با سوغات و صنایع دستی معروف شیرازی آشنا شوید!

تفاوتی ندارد که بلیط اتوبوس شیراز را خریده باشید یا با وسیله حمل و نقل دیگری به استان فارس بروید؛ بلکه در این سفر مجذوب سوغاتی‌های خوشمزه و صنایع دستی ارزشمند آن خواهید شد و نمی‌توانید بدون گشت و گذار در بازار وکیل شیراز به خانه برگردید. پس با ما همراه شوید تا با بهترین سوغاتی‌های شیرازی و صنایع دستی محبوب آن آشنا شویم.

صنایع دستی بازار وکیل

گبه

در نگاه اول ممکن است گمان کنید گبه های شیراز همان قالیچه هستند و تفاوتی با یکدیگر ندارند. درصورتی که باید بگوییم گبه یکی از معروف ترین صنایع دستی شیراز است که در میزان نرمی، ابعاد و طول پرزها با قالی تفاوت دارد. معمولا عشایر شیرازی از گبه‌ها به عنوان زیراندازهای کوچک استفاده می‌کنند و برای بافتن آن به الیاف مرغوب مانند پشم دام‌ها روی می‌آورند. شما نیز می‌توانید آن را در سفر خود خریداری کرده و به عنوان فرش‌های سنتی و زینتی کوچک و رنگارنگ در منزل خود استفاده کنید.

عکس گبه بافی شیراز

نمد مالی

اگر قصد خرید یک سوغاتی مقرون به صرفه، نفیس و بسیار کاربردی را دارید حتما از کف‌پوش‌های نمدمالی شیراز دیدن کنید. شاید در نگاه اول فکر کنید این زیراندازهای نرم و رنگارنگ از پشم بافته شده‌اند؛ در صورتی که ماجرا چیز دیگری‌ست. در نمد مالی شیرازی هیچگونه بافتنی در کار نیست و نمد مال با استفاده از پشم دام و در اثر فشار و رطوبت بالا آن‌ها را در کنار یکدیگر ثابت نگه می‌دارد. در گذشته نمدها رنگ متفاوتی نداشتند و یکی از رایج‌ترین کف‌پوش‌های عشایر شیراز شناخته می‌شدند. ولیکن امروزه می‌توانید نمدهای مختلفی را در طرح و رنگ‌ و ابعادهای مختلف خریداری کنید و این صنایع دستی معروف را به منزل ببرید.

مسقطی

مسقطی شیرازی از معروف ترین سوغات شیراز شناخته می‌شود که بسیار لذیذ و خوش‌طعم است. در واقع کمتر کسی پیدا می‌شود که از خوردن این حلوای ژله‌ای خوشش نیاید! پس اگر به دنبال خرید سوغات شیراز هستید توصیه می‌کنیم مسقطی را حتما در لیستتان قرار دهید. این حلوا از نشاسته و آب و روغن و شکر تهیه می‌شود و مملو از مغزها و پودرهای خوشمزه مانند پودر گل محمدی است. برای خرید بهترین نوع مسقطی می‌توانید به سراغ مسقطی لاری بروید که شهرت زیادی میان مسافران داشته و طعم بی‌نظیری دارد. علت این محبوبیت به زیاد بودن مغزهای آجیل در آن مربوط می‌شود.

مسقطی زعفرانی شیرازی

هنر شیشه گری

شیشه گری یکی از معروف ترین صنایع دستی این شهر و از مهمترین هنرهای آن است که از حرارت‌دادن شیشه به دست می‌آید. در این هنر ابتدا ماده شیشه (سلیس) را حرارت می‌دهند و سپس با ابزارها و غالب‌های مختلف اشیای جدیدی مانند گلدان، قوری، بطری، گلاب پاش، ظروف آزمایشگاهی و… خلق می‌کنند. هنر شیشه گری نیز فنون مختلفی داشته و مربوط به ۴ هزار سال پیش می‌شود که بقایای آن در کشورهای مختلفی مانند مصر پیدا شده است.

آثار سفال

دیگر نیازی به معرفی سفال گری نیست! بلکه آوازه‌ی آن به گوش تمامی ایرانیان رسیده است و کمتر کسی وجود دارد که از این هنر اصیل ایرانی بی‌خبر باشد. در سفال گری از دستگاه‌های مخصوص استفاده می‌شود و گل رس را همراه با آب ورز می‌دهند تا بتواند به اشیای جذابی مانند گلدان، ظروف مختلف، کوزه و… تبدیل شود. در شیراز نیز سفال گری از اهمیت زیادی برخوردار است و لوازم سفالی و لعابی بسیار زیبایی را می‌توانید در مراکز خرید آن پیدا کنید.

عرق‌های نسترن و بیدمشک

بسیاری از مسافران بلیط قطار شیراز (https://bit.ly/3Y5oJ8p) در هنگام خرید سوغاتی های این شهر حتما عرق بیدمشک را نیز در چمدان خود جای می‌دهند؛ چرا که این عرق خواصیت فراوانی دارد و شیراز بهترین شهر برای خرید عرقیات تازه است. البته تنها خرید بلیط قطار راه سفر به شیراز نیست و شما می‌توانید با تهیه بلیط هواپیما در کمترین زمان ممکن به مقصد برسید. البته ممکن است بگویید هزینه سفرهای هوایی بسیار بالا خواهد بود و رزرو آن‌ها کار دشواری است. برای راه حل این مشکل می‌توانید قیمت بلیط هواپیما شیراز قاصدک ۲۴ را بررسی کنید و به صورت دقیق با هزینه پرواز، ساعت حرکت و حتی شرکت هواپیمایی آشنا شوید. سپس می‌توانید به راحتی تصمیم بگیرید که بلیط قطار و اتوبوس را به صورت آنلاین از قاصدک ۲۴ خریداری نمایید یا بلیط هواپیما را انتخاب کنید. حال بیایید به سراغ ادامه مطلب برویم. از خواص مفید عرق بیدمشک می‌توانیم به تقویت قلب، بهبود دیابت، کم خونی و سلامت پوست اشاره کنیم. عرق نسترن هم با گل‌های زیبای خود نقش مهمی در طب سنتی دارد. از فواید این عرق می‌توان به دفع سنگ کلیه، بهبود بیماری‌های گوارشی، تقویت اعصاب و درمان دیابت اشاره کرد. ناگفته نماند به جز موارد گفته شده، آبلیمو و آبغوره شیراز نیز از محبوبیت زیادی برخوردار هستند و کیفیت مطلوبی دارند. در نهایت توصیه می‌کنیم در سفر خود حتما از صنایع دستی شیراز دیدن کنید و از طعم بی‌نظیر سوغاتی‌های خوراکی آن غافل نشوید!

5/5 - (2 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.