آجر نما یا سنگ نما؛ چگونه نمای جذابتری داشته باشیم؟

معمولاً برای نمای ساختمان‌ها از آجر نما یا سنگ نما استفاده می‌شود که به آن‌ها نمای آجری و سنگی نیز گفته می‌شود. هر یک از این دو نماها روش مناسبی برای دکوراسیون خارجی ساختمان‌ها محسوب می‌شوند که بسته به نوع بودجه، معیار و یا سلیقه کارفرما مورد استفاده قرار می‌گیرند.

هر یک از این نوع نماها مزایا و معایبی دارند که باید از آن‌ها آگاه باشید. در ادامه نیز به مقایسه آجر نما یا سنگ نما و تفاوت آن‌ها می‌پردازیم.

از آجر نما استفاده کنیم یا سنگ نما؟

از آجر نما استفاده کنیم یا سنگ نما؟

آجر نما یا سنگ نما؟ از کدام استفاده کنیم؟ همانطور که می‌دانید آجر از گذشته تا به امروز یکی از اصلی‌ترین و مهمترین مصالح در ساختمان ‌سازی محسوب می‌شود. نماهای آجری تا چندین سال پیش فقط به اجرهای سه سانتی محدود می‌شدند، اما امروزه آجرنماها با ظاهر و شکلی بسیار متفاوت و لوکس ظاهر شده‌اند که نمای بسیار خاص و منحصر به فردی به ساختمان‌ها می‌دهند.

آجر نماها علاوه بر شکل ظاهری، بر اساس کاربرد نیز طبقه بندی می‌شوند. برای مثال آجرنماها با کاربردی که دارند، به انواع داخلی، بیرونی، آجر نسوز، شومینه و غیره تقسیم بندی می‌شوند. آجرنماهای بیرونی در نمای ساختمان‌ها و خانه‌ها استفاده می‌شوند و ‌جلوه زیباتری به ساختمان می‌دهند.

این نوع از آجرنماها با استفاده از خاک رس فرآوری شده همراه با انواع مواد معدنی و اکسید فلز تولید شده و به بازار عرضه می‌شوند. آجر نماها در طرح‌ها، رنگ‌ها و اندازه‌های متنوعی با مصالح بسیار مرغوب و باکیفیت تولید شده و بافت یکدست و سه‌بعدی به نمای داخلی و خارجی ساختمان می‌دهد.

نماهای سنگی نیز جزو مصالح گران و آنتیکی هستند که اغلب برای بیشتر خانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. سنگ نماها نسبت به نماهای آجری سنگین بوده و در رنگ‌های طبیعی تولید و به بازار عرضه می‌شوند. از جمله محبوب‌ترین سنگ نماهای موجود در بازار می‌توان مرمریت، تراورتن، لاشتر و گرانیت را نام برد که بسته به سلیقه کارفرما و نوع بودجه او در نمای خارجی ساختمان‌ها کار می‌شوند.

در واقع می‌توان گفت  آجر نما یا سنگ نما برای ساختمان بر اساس سلیقه شخصی و میزان بودجه انتخاب می‌شود که هر یک مزایا و معایب منحصر به فردی دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

مقایسه دوام آجر و سنگ نما

عامل اصلی که دوام آجر نما و سنگ نما را تعیین می‌کند، کیفیت محصولی است که مورد استفاده قرار می‌گیرد. درواقع می‌توان گفت دوام و مدت ماندگاری یک آجر که از کیفیت بالایی برخوردار نیست، به طور قطع بسیار کمتر از سنگ نمایی است که با کیفیت بالا ساخته شده است. اما اگر آجر نما و سنگ نما هر دو در یک شرایط و با یک کیفیت ساخته شده باشند، می‌توان گفت دوام آجر نما بیشتر از سنگ نما است.

یکی از مشکلات و معایب رایج سنگ نماها احتمال ترک‌ خوردگی و شکستن آن بر اثر تغییرات دمایی محیط است؛ چرا که ضریب انبساط دمایی سنگ نما پایین‌تر از آجرنما می‌باشد و دلیل این امر بافت متخلخل آجر است که می‌تواند انبساط و انقباض بیشتری در اثر تغییرات دمایی داشته باشد. اگر منطقه زندگی شما تغییرات دمایی شدیدی دارد، پیشنهاد ما استفاده از آجرنما است. در صورتیکه قصد خرید آجر نما مرغوب را دارید، برای اطلاع از قیمت و خرید می‌توانید به وب سایت شرکت پیشگامان آژمان تدبیر مراجعه نمایید.

مقاومت در برابر رطوبت

مقاومت در برابر رطوبت

اگر چه با توجه به ظاهر آجر نما به نظر می‌رسد جذب رطوبت بیشتری از سنگ نما داشته باشد، اما اینگونه نیست. در رابطه با آجر معمولی و سنگ می‌توان گفت که آجر به دلیل بافت متخلخلی که دارد، می‌تواند در برابر رطوبت مقاوم‌تر باشد، اما آجرنما محصولی است که در فرایند ساخت و تولید در برابر رطوبت و تغییرات دمایی مقاوم سازی می‌شود.

در حالیکه سنگ نماها دارای حفره و ترک بیشتری در ساختار خود هستند که می‌توانند رطوبت بیشتری را جذب کرده و در طول زمان کیفیت اولیه خود را از دست بدهند. بنابراین می‌توان گفت آجرنماها در برابر رطوبت مقاومت بیشتری دارند و شما نیز با خرید و نصب آجرنمای مرغوب می‌توانید عمر نمای ساختمان خود را افزایش داده و برای سالیان طولانی دیوارهایی بدون رطوبت داشته باشید.

