آموزش تعویض خمیر سی پی یو

سلام خدمت همراهان عزیز تر از جان مجله فارسی ها,امروز در بخش آموزش سخت افزاری برای شما چگونگی تعویض خمیر سی پی یو را قرار داده ایم.

مدیریت میزان حرارت در هنگام اسمبل و یا تعمیر و نگهداری مهم است. حرارت زیاد به مرور می‌تواند باعث آسیب دیدن جدی قطعات حساس و مهم شود و اگر شما اهل اورکلاک باشید این موضوع بسیار بیشتر اهمیت دارد. دانستن چگونگی به کار بردن و استفاده از خمیر سیلیکون حرارتی یکی از پایه‌های مباحث مربوط به خنک سازی کامپیوتر است که در این مقاله بدان خواهیم پرداخت.

قسمت ۱ از ۲: آماده سازی سطح CPU

استفاده خمیر سیلیکون

۱. انتخاب خمیر سیلیکون حرارتی مناسب

بسیاری از خمیر سیلیکون های معمولی دارای سیلیکون و اکسید روی هستند، در حالی که خمیر سیلیکون های گران‌تر شامل رساناهای بسیار عالی گرما نظیر نقره و سرامیک هستند. مزیت و برتری نقره و سرامیک در انتقال موثرتر و بهتر گرماست. با این حال خمیر سیلیکون‌های معمول نیز می‌تواند نیاز اکثر کاربران را پاسخگو باشد.

اگر شما در حال برنامه‌ریزی برای اورکلاک کامپیوتر خود هستید، سعی کنید حتما از خمیر سیلیکون دارای ترکیبات عمده نقره، مس و طلا استفاده کنید. مسلما این نوع خمیر سیلیکون‌ها به دلیل دارا بودن درصد فلزات رسانای بیشتر عملکرد بهتری خواهند داشت.

تمیز کردن سطح هیت سینک

۲. سطح هیت سینک و سی پی یو را تمیز کنید

سطح CPU و هیت سینک را به وسیله یه تکه پنبه و یا پارچه نخی مرطوب شده با الکل ایزوپروپیل تمیز و پاک کنید. هر چه درصد الکل بالاتر باشد برای این کار بهتر است. الکل ۷۰ درصد مناسب است اما اگر دسترسی دارید، الکل ۹۰ درصد بهتر است.

سمباده زدن سطح هیت سینک

۳. اگر لازم است سطح هیت سینک و سی پی یو را صاف و سمباده بزنید

در حالت ایده‌آل، دو سطحی که با یکدیگر تماس دارند اگر صاف و صیقلی کامل باشند، شاید نیازی به خمیر سیلیکون نیز نباشد. اگر سطح هیت سینک شما زبر و ناهموار است، می‌توانید با سمباده مرطوب آن را پرداخت و صاف کنید. البته این کار همیشه لازم نیست، فقط برای عملکرد بهتر هیت سینک‌های قدیمی و استفاده شده می‌تواند مفید باشد.

قسمت ۲ از ۳: استفاده خمیر سیلیکون روی کولرهای دایره‌ای شکل

خمیر سیلیکون روی سی پی یو

۱. مقدار کمی از خمیر سیلیکون حرارتی در مرکز سطح سی پی یو بریزید

میزان خمیر باید بسیار کم باشد، فقط به صورتی که سطح سی پی یو را بپوشاند و به اطراف و لبه CPU مالیده نشود.

در صورتی که کولر و هیت سینک شما دارای سطح دایره‌ای کوچکی است نیازی به پخش خمیر سیلیکون در تمام سطح CPU نمی‌باشد.

نصب هیت سینک و فن سی پی یو

۲. هیت سینک را روی سی پی یو ببندید

هیت سینک را با فشار از تمام اطراف آن روی CPU ببندید و مهره‌ها سفت کنید. مقداری هیت سینک را فشار دهید تا لایه نازک خمیر سیلیکون تمام شکاف‌های روی سطح سی پی یو را بپوشاند.

زمانی که هیت سینک را قرار می‌دهید ضخامت خمیر سیلیکون کمتر شده و به سمت لبه‌ها کشیده می‌شود. به همین دلیل است که در مرحله قبل گفتیم مقدار کمی از خمیر را روی سی پی یو بریزید تا اضافت آن روی مادربرد نریزد.

جدا کردن فن سی پی یو

۳. از باز کردن مجدد هیت سینک بعد از نصب آن خودداری کنید

بررسی درستی به کارگیری خمیر سیلیکون کار مشکلی است. اگر شما هیت سینک را بخواهید برای چک کردن جدا کنید، باید خمیرهای قبلی را پاک کرده و مجدد خمیر سیلیکون را به کار ببرید.

سوکت فن سی پی یو

۴. سوکت فن CPU را به مادربرد متصل کنید

حتما سوکت فن سی پی یو را به مادربرد نصب کنید، این سوکت عمدتا دارای عملکرد PWM بوده که به کامپیوتر اجازه تنظیم سرعت فن بدون تغییر ولتاژ را می‌دهد.

بایوس سیستم

۵. سیستم خود را روشن کنید

بررسی کنید که فن در حال چرخش باشد. به قسمت تنظیم BIOS بروید. میزان حرارت را بررسی کنید تا در سطح نرمال و معمول باشد. دمای CPU در زمان بیکاری سیستم باید و بهتر است زیر ۴۰ درجه سانتی گراد باشد و همچنین برای GPU.

