرگسالان عبارتند از:

احساس بی قراری درونی ، تحریک ، افکار وسواسی
زود خسته شدن ،
بیش از حد صحبت کردن
مشکل در حالت نشستن و تکان دادن دائمی

اثرات بیش فعالی در بزرگسالان

اگر تازه کشف کرده اید که به بیش فعالی مبتلا هستید ، به احتمال زیاد در طول سال های زندگی به دلیل مشکل شناخته نشده رنج برده اید. ممکن است احساس کنید که در تلاش برای بالا نگه داشتن سر خود از آب هستید ، و تحت فشار استرس مداوم ناشی از تعلل ، بی نظمی و رسیدگی به خواسته ها در آخرین لحظه قرار گرفته اید. به دلیل فراموشی یا دشواری در انجام برخی کارها ، ممکن است مردم به شما برچسب “تنبل” ، “غیرمسئول” یا “احمق” بزنند و شما هم ممکن است فکر خود را با این عبارات منفی شروع کرده باشید.

بیش فعالی که تشخیص داده نشده و درمان نمی شود ، می تواند تأثیرات گسترده ای داشته باشد و تقریباً در همه زمینه های زندگی شما مشکل ایجاد کند:

مشکلات جسمی و روانی:

علائم بیش فعالی می تواند به انواع مشکلات سلامتی ، از جمله خوردن اجباری ، مصرف مواد ، اضطراب ، استرس و تنش مزمن و اعتماد به نفس پایین کمک کند. همچنین ممکن است به دلیل بی توجهی به معاینات مهم ، کنار گذاشتن قرار ملاقات های پزشک ، نادیده گرفتن دستورالعمل های پزشکی و فراموش کردن مصرف داروهای حیاتی ، با مشکل روبرو شوید.

مشکلات کاری و مالی:

بزرگسالان مبتلا به بیش فعالی اغلب مشکلات شغلی را تجربه می کنند و احساس قوی کم کاری می کنند. ممکن است در حفظ شغل ، رعایت قوانین شرکت ، رعایت ضرب الاجل ها و پایبند بودن به روال ۹ به ۵ مشکلی داشته باشید. مدیریت امور مالی نیز ممکن است مشکلی ایجاد کند: شما ممکن است با صورت حساب های پرداخت نشده ، مدارک از دست رفته ، هزینه های دیررس یا بدهی به دلیل هزینه های گزاف دست و پنجه نرم کنید.

بیش فعالی بزرگسالان

مشکلات در  رابطه با دیگران :

علائم بیش فعالی می تواند فشار روانی بر روابط کاری ، عشقی و خانوادگی شما وارد کند. ممکن است از نق و نق زدن مداوم عزیزان برای مرتب شدن ، گوش دادن به دقت بیشتر یا نظم و ترتیب خود سیر شوید. از طرف دیگر ، نزدیکان شما ممکن است نسبت به “عدم مسئولیت” شما حساس شوند.

اثرات گسترده بیش فعالی می تواند منجر به خجالت ، ناامیدی ، ناامیدی ، ناامیدی و از دست دادن اعتماد به نفس شود. ممکن است احساس کنید هرگز نخواهید توانست زندگی خود را تحت کنترل درآورید یا توانایی های بالقوه خود را برآورده کنید. به همین دلیل تشخیص بیش فعالی  بزرگسالان می تواند منبع عظیم تسکین و امید باشد. این به شما کمک می کند برای اولین بار در مقابل چه چیزی قرار بگیرید و متوجه شوید که مقصر نیستید. مشکلاتی که شما تجربه کرده اید از اختلال بیش فعالی ناشی می شود – اینها در نتیجه ضعف شخصی یا نقص شخصیت شما نیستند.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “بهترین روش های افزایش میل جنسی در زوجین” را نیز مطالعه بفرمایید.      

کمک به خود برای درمان بیش فعالی

با درک درستی از چالش های بیش فعالی و کمک به استراتژی های ساختاری ، می توانید تغییرات واقعی در زندگی خود ایجاد کنید. بسیاری از بزرگسالان مبتلا به اختلال بیش فعالی روش های معنی داری را برای مدیریت علائم خود ، استفاده از هدایای خود و زندگی پربار و رضایت بخش پیدا کرده اند. شما لزوماً به مداخله خارجی احتیاج ندارید – حداقل بلافاصله نه. کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای کمک به خود و کنترل علائم خود انجام دهید.

