ارتباطات غیر کلامی

ارتباطات غیر کلامی

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”ارتباطات غیر کلامی” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

محققان به تازگی دریافتند که اشاره و حرکات(ژست، قالب ارتباط غیرزبانی یا غیر آوایی) هنگام سخن گفتن می‌تواند شنیده‌ها را تغییر دهد. معمولا افراد هنگام صحبت کردن برای تاکید بر عبارت های مهم از حرکات ‌دست، چشم و … استفاده می‌کنند، اما آیا این حرکات تاثیری در درک ما از صحبت‌های یک سخنران دارد؟ محققان موسسه روان شناسی زبان ماکس پلانک هلند دریافتند که درواقع آن چه می‌بینیم شنیده‌ها را شکل می‌دهد.

هانس روتگر بوسکر، محقق ارشد این بررسی می‌گوید: «نقش زبان در ارتباطات رودررو، بیش از گفتار است. گوینده برای انتقال پیام از روش‌های مختلف مانند دهان، دست و صورت استفاده می‌کند. می‌خواهیم بدانیم که هنگام شنیدن صحبت‌های شخصی شنوندگان چگونه از این داده‌های مختلف استفاده می‌کنند؟ اثر مک گورک، پدیده‌ای است که نشان می‌دهد در درک گفتار بین شنوایی و بینایی تعامل وجود دارد و اطلاعات دیداری، در ادراک انسان از صدایی که می‌شنود تاثیرگذار است. زمانی که صدایی با مولفه بصری صدای دیگر جفت شود، این خطای حسی اتفاق می‌افتد و درک شنیداری ما را فریب می‌دهد.»

به همین دلیل محققان تصمیم گرفتند بررسی کنند که آیا آن چه می‌شنویم با حرکاتی(ژست) که می‌بینیم ارتباط دارد یا نه؟ این بررسی روی مجموعه‌ای از کلمات هلندی که فقط الگوی استرس متفاوت دارند، متمرکز بود. آنان برای سنجش این که تغییر حرکات در هجای اول یا دوم کلمات، می‌تواند نحوه تفسیر افراد از شنیده‌ها را تغییر دهد، آزمایشی را ارائه کردند. نتایج بررسی نشان داد، اگر حرکات روی یک هجا بیشتر باشد، برای شنوندگان احتمال شنیدن استرس روی یک هجا بیشتر است. البته تاثیرات آن برای کلمات و غیر کلمات یکسان بود. زمانی که افراد حرف صدادار را بلند یا کوتاه می‌فهمند، تحت تاثیر حرکات قرار می‌گیرند.

بوسکر درباره نتیجه این پژوهش می‌گوید: «شنوندگان نه‌تنها با گوش، بلکه با چشم هم گوش می‌دهند!» این یافته‌ها برای اولین بار نشان می‌دهد که حرکات ژست روی صدای گفتاری که می‌شنوید تاثیر می‌گذارد.

منبع،خراسان

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.