مقاومت در برابر میکروارگانیسم‌ها

نمای سنگی به نسبت نمای آجری، از یک مزیت برخوردار است و آن  مقاومت بهتر و بیشتر در مقابل رشد میکروارگانیسم‌ها است. میکرو‌ارگانیسم‌ها به موجوداتی مانند قارچ، کپک و آلودگی‌های این ‌چنینی گفته می‌شود.

از آنجایی که آجر دارای بافت متخلخل‌تری است، فضای بهتری جهت رشد این میکروارگانیسم‌ها فراهم می‌شود. به همین جهت است که به هنگام خرید آجر نما، می‌بایست با دقت به تراکم بافت آن توجه کرد. چرا که در آجرهای متراکم، خطر و احتمال رشد میکروارگانیسم‌ها بسیار کمتر است. البته لازم به ذکر است، در صورتی که آجر نما در مناطقی که از آب‌وهوای معمولی و نه مرطوبی برخوردار است، نصب شود، خطر زیادی از این بابت وجود ندارد.

مقایسه ایمنی نمای آجری و نمای سنگی

مقایسه ایمنی نمای آجری و نمای سنگی

به هنگام خرید مصالح ساختمانی، ایمنی، از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مولفه‌هایی است که زمان انتخاب مصالح مانند مصالح نما، می‌بایست در دو مرحله نصب و پس از نصب، مورد توجه ویژه قرار گیرد. آجر نما یا سنگ نما، دو انتخاب اصلی برای نمای ساختمان‌ها هستند که از جهت ایمنی، آجر نما به نسبت سنگ نما، پیشگام است.

به طور کلی، آجر، متریالی بسیار سبک‌ است که حمل‌و‌نقل آن را آسان و ایمنی آن را نیز افزایش می‌دهد. از سوی دیگر، میزان چسبندگی آجر نیز به نسبت سنگ نما بیشتر است و به همین دلیل، اغلب نصاب‌های سنگ نما، باید سنگ‌ها را از محل اتصالشان به دیوار، پیچ کنند. این کار علاوه بر اینکه منجر به افزایش هزینه‌ها می‌شود، از لحاظ ظاهری نیز جلوه بدی دارد.

از آنجایی که آجر بسیار سبک‌تر است، در استفاده برای نمای ساختمان، منجر می‌شود که در صورت سقوط و ریزش، خسارات جانی و مالی کم‌تری را به خصوص به هنگام رخ دادن حوادث طبیعی مانند زلزله ایجاد می‌کند. همچنین، وزن بالای سنگ نما، وزن ساختمان را نیز زیاد کرده و می‌تواند دلیلی بر نشست ساختمان و کاهش مقاومت آن در مقابل زلزله و حوادث دیگر باشد. بنابراین، به طور کلی می‌توان گفت آجر نما، از ایمنی بیشتری به نسبت سنگ نما برخوردار است.

مقایسه قیمت سنگ نما و آجر نما

به طور کلی، مقایسه قیمت سنگ نما و آجر نما، می‌تواند با توجه به مولفه‌های مختلفی، متفاوت باشد. اما اگر بخواهیم بیان کنیم که قیمت کدام یک مناسب‌تر است، می‌توان گفت آجر نما از قیمت بسیار مناسبی برخوردار است. سنگ‌هایی که ساختمان‌ها در مدل‌ها و کیفیت‌های مختلفی به کار برده می‌شوند، در صورت به کار برده شدن در نما، قیمت بالایی را شامل می‌شوند.

چرا که سنگ‌ها از فرآیند تولید بسیار دشوارتر و وزنی بسیار سنگین‌تر برخوردار هستند.علاوه بر این، متریال اولیه‌ای که در سنگ نما به کار برده می‌شود نیز، بسیار گران‌تر از آجر نما است. از سوی دیگر، هزینه‌های مربوط به نگهداری، حمل‌ونقل و نصب سنگ‌ها نیز بسیار بیشتر است.

با استفاده از نمای آجری و با به کارگیری مقداری خلاقیت و بهره مندی از از هنر طراحان حرفه‌ای، می‌توان نمای ساختمانی بسیار جذاب، شیک و از همه مهم‌تر ارزان‌تر داشته باشیم. برای اطلاع از قیمت آجر نما یا سنگ نما و همچنین دیگر مصالح مانند قیمت آجر دکوراتیو، می‌توانید به سایت اصفهان آجر مراجعه کنید.

جمع بندی

اگر قصد نما زدن به یک ساختمان را دارید، با بررسی بازار مصالح، متوجه می‌شوید که برای نمای ساختمان‌ها دو گزینه‌ي اصلی سنگ نما و آجر نما وجود دارد که هر یک از مزایا و معایبی برخوردار هستند.

با توجه به این موضوع که معیار، سلیقه و میزان بودجه شما برای نمای ساختمان به چه شکل است، می‌توانید یکی از این دو گزینه را برای نمای ساختمان خود انتخاب کنید. در این مقاله نیز، ما به معرفی دو نمای آجر و سنگ و همچنین بررسی تفاوت‌ها و مزایا و معایب هر یک از این دو نوع نما پرداختیم.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی(رپورتاژ) داشته و مجله اینترنتی فارسیها هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

5/5 - (2 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.