اختلال روان پریشی چیست؟

اختلال روان پریشی چیست؟

اختلال روان پریشی به طور مختصر یعنی ، شروع ناگهانی رفتار روان پریشی که کمتر از یک ماه طول می کشد.در حالی که برخی از افرادی که اختلالات روان پریشی مختصری را تجربه می کنند ممکن است دارای سایر مشکلات روانشناختی مانند افسردگی یا اضطراب باشند ، افرادی نیز وجود دارند که به نظر می رسد قبلا از نظر روحی و روانی در حال بسیار خوبی بودند.

افرادی که یک اختلال روان پریشی مختصر را تجربه می کنند ممکن است ناگهان شروع به شنیدن یا دیدن چیزهایی کنند که واقعی نیستند. آنها ممکن است رفتارهای عجیب و غریبی از خود نشان دهند و در عملکرد خود مشکل داشته باشند.

اما برخلاف سایر اختلالات روان پریشی که ممکن است به داروی مداوم نیاز داشته باشد تا علائم را از بین ببرد ، اختلالات روان پریشی مختصر در مدت زمان یک ماه برطرف می شوند. غالباً ، علائم به همان سرعتی که ظاهر می شوند از بین می روند.

این می تواند یک تجربه ترسناک و گیج کننده برای افراد مبتلا و عزیزانشان باشد. درک بهتر از اختلالات روان پریشی می تواند به مدیریت این مساله کمک کند.

علائم روان پریشی

طبق تعریف ، علائم مرتبط با اختلال روان پریشی مختصر باید ظرف یک ماه برطرف شوند. علائم مشابه سایر اختلالات روان پریشی مانند اسکیزوفرنی و اختلال اسکیزوفرنیفرم است ، اما برخلاف آن شرایط ، علائم برطرف می شوند.

 یک یا چند مورد از علائم روان پریشی در زیر آمده است:

هذیان
توهم
گفتار بی نظم
رفتاری کاملاً بی نظم یا کاتاتونیک

اختلال روان پریشی مختصر می تواند از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت باشد. بنابراین در حالی که ممکن است شخصی صداهایی را بشنود که واقعاً در آنجا نیستند ، ممکن است شخص دیگری کاتاتونیک شود ، جایی که آنها در اصل حرکت را متوقف می کنند و دیگر نمیتوانند به موضوعات اطراف پاسخ نمی دهند. بعضی اوقات ، علائم قبل از تشخیص حتی برطرف می شوند.

اختلال روان پریشی چیست؟

تشخیص رفتار کاتاتونیک در اسکیزوفرنی :

روانپزشک می تواند اختلال روان پریشی مختصر را تشخیص دهد. این تشخیص بر اساس مصاحبه با بیمار و به طور بالقوه مصاحبه با اعضای خانواده انجام می شود ، زیرا افراد مبتلا ممکن است گزارشگران معتبری در طی یک دوره روان پریشی نباشند.

اغلب اوقات ، ممکن است یک دوست یا یکی از اعضای خانواده نگران ، پس از اینکه فردی رفتاری غیرعادی از خود بروز داد ، مانند صحبت کردن با جملاتی که منطقی نیست یا صحبت با افرادی که واقعاً در آنجا نیستند ، فردی را به پزشک معرفی کند.

یک پزشک به احتمال زیاد آزمایشات پزشکی را انجام می دهد تا علل احتمالی جسمی را رد کند و مشخص کند که این مسائل از مصرف مواد ناشی نمی شود.

هنگامی که موارد بهداشت جسمی منتفی است ، می توان به یک متخصص بهداشت روان مراجعه کرد.

یک پزشک بالینی که این بیماری را تشخیص می دهد ، از راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5) برای تعیین اینکه آیا معیارها برآورده می شود ، استفاده می کند.

