هزینه درمان کرونا در ایران چقدر است؟

هزینه درمان کرونا در ایران چقدر است؟

همه چیز از یک پست در فضای مجازی شروع شد.همان هایی که کنار گود نشسته‌اند و می‌گویند لنگش کن چشمشان را روی ایثار شبانه روزی مدافعان سلامت بستند و این بار انگشت اتهام را سمت کادر درمانی گرفتند و نوشتند بیمارستان ها از نگرانی مردم کاسبی راه انداخته اند و بابت آزمایش کرونا ۹۰۰ هزار تومان و در انستیتو پاستور یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان از آنها دریافت می‌شود. در کذب بودن این ادعا که شکی نداشتیم اما پاسخ مسئولان این دو مرکز درمانی و آزمایشگاهی آبی بر آتش شایعات شد.

در گرفت و گیر شیوع بیماری کرونا پیش از هر مرکز درمانی دیگر این نام بیمارستان مسیح دانشوری بود که بر سر زبان ها افتاد. انتشار چند فایل صوتی از سوی شخصی که خودش را پزشک بیماران بدحال این بیمارستان  معرفی می‌کرد هراسی تمام نشدنی به جان کاربران فضای مجازی انداخت. بعد از تهیه چند گزارش که نشان می داد در این بیمارستان هم مثل دیگر بخش های درمانی اوضاع رسیدگی به بیماران تحت کنترل درآمده به تازگی ادعای دیگری در فضای مجازی  دوباره این بیمارستان را در مظان اتهام قرار داده است.

مراجعه کننده‌ای ادعا کرده برای آزمایش کرونا مبلغ ۹۰۰ هزار تومان از او دریافت شده است. نادیده گرفتن ادعاهایی تا این اندازه کذب از اصول رسانه است اما تنها برای رسیدن به این پاسخ که انجام مراحل آزمایش مراجعان بدحال به بیمارستان ها چقدر برای شان آب می‌خورد سرو سراغ از مسئولان این مرکز گرفتیم تا جوابی که می‌دهند خط پایانی برای پیشروی این شایعات در فضای مجازی باشد.

مدیر روابط عمومی بیمارستان مسیح دانشوری در پاسخ به اینکه هزینه درمان کرونا در ایران چقدر است؟ گفت: اگر بیماری هزینه‌ای پرداخت کرده مدارک آن را منتشر کند

تماس به تلفن ثابت دفتر خانم امینیان با بوق های ممتدی قطع می‌شود. شماره تلفن همراهش را می‌گیریم. به نظر می‌رسد حتا کادر اداری بیمارستان هم در این روزها استراحت ندارند. امینیان سر صبر و حوصله به حرف های مان گوش می دهد. به ادعاها می خندند و دریافت هر هزینه ای از بیماران مراجعه کننده به بیمارستان را تکذیب می‌کند:«من اصلا نباید به این سوال پاسخ بدهم.

هم شما و هم  من می دانیم در تمام مراکز درمانی تمام خدمات برای مراجعه کنندگان مشکوک و مبتلا رایگان است.» امینیان می‌گوید این انصاف نیست که با مطرح کردن این شایعات بی اساس اذهان عمومی را بیش از این نگران تبعات این بیماری کنیم:«از ابتدای شیوع این بیماری بیمارستان مسیح دانشوری در خط مقدم رسیدگی به بیماران بدحال و همچنین مواردی که مشکوک به کرونا هستند قرار گرفته است.

بارها درباره این که تمام مراحل رسیدگی به بیماران مبتلا به کرونا رایگان است از رسانه ملی و رسانه های وزارت بهداشت اطلاعاتی در اختیار شهروندان قرار گرفته است و ما هم مثل هر بیمارستان دیگری موظف به رعایت این اصول هستیم.»

مدیر روابط عمومی بیمارستان مسیح دانشوری می‌گوید باید با سعه صدر از کنار این شایعات کذب بگذریم و بارعایت جدی نکات بهداشتی به این بحران پایان دهیم:«تا به حال در بیمارستان مسیح دانشوری از هیچ بیمار مراجعه کننده مبتلا یا مشکوک به بیماری کرونا هزینه دریافت نشده است و اگر کسی در این زمینه مدرک یا قبض پرداختی دارد لطفا آن را در همان فضای مجازی منتشر کند.

واقعیت این است که این روزها همه همکاران ما در خط مقدم مبارزه با این بیماری هستند و ما وقت پاسخگویی به تک تک این شایعات را نداریم و مردم عزیزمان بدانند که ما خدمتگذاران آن ها شبانه روز برای سلامتی شان تلاش می کنیم و از بیمارانی که پزشک برای آن ها دستور آزمایش میدهد  هیچ هزینه ای دریافت نمی شود.»

