آمادگی برای روزه داری با چند نکته مهم

آمادگی برای روزه داری با چند نکته مهم

در شرایطی که کرونا محدودیت‌های زیادی را به وجود آورده است، برای شروع ماه رمضان باید با آمادگی بیشتری به استقبال روزه داری برویم

زمان زیادی تا شروع ماه رمضان باقی نمانده‌ و بهتر است خودمان را برای روزه‌داری آماده کنیم. با توجه به شیوع کرونا و لزوم توجه بیشتر به نکات بهداشتی مواد غذایی بهتر است در روزهای باقی مانده تا شروع ماه رمضان‌ مواد غذایی را که نیاز داریم خریداری کنیم و در یخچال و فریزر نگه داریم تا مجبور نباشیم هر روز برای خرید به بیرون از منزل برویم.

ادامه مطلب را در این زمینه مطالعه کنید:

 

Preparing for fasting with a few important points

با برنامه ریزی وارد ماه رمضان شوید

این روزها که همه افراد خانواده دور هم هستند بهتر است با مشورت و همراهی مواد غذایی را که در طول ماه رمضان لازم دارید خریداری و خود را برای تهیه وعده های افطار و سحر آماده کنید. مواد غذایی مانند سبزی ،غلات، گوشت و حبوبات و از آن جا که این روزها فعالیت بدنی زیادی نداریم بهتر است از زیاده روی در مصرف مواد پرکالری بپرهیزیم و به جای آن از میوه ها و سبزیجات بیشتر در وعده افطار و سحر استفاده کنیم .

از همین حالا عادت کنید

۱- از مصرف غذاهایی که چربی، قند یا نمک زیادی دارند بپرهیزید.
۲- میوه ها، سبزیجات، برنج و غلات بیشتری مصرف کنید.
۳- مایعات زیاد مصرف کنید.
۴- مقداری غذا از قبل درست کنید و در فریزر بگذارید تا اگر روزی نتوانستید غذا آماده کنید به مشکل بر نخورید.
۵- می توانید قسمتی از مواد غذایی را نیمه آماده نگهداری و به هنگام تهیه غذا از آن استفاده کنید.به عنوان مثال لوبیا یا لپه را نیم پز یا کنسرو کنید و در فریزر قرار دهید تا هنگام تهیه خورش قرمه سبزی یا قیمه زمان زیادی برای پخت نیاز نباشد .

غذای مخصوص ماه رمضان

شله‌زرد، فرنی یا شیربرنج غذای مخصوص این ماه است و برای شروع افطار مناسب است. اگر معده مرطوبی دارید روی آن ها کمی دارچین و سیاه‌دانه بریزید. بد نیست که برای تقویت دهانه معده همراه با فرنی، شله‌زرد یا شیر‌برنج‌ کمی مربا بخورید. البته شاید برای کسانی که گرمی و خشکی زیادی در معده دارند

سوپ‌جو همراه با آلوبخارا مناسب‌تر باشد. برای گرم‌مزاجانی که دچار ریزش صفرا به معده هستند (مثلا احساس سوزش یا درد گزنده‌ای سر معده دارند، دهان‌شان خیلی بدبوست، تحریک‌پذیر و عصبی شده‌اند) شربت سکنجبین ولرم در شروع افطار بسیار مفید است تا معده را از صفرا بشوید.

خوراکی برای رفع عطش

برای کاهش تشنگی و عطش در ماه رمضان می‌توانید از شربت‌های سرکه‌شیره، سکنجبین یا شربت آبلیمو در وعده‌های سحری یا افطاری استفاده کنید. نوشیدن کمی عرق کاسنی به تنهایی یا همراه با یک قاشق چای‌خوری تخم خرفه در وعده سحری هم برای کاهش عطش در ماه رمضان به شما کمک می‌کند. توصیه می‌کنیم اگر خیلی تشنه می‌شوید، خوردن خورش‌های همراه با آلو و زرشک را در وعده سحری فراموش نکنید. در طول ساعات روزه‌داری هم می‌توانید عطش خود را با بوییدن سیب گلاب، خیار یا لیمو، اسپری کردن گلاب خنک در فضای اتاق، شست‌وشوی سر و گردن و سینه با آب خنک و تنفس هوا و نسیم خنک که حرارت زاید قلب را کم می‌کند، کاهش دهید.

آداب خوردن افطاری

از نیم ساعت پیش از افطار، کمی از چهار مغز بادام، گردو، فندق و پسته، به اندازه یک قاشق غذاخوری بکوبید (طوری که پودر نشود) و آن را در یک لیوان شیر داغ خیس و مخلوط را با کمی شکر یا عسل شیرین کنید یا یکی، دو خرمای بدون هسته به آن اضافه کنید. در زمان افطار ابتدا خرما میل کنید و سپس مخلوط را هم بزنید و قاشق قاشق با کمی نان برشته‌ شده، بخورید این یکی از غذاهای مناسب برای ماه رمضان است. یادتان باشد اگر خواستید خوراک دیگری بخورید، دست‌کم با یک ساعت فاصله بخورید.

تهیه ماءالشعیر طبی

ماءالشعیر طبی بهتر از هر نوشیدنی دیگری می‌تواند در برابر استرس گرمایی و تشنگی و تحلیل رطوبت بدن، از شما محافظت کند. اگر معده سرد یا تری دارید بهتر است در هر لیوان آن یک قاشق مرباخوری عسل حل کنید و سپس بنوشید.برای تهیه این ماء الشعیر سنتی ۵۰ گرم جو پوست‌کنده سالم (نه پرک و نه نیم کوب) را با چهار لیوان آب (یک لیتر)، با حرارت ملایم، آهسته بجوشانید تا وقتی که جوها به حالت شکفته و کاملا پخته برسند. این زمان به‌طور متوسط ۴۰ تا ۵۰ دقیقه طول می‌کشد. پس از آن، تا این ترکیب سرد نشده، آن را صاف کنید و در جای خنک قرار دهید تا سرد شود. از این چهار لیوان، بیش از سه لیوان ماءالشعیر به دست می‌آید که حداکثر دو روز در یخچال قابل نگهداری است. ماءالشعیر طبی نباید غلیظ و ژله‌ای شود وگرنه تاثیر آن معکوس خواهد شد.

منبع،خراسان

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.