افسانه هایی درباره رژیم غذایی مبتلایان به نقرس

افسانه های رژیم غذایی در مورد نقرس زیاد است. زمانی این بیماری به عنوان “بیماری پادشاهان” شناخته می شد، زیرا مردم آن را با رژیم غذایی افراد ثروتمند مرتبط می کردند – اما اگر نقرس داشته اید، می دانید که این تجربه آنقدرها هم شاهانه نیست.با این حال، حقیقت بسیار پیچیده تر است. اما در مورد توصیه های رژیم غذایی و نقرس هر چیزی را که می شنوید باور نکنید. رژیم غذایی مهم است – اما نه همیشه آنطور که فکر می کنید.

نشانه های نقرس چیست؟

نقرس چیست؟

نقرس شکل رایج آرتریت التهابی است که بسیار دردناک است. معمولاً یک مفصل (اغلب مفصل شست پا) را درگیر می کند. مواقعی وجود دارد که علائم بدتر می شوند، به عنوان شعله ور شدن شناخته می شوند، و مواقعی وجود دارد که علائمی وجود ندارد که به عنوان بهبودی شناخته می شود. حملات مکرر نقرس می تواند منجر به آرتریت نقرسی شود که یک شکل بدتر از آرتریت است.

هیچ درمانی برای نقرس وجود ندارد، اما می‌توانید با دارو و استراتژی‌های خود مدیریتی، این عارضه را به طور موثر درمان و مدیریت کنید.

علائم و نشانه های نقرس چیست؟

عودهای نقرس به طور ناگهانی شروع می شوند و می توانند روزها یا هفته ها طول بکشند. این شعله‌ها با دوره‌های طولانی بهبودی (هفته‌ها، ماه‌ها یا سال‌ها) بدون علائم قبل از شروع شعله‌ور شدن دیگر دنبال می‌شوند. نقرس معمولاً در هر زمان تنها در یک مفصل رخ می دهد. اغلب در انگشت شست پا دیده می شود. همراه با انگشت شست پا، مفاصلی که معمولا تحت تاثیر قرار می گیرند، مفاصل انگشت کوچک پا، مچ پا و زانو هستند.

علائم در مفصل(های) آسیب دیده ممکن است شامل موارد زیر باشد:

درد، معمولاً شدید
تورم
سرخی
حرارت

چه چیزی باعث نقرس می شود؟

نقرس ناشی از شرایطی به نام هیپراوریسمی است که در آن اسید اوریک بیش از حد در بدن وجود دارد. بدن زمانی که پورین ها را که در بدن شما و غذاهایی که می خورید یافت می شود، تجزیه کند، اسید اوریک می سازد. وقتی اسید اوریک بیش از حد در بدن وجود دارد، کریستال‌های اسید اوریک (اورات مونوسدیم) می‌توانند در مفاصل، مایعات و بافت‌های بدن تجمع کنند. هیپراوریسمی همیشه باعث نقرس نمی شود و هیپراوریسمی بدون علائم نقرس نیازی به درمان ندارد.

پیشنهاد می کنیم مقاله “سندرم دوز چه بیماری است؟” را نیز مطالعه بفرمایید.

رژیم غذایی مبتلایان به نقرس

 آیا باید از تمام غذاها اجتناب کنم؟

خیر. دکتر بورگ می گوید: «بیماران اغلب از من درباره دسرها و همچنین خوراکی هایی با سس های غنی می پرسند. این یک افسانه رایج است که این غذاها باعث نقرس می شوند. وقتی در حد اعتدال مصرف می شود، دسرها و سایر غذاهای غنی تاثیری بر تشدید نقرس ندارند. اما «اعتدال» کلمه کلیدی است. غذاهای غنی ممکن است مستقیماً باعث شعله ور شدن نشوند، اما می توانند باعث افزایش وزن شوند. و چاقی یک عامل خطر اصلی برای حملات نقرس است.

در برخی مواقع، این تصور غلط منتشر شد که افراد مبتلا به نقرس باید از لبنیات اجتناب کنند. اما در واقع، برخی از محصولات لبنی – به ویژه شیر – می توانند به شما در حذف اسید اوریک از بدن کمک کنند.

 آیا شربت ذرت با فروکتوز بالا مشکل دارد؟

بله کاملا درست است. شربت ذرت با فروکتوز بالا یک عامل شناخته شده برای تشدید نقرس است زیرا سطح اسید اوریک را در بدن شما افزایش می دهد. همچنین در غذاهای از پیش بسته بندی شده و فرآوری شده بسیار بیشتر از آنچه فکر می کنید استفاده می شود. وقتی در حال خرید مواد غذایی هستید، همیشه برچسب های مواد غذایی را بررسی کنید. اگر شربت ذرت جزء یک محصول است، آن را نخرید.

 آیا غذاهای اسیدی منجر به اسید اوریک بالا می شوند؟

خیر. غذاهای اسیدی مانند گوجه فرنگی، مرکبات و سایر میوه ها، لوبیاها و محصولات لبنی لزوماً منجر به افزایش سطح اسید اوریک نمی شوند. مردم اغلب تصور می کنند که صرفاً به خاطر کلمه «اسید» این کار را انجام می دهند، اما غذاهای اسیدی و اسید اوریک یکسان نیستند.

رژیم غذایی مبتلایان به نقرس

 در صورت ابتلا به نقرس، آیا باید از خوردن گوشت خودداری کنم؟

دکتر بورگ تکرار می کند: نه، اما اعتدال را تمرین کنید. با این حال از گوشت های اندام مانند جگر خودداری کنید، زیرا آنها دارای سطوح بالاتری از پورین هستند که می تواند باعث شعله ور شدن آن شود. مصرف متوسط ​​گوشت بدون چربی مانند مرغ و بوقلمون نباید بر وضعیت شما تأثیر بگذارد. غذاهای دریایی مانند میگو  نیز دارای پورین بیشتری هستند، بنابراین آنها را به عنوان بخشی از رژیم غذایی خود قرار ندهید.

 آیا هنوز هم می توانم با وجود ابتلا به نقرس لبنیات بخورم؟

آره. در برخی مواقع، این تصور غلط منتشر شد که افراد مبتلا به نقرس باید از لبنیات اجتناب کنند. اما در واقع، برخی از محصولات لبنی – به ویژه شیر – می توانند به شما در حذف اسید اوریک از بدن کمک کنند. به عبارت دیگر، لبنیات به جای آسیب رساندن به افراد مبتلا به نقرس، به آنها کمک می کند.

5/5 - (1 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.