سخنگوی وزارت بهداشت: تست کرونا برای مراجعه کنندگانی که کد رهگیری دریافت می‌کنند رایگان است

سخنگوی وزارت بهداشت دریافت هزینه از بیماران مبتلا به کرونا در بیماستان ها  را تکذیب می‌کند و می‌گوید حساب مراجعه کنندگانی که نشانه و دلالتی از بیماری کرونا نداشته باشد و صرفا به دلیل نگرانی اصرار به آزمایش داشته باشند از بیمارانی که پزشک علائم آن ها را مشکوک به کرونا تشخیص می‌دهد جداست:

«برخی از افرادی که به بیمارستان مراجعه می کنند علائمی مانند بیماری آنفولانزا دارند. پزشک این را تشخیص می‌دهد اما ممکن است بیمار همچنان نگران باشد و اصرار به آزمایش داشته باشد، یا حتا ممکن است پزشک برای یقین حاصل کردن دستور سی تی اسکن یا سی وی سی بدهد. اگر در این مراحل اثبات شود که مراجعه کننده مبتلا به کروناست از آن بیمار هیچ گونه هزینه ای برای مراحل مختلف آزمایش و درمان دریافت نخواهد شد.»

کیانوش جهانپور با اشاره به این که بیماران مبتلا کد رهگیری دریافت می‌کنند، ادامه می‌دهد:«صفر تا صد هزینه های بیمارانی که مبتلا به کرونا هستند را دولت تقبل کرده و از این عزیزان در بیمارستان ها هیچ هزینه ای دریافت نمی‌شود.»

هزینه درمان کرونا در ایران چقدر است؟
هزینه درمان کرونا در ایران چقدر است؟

مدیر روابط عمومی انستیتو پاستور: اصلا مراجعه کننده ای نداریم که هزینه‌ای از آن دریافت شود

کارگروه تشخیص کرونا ویروس ابتدا در انستیتو پاستور تشکیل شد. متخصصان خوشنام این مرکز به سرعت با همراهی آزمایشگاه دانشگاه تهران توانستند در مدت بسیار کمی امکانات تشخیصی در اختیار ۳۰ آزمایشگاه در سرتاسر کشور قرار دهند. دکتر مصطفوی مسئول روابط عمومی این مرکز آزمایشگاهی مثل خیلی از کاربران فضای مجازی شایعه دریافت هزینه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی برای پاسخ آزمایش بیماران مبتلا به کرونا را شنیده و در این باره می‌گوید:«ما از کاربران فضای مجازی می خواهیم که به سرعت این شایعات را باور نکنند و از همه آن ها پیش از هر چیز انتظار حمایت  در این شرایط را داریم.»

مصطفوی، مدیرکل روابط عمومی انستیتو پاستور یک پاسخ روشن و شفاف درباره عدم دریافت هزینه در انستیتو پاستور دارد: «در این مرکز کارگروه تشخیص کرونا ویروس تشکیل شده است. با استاندارد سازی آموزش به همراه آزمایشگاه دانشگاه تهران موفق شدیم ۳۰ آزمایشگاه در سراسر کشور را وارد شبکه تشخیص کووید ۱۹ کنیم. واقعیت این است که در این مراکز هیچ مراجعه کننده‌ای وجود ندارد که از آن هزینه ای دریافت شود.»

مدیر روابط عمومی انستیتو پاستور می‌گوید نمونه‌های آزمایشگاهی از بیمارستان های مرجع به این مرکز انتقال داده می شوند: «دریافت هزینه از بیماران مبتلا به کرونا را تکذیب می کنیم. هیچ بیماری برای نمونه گیری به انستیتو پاستور یا هر مرکز آزمایشگاهی تشخیص کرونا ویروس مراجعه نمی‌کند. این نمونه ها از بیمارستان های مشخصی به دست ما می رسد و اینجا بر روی این نمونه ها مراحل تشخیصی انجام می شود.

این پزشک است که با توجه به علائم تشخیص می دهد چه مراجعه کننده ای نیاز به دادن آزمایش دارد. ما با این افراد در تماس نیستیم و صرفا نمونه‌های آزمایشگاهی آن ها در این مرکز بررسی می شود و پاسخ آن را به بیمارستان مربوطه ارسال می کنیم. ممکن است برخی از افراد اقدام به راه اندازی مراکز خصوصی برای آزمایش های اینچنینی کرده باشند. لازم است که در این جا اعلام کنیم که این مراکز مورد تایید انستیتو پاستور نیستند و تنها ۳۰ آزمایشگاه منتخب در سرتاسر کشور شبکه تشخیص کرونا ویروس را تشکیل می دهند.»

 

منبع: فارس

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.