به دلیل محدودیت زمانی در این بیماری ، معمولاً تا قبل از رفع علائم ، اختلال روان پریشی مختصر تشخیص داده نمی شود. دلیل این امر آنست که پزشک بالینی معمولاً راهی برای دانستن اینکه آیا کسی ممکن است دچار اختلال روان پریشی مانند اسکیزوفرنی شده باشد که دائمی باقی مانده است یا اینکه شخص در حال تجربه دوره ای مختصر است که برطرف می شود (مثلاً در مورد اختلال روان پریشی مختصر).

علت رفتارهای روان پریشی چیست؟

درمان ممکن است به علت آن بستگی داشته باشد. گرچه ممکن است در بیشتر موارد علل مشخص نباشد ، اما مواردی وجود دارد که به نظر می رسد ناشی از یک استرس یا ضربه اساسی باشد. مرگ یکی از عزیزان ، حمله یا یک تجربه نزدیک به مرگ ممکن است این قسمت را تحریک کند.

همچنین ممکن است عوامل دیگری نیز وجود داشته باشند که در اختلالات روان پریشی نقش دارند ، مانند بیولوژی یا ژنتیک. اختلالات روان پریشی مختصر می تواند در خانواده ها بروز کند.

درمان ممکن است شامل داروهای ضد روان پریشی باشد که ممکن است علائمی مانند توهم را متوقف کند. داروهای دیگری مانند داروهای ضد افسردگی نیز ممکن است استفاده شوند. داروها فقط ممکن است در دوره های روان پریشی لازم باشند.

در برخی موارد ، روان درمانی می تواند قسمت مهمی از درمان باشد. درمان ممکن است به کسی کمک کند که با آسیب روبرو شود ، استرس را کنترل کند یا با روشی سالم با علائم خود کنار بیاید. این ممکن است باعث شود فرد نتواند یک دوره روان پریشی دیگر را تجربه کند.

تجربه روان پریش می تواند ترسناک باشد. افراد ممکن است از مکالمه با یک درمانگر برای کمک به آنها در کنار آمدن با استرس یا حتی خجالت و همچنین ترس از وقوع یک قسمت دیگر بهره مند شوند.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “با این روش ها آرامش را در خانه تان بیشتر کنید” را نیز مطالعه بفرمایید.      

پیش بینی رفتارهای روان پریشی

پیش آگهی اختلال روان پریشی مختصر خوب است. برخی از افراد فقط یک اپیزود را تجربه می کنند و پس از برطرف شدن علائم بیماری می توانند بدون هیچ گونه اختلالی زندگی عادی خود را از سر بگیرند.

یک مطالعه نشان داد که فقط در حدود ۵۰٪ احتمال دارد که افراد مبتلا به اختلال روان پریشی مختصر ، در زندگی خود چند بار این مشکل را تجربه کنند.

اختلال روان پریشی

درمان روان پریشی

آموزش و پرورش کلید مقابله با یک اختلال روان پریشی مختصر است. افراد و خانواده ها می توانند از یادگیری علائم ، علائم هشدار دهنده و گزینه های درمانی بهره مند شوند.

برای خانواده ها مهم است که بدانند در صورت بروز علائم دوباره چه باید کنند. داشتن برنامه ای برای دسترسی به درمان می تواند احتمال کمک به فردی با اختلال روان پریشی مختصر را افزایش دهد.

همچنین برای اعضای خانواده مهم است که از اهمیت نظارت بر شخصی که یک اختلال روان پریشی مختصر را تجربه می کند ، آگاه شوند. فرد ممکن است در معرض خطر خودکشی یا خودزنی باشد ، بنابراین دانستن اینکه برای چه زمانی باید درخواست کمک کند ضروری است.

افراد مبتلا به اختلال روان پریشی مختصر ممکن است از یادگیری استراتژی های مدیریت استرس برای کمک به آنها در کنار آمدن با زندگی روزمره بهره مند شوند. مدیریت بهتر استرس ممکن است احتمال تجربه یک دوره روان پریشی دیگر را کاهش دهد.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.