احساس ضعف پس از مصرف مولتی ویتامین ها و دلایل عدم مصرف آن

هنگامی که شروع به مصرف یک ویتامین می‌کنید ممکن است سوالات زیادی در ذهن شما ایجاد شود. یکی از این سوالات این است که آیا مولتی ویتامین‌ها باعث گرسنگی می‌شوند؟ باید گفت که مولتی ویتامین‌ها باعث گرسنگی شما نمی‌شوند، بی‌اشتهایی با کمبود این ویتامین‌ها به وجود می آید. به ‌خصوص اگر فرد دارای یک بیماری دیگر نیز باشد.

باید گفت زمانی که شما شروع به مصرف مولتی ویتامین ها می کنید اشتهای کاهش یافته افزایش پیدا میکند. همین موضوع باعث می شود که شما وعده های بیشتری نیاز به خواراکی داشته باشید.

خرید انواع مکمل مولتی ویتامین از داروخانه روشا

مولتی ویتامین ها با افزایش اشتها باعث گرسنگی می شوند.

برخی از ویتامین‌ها می‌توانند بر گرسنگی شما تأثیرگذار باشند، اما به یاد داشته باشید که این گرسنگی و بی‌اشتهایی ممکن است علت های دیگری نیز داشته باشد. در حالت عادی، مولتی ویتامین.ها و مکمل‌ها نباید باعث افزایش اشتهای شما شوند، اما در مواقعی که متوجه شدید بیش‌ازحد گرسنه می‌شوید ممکن است به عوامل دیگری که باعث کاهش دادن ویتامین‌ها و در نتیجه بی اشتهایی می‌شود مانند سوءهاضمه، مشکلات تیروئیدی، استرس و… مرتبط باشد.

افزودن مولتی ویتامین‌ها به برنامه غذایی می‌تواند کم و کاستی‌های رژیم غذایی شما را برطرف کند و در نتیجه اشتهای شما را نیز متعادل ‌کند. استفاده از ویتامین‌ها نباید باعث شود که شما احساس گرسنگی کنید. بی ‌اشتهایی ممکن است در طی زمان خطرناک باشد، اما هنگامی که از مولتی ویتامین‌ها استفاده می‌کنید ارزش غذای زیادی را وارد بدن خود می‌کنید و در نتیجه کمبودهایی که ناشی از رژیم غذایی نادرست شما بوده است و بدنتان به آن‌ها احتیاج داشته‌اند را پر می‌کنیدکه سطح گرسنگی شما متعادل می‌شود به‌ طور متوسط زنانی که از مولتی ویتامین‌ها استفاده می‌کنند نسبت به کسانی که از مولتی ویتامین‌ها استفاده نمی‌کنند کمتر احساس گرسنگی می‌کنند. درنتیجه استفاده از مولتی ویتامین‌ها نمی‌تواند دلیل اصلی کم‌اشتهایی باشد بلکه دلایل دیگری مانند تعادل هورمون‌ها، استرس، کاهش کلسترول و… باعث کاهش اشتها می‌شود.

خرید مولتی ویتامین از داروخانه روشا

چند ویتامین مهم و تاثیر گذار در سلامتی

ویتامین C

بیمارانی که مبتلا به سرطان هستند با از دست دادن اشتهای خود می‌توانند با مصرف ویتامین c در دوزهای بالا اشتهای خود را افزایش دهند. همچنین تحقیق دیگری نشان می‌دهد که ویتامین c علائمی مانند کاهش اشتها و حالت تهوع را در افرادی که به سرطان سینه مبتلا هستند و تحت پرتو درمانی یا شیمی درمانی قرار دارند بهبود می‌بخشد.

ویتامین B12

کمبود این ویتامین در اغلب افراد باعث از دست دادن اشتها می‌شود. این از دست دادن اشتها بیشتر در افراد گیاه‌خوار و افرادی که اختلالات گوارشی دارند و افرادی که تحت جراحی‌های کاهش وزن قرار گرفته‌اند متداول است. برای درمان می‌توان از مکمل B12 که باعث افزایش اشتها می‌شود استفاده کرد.

فولات

طبق تحقیقی که در سال ۲۰۱۴ منتشر شده، نشان داده است که مکمل فولات می‌تواند باعث افزایش اشتها در کودکان شود. مانند بسیاری از ویتامین‌های دیگر، فولات باعث می‌شود تا غذایی که می‌خورید در بدن شما به انرژی تبدیل شود که این انرژی برای متابولیسم سالم ضروری است و کمبود آن باعث کاهش اشتها می‌شود.