قسمت ۳ از ۳: استفاده خمیر روی کولرهای مربعی شکل

خمیر سیلیکون حرارتی

۱. خمیر را روی ته پایه کولر بریزید

به کار بردن خمیر سیلیکون در کولرهای مربعی شکل کمی نسبت به کولرهای دایره‌ای شکل مشکل‌تر است، چون تنها با ریختن خمیر سیلیکون و فشار دادن پوشش کامل خمیر حاصل نخواهد شد. روش‌های مختلفی برای این کار وجود دارد که به چند نمونه از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

* روش خطی – دو خط نازک از خمیر سیلیکون زیر پایه کولر بکشید. خط‌ها باید موازی بوده و از هم فاصله داشته باشند، به طوری که بین هر خط به اندازه ۳/۱ عرض پردازنده باشد. هم‌چنین طول خطوط باید مقداری کمتر از اندازه سی پی یو باشد.

* روش ضربدری – این روش بسیار شبیه روش قبلی است، فقط خطوط یکدیگر را در یک شکل “X” مانند قطع می‌کنند به جای اینکه موازی باشند. اندازه و ضخامت خطوط نیز باید مانند روش قبلی باشد.

* روش پهن کردن – این روش یکی از محبوب‌ترین و موثرترین روش‌هاست، فقط کمی زمان‌بر بوده و کار بیشتری می‌برد. مقدار کمی از خمیر را روی پایه کولر می‌ریزید. به وسیله یک تکه پلاستیک یا محافظ پلاستیکی انگشت و یا قاشقک خمیر سیلیکون را کامل روی سطح پخش کنید. تمام سطح مورد تماس با CPU را با خمیر به طور مساوی پوشانده و سعی کنید قطر خمیر بیش از حد نازک نشود.

نصب فن سی پی یو

۲. نصب هیت سینک روی پردازنده CPU

اگر از روش‌های خطی استفاده کرده‌اید، کمی هیت سینک را فشار داده تا مطمئن شوید خمیر در سطح پردازنده پخش شده است. اگر از روش پهن کردن استفاده کرده‌اید، شما باید هیت سینک را با یک زاویه اندک روی پردازنده قرار داده و ببنید؛ این کار مانع از تشکیل حباب در خمیر سیلیکون می‌شود. معمولا خمیر که به صورت نارک پهن می‌شود، زمان قرارگیری هیت سینک به صورت عمودی و با فشار مستقیم، مقداری حباب درون خود شکل می‌دهد.

سوکت فن سی پی یو

۳. سوکت فن سی پی یو را به مادربرد متصل کنید

سوکت فن سی پی یو را به مادربرد نصب کنید، این سوکت عمدتا دارای عملکرد PWM بوده که به کامپیوتر اجازه تنظیم سرعت فن بدون تغییر ولتاژ را می‌دهد.

بایوس کامپیوتر

۴. سیستم خود را روشن کنید

چک کنید که فن در حال چرخش باشد. به قسمت تنظیم BIOS بروید. میزان حرارت را بررسی کرده تا در سطح نرمال و معمول باشد. دمای CPU در زمان بیکاری سیستم باید و بهتر است زیر ۴۰ درجه سانتی گراد باشد و همچنین برای GPU.

نکات

  • بعد از تمیز کردن سطح کولر و یا CPU با الکل، با انگشتان خود سطح را لمس نکنید. انگشتان شما دارای چربی است که می‌تواند از عملکرد خنک کنندگی کولر کاسته و به آن آسیب بزند.

  • به خاطر داشته باشید، خمیر حرارتی سیلیکون داره یک دوره‌ی زمانی طول عمر می‌باشد که هر چقدر دمای استفاده از آن پایین‌تر باشد، مدت زمان طول عمر و کیفیت کارکرد آن افزایش خواهد یافت.

  • اگر از دستکش لاتکس برای پهن کردن خمیر سیلیکون استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که دستکش از نوع بدون پودر باشد. ترکیب پودر و خمیر سیلیکون از کیفیت و عملکرد خنک کنندگی خواهد کاست.

  • خمیر سیلیکون بهتر است صادف، یکدست ونازک روی سطح کولر را بپوشاند، چون که ضخامت خمیر هر چقدر بیشتر باشد نرخ تبادل حرارت بین پردازنده و کولر کمتر خواهد شد. خمیر سیلیکون فقط سوراخ‌ها و شکاف‌های ریز بین هیت سینک و CPU را پوشانده و یک تماس یکسان بین آن دو در تمام سطح برقرار می‌کند، پس بهتر است نازک و یک‌دست باشد.

  • توجه داشته باشید که استفاده از مواد پاک کننده روغنی می‌تواند عملکرد خنک کننده شما خراب کند. زیرا روغن به جای خمیر منفذهای سطح را پر خواهد کرد. اگر در عملیات پاکسازی از پاک کننده‌های روغنی نظیر اسپری چرب استفاده شود یک لایه قبل از خمیر سیلیکون روی سطح قرار خواهد گرفت که باعث خواهد شد هرگز کولر به طور موثری کار نکند.

  • اگر از اسپری‌های آماده برای تمیز کردن سطح کولر و پردازنده می‌خواهید استفاده کنید، حتما از نوع خشک مرغوب استفاده کنید.

خرید یک خمیر سیلیکون مرغوب در کنار استفاده درست از آن بهترین عملکرد ممکن را برای سیستم خنک کننده شما به ارمغان خواهد داشت.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.