ورزش کنید و غذای سالم بخورید:

ورزش منظم – به شما کمک می کند ضمن تسکین و آرامش بدن ، انرژی اضافی و پرخاشگری را به روشی مثبت از بین ببرید. طیف گسترده ای از غذاهای سالم بخورید و غذاهای شیرین را محدود کنید تا تغییرات خلقی را یکسان کند.

باندازه کافی بخواب:

وقتی خسته هستید ، تمرکز ، مدیریت استرس ، بهره وری ماندن و حفظ مسئولیت های خود حتی دشوارتر است. با خاموش کردن صفحه نمایش حداقل یک ساعت قبل از خواب و خوابیدن بین ۷-۹ ساعت خواب هر شب خود را حمایت کنید.

مدیریت زمان بهتر را تمرین کنید:

برای همه چیز مهلت تعیین کنید ، حتی برای کارهای به ظاهر کوچک. از تایمر و هشدارها برای ادامه مسیر استفاده کنید. در فواصل معین استراحت کنید. با برخورد با هر مورد ، از انبوه کارهای اداری یا به تعویق انداختن اجتناب کنید. کارهای حساس به زمان را اولویت بندی کنید و هر تکلیف ، پیام یا فکر مهم را یادداشت کنید.

روی روابط خود کار کنید:

فعالیت ها را با دوستان خود برنامه ریزی کنید و به تعاملات خود ادامه دهید. در مکالمه و ارتباطات آنلاین هوشیار باشید: وقتی دیگران صحبت می کنند گوش دهید و سعی کنید خودتان خیلی سریع (یا پیامک یا ایمیل) صحبت نکنید. با افرادی که دلسوز و درک کننده مبارزات شما با بیش فعالی هستند رابطه برقرار کنید.

یک محیط کاری حمایتی ایجاد کنید:

مرتباً از لیست ها ، کدگذاری رنگ ، یادآوری ها ، یادداشت های خود ، آیین ها و پرونده ها استفاده کنید. در صورت امکان کاری را انتخاب کنید که به شما انگیزه و علاقه مند شود. به نحوه و بهترین عملکرد خود توجه کنید و این شرایط را در بهترین حالت ممکن در محیط کار خود اعمال کنید. این می تواند به همکاری با افراد کمتر خلاق و سازمان یافته کمک کند – مشارکتی که می تواند برای هم سودمند باشد.

ذهن آگاهی را تمرین کنید:

در حالی که حتی فکر کردن برای برخی از افراد مبتلا به بیش فعالی دشوار است ، مراقبه منظم ذهن آگاهی می تواند به شما کمک کند ذهن شلوغ خود را آرام کنید و کنترل بیشتری بر احساسات خود داشته باشید. برای مدتی کوتاه مدیتیشن کنید و با راحت تر شدن روند کار ، زمان را بیشتر کنید.

درمان بیش فعالی 

بیش فعالی را سرزنش کنید ، نه خودتان:

بزرگسالانی که مبتلا به بیش فعالی تشخیص داده می شوند اغلب خود را بخاطر مشکلاتشان سرزنش می کنند یا خودشان را از نظر منفی نگاه می کنند. این می تواند منجر به مسائل عزت نفس ، اضطراب یا افسردگی شود. اما مقصر نیستید که بیش فعالی دارید و اگرچه نمی توانید نحوه سیم کشی خود را کنترل کنید ، اما می توانید برای جبران نقاط ضعف خود گام بردارید و شکوفا شدن را در همه زمینه های زندگی خود یاد بگیرید.

چه موقع باید برای بیش فعالی بزرگسالان از مشاور کمک بگیرید؟

اگر علایم بیش فعالی علی رغم تلاش های خودیاری برای مدیریت آنها ، هنوز مانع زندگی شما می شود ، ممکن است زمان آن فرا رسیده باشد که از دیگران حمایت بگیرید. بزرگسالان مبتلا به بیش فعالی می توانند از تعدادی از درمان ها ، از جمله مربیگری رفتاری ، درمان فردی ، گروه های خودیاری ، مشاوره حرفه ای ، کمک آموزشی و دارو بهره مند شوند.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.