ویتامین D

کمبود ویتامین D در بدن می‌تواند باعث کاهش اشتها و همچنین مسمومیت ویتامین D نیز می‌تواند باعث کاهش اشتها شود. برای جلوگیری از این اتفاق باید مصرف ویتامین D را افزایش داد زیرا مصرف این ویتامین باعث می‌شود سطح اشتهای شما بهبود پیدا کند.

ویتامین K

معمولاً کمبود ویتامین K در افرادی که از داروهای خاصی استفاده می‌کنند و یا در جذب چربی مشکل ‌دارند متداول‌تر است. کمبود ویتامین K باعث کم شدن اشتها می‌شود و برای درمان آن افراد باید از مولتی ویتامین حاوی ویتامین K که باعث افزایش اشتها می‌شود استفاده کنند.

دلایلی که باعث می شود مولتی ویتامین مصرف کنید؟

افراد مختلف هنگامی‌ که قصد خرید مولتی ویتامین و استفاده از آن را دارند ممکن است دلایل مختلفی داشته باشند. برخی از متداول‌ترین دلایل استفاده از مولتی ویتامین‌ها عبارت‌اند است:

  • رژیم غذای محدودی دارم و یا اشتهایم به شدت کم است به‌ طوری ‌که اغلب اوقات کمتر از مقدار معمول غذا می‌خورم.
  • بیش از یک هفته است که از یک رژیم غذایی بسیار محدودکننده استفاده می‌کنم. (این رژیم مانند یک رژیم غذایی مایع بعد از یک عمل جراحی یک رژیم غذایی با هدف کاهش وزن است.)
  • شرایط من به گونه است که بدنم جذب مواد غذایی را به شدت کاهش می‌دهد (بیماری‌هایی مانند کولیت اولسراتیو سلیاک توانند جذب مواد غذایی را کاهش دهند) یا تحت عمل جراحی قرار گرفت مکه در جزء مواد اختلال به وجود می‌آورد (جراحی بای پس معده، روش ویپل).
  • من به دلیل بارداری به طور موقت نیاز دارم تا با مولتی ویتامین مواد مغذی بدن خود را افزایش دهم.
  • ازآنجایی‌که من سرم خیلی شلوغ است؛ بنابراین نمی‌توانم هر روز از یک رژیم غذایی متعادل پیروی کنم.

چرا برخی افراد مصرف مولتی ویتامین مصرف نمیکنند؟

اما برخلاف آنچه که برای استفاده از مولتی ویتامین‌ها گفته شد، برخی از افراد ممکن است به هر دلیلی به مصرف مولتی ویتامین نیاز نداشته باشند، برخی از این دلایل عبارت‌اند از:

  • اشتهای من خوب است و خوب غذا می‌خورم، اما به طور دائم احساس خستگی می‌کنم. (برای حل این مشکل می‌توانید با یک پزشک مشورت کنید تا بتواند علت‌های این موضوع را بررسی کند.)
  • من یک رژیم غذایی خوب دارم، اما تمایل دارم تا سلامتی خود را بهبود بخشم؛ بنابراین دریافت کردن مقداری مواد مغذی و سایر ویتامین‌ها ضرر ندارد.
  • به دلیل اینکه من به پوکی استخوان مبتلا هستم نسبت به افراد دیگر به کلسیم بیشتری نیاز دارم و یا به دلیل اینکه کم‌ خونی ناشی از فقر آهن دارم باید آهن بیشتری نیز مصرف کنم.

اگر درباره مصرف مولتی ویتامین‌ها اطمینان کافی ندارید بهتر است با یک متخصص تغذیه در این باره مشورت کنید زیرا می‌تواند رژیم غذایی فعلی شما برای تعیین اینکه به چه مقدار مواد مغذی نیاز دارید بررسی کند. پس از بررسی می‌تواند پیشنهاداتی برای دریافت مواد مغذی مورد نیاز به شما ارائه دهد و یا ممکن است یک یا چند مولتی ویتامین و مکمل برای شما تجویز شود. درصورتی‌که داروهای دیگری مصرف می‌کنید، برای جلوگیری از تداخل دارویی بهتر است پزشک خود را از داروهای مصرفی خود مطلع کنید. نکته‌ای که باید بسیار به آن توجه داشته باشید این است که مصرف دوز بالای ویتامین‌ها به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود زیرا می‌تواند در صورتی‌ که بیش‌ازحد مصرف شود  مشکلاتی به وجود آورد. نکته دیگری که باید توجه کنید این است که مراقبت برچسب‌های ویتامین‌های مکمل باشید و اطلاعات آن را با دقت بخوانید .

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی(رپورتاژ) داشته و مجله اینترنتی فارسیها مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

5/5 - (1 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.