شما به بیماری «اعتیاد به خرید» مبتلا هستید!

شما به بیماری «اعتیاد به خرید» مبتلا هستید!

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب” شما به بیماری «اعتیاد به خرید» مبتلا هستید! ” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

همین ابتدا بگویم که خانواده پولداری دارم. پدرم واردکننده است و به من که تنها دختر و فرزندش هستم، ماهی ۱۰ تا ۱۵ میلیون، پول توجیبی می‌دهد.

از کودکی به خرید لباس، علاقه زیادی داشتم ولی الان ۱۹ ساله هستم و به نظرم باید این عادت را ترک کنم. نزدیک نوروز است و چه کار کنم که اعتیادم به خرید لباس برایم دردسرساز نشود؟

همان‌طور که اشاره کردید، نزدیک نوروز است و خانم‌های زیادی برای خرید لباس نو به بازارها می‌روند.

البته شرایط اقتصادی به همه اجازه نمی‌دهد که چندین لباس بخرند اما بعضی‌ها هم هستند که در عین نداری، تمام تلاش‌شان را می‌کنند تا تعداد بیشتری لباس در این شب و روزها بخرند!

در این بین، واضح است که خرید کردن برای شما به عادت رفتاری تبدیل شده و الان احساس می‌کنید که این خرید کردن فراتر از نیاز شماست و صرفا شما از خرید کردن لذت می‌برید. بیایید این مسئله را بیشتر بررسی کنیم.

 

خرید کردن به کدام نیازتان پاسخ می‌دهد؟

هر فردی از یک سری کارها و رفتارها لذت می‌برد و خرید کردن برای بسیاری خانم‌ها یکی از رفتارهایی است که از آن لذت می‌برند و تکرار می‌کنند. از شما می‌خواهم فکر کنید و ببینید که خرید کردن کدام نیاز شما را ارضا می‌کند؟

به نظر می‌رسد که شما هر زمان بخواهید حس بهتری داشته باشید و حال خود را خوب کنید، اولین انتخاب شما خرید کردن است و بعد می‌بینید که خرید کردن برای مدت کوتاهی حال شما را خوب می‌کند و دوباره شما به حال قبل باز می‌گردید و به همین دلیل مدام این رفتار را تکرار می‌کنید تا آن حس خوب را تجربه کنید.

اگر شما بدانید خرید کردن به کدام نیاز شما پاسخ می‌دهد، بهتر می‌توانید رفتار یا کار مناسب را جایگزین کنید.

رفتارهای حال خوب‌کن را جایگزین کنید

بیایید به کارها یا رفتارهایی فکر کنید که به شما حس خوبی می‌دهد و آن‌ها را فهرست و سعی کنید آن کارها را در برنامه روزانه خود بگنجانید. برنامه‌ریزی در این باره به شما کمک می‌کند تا سعی کنید به برنامه‌ای که می‌گذارید، عمل و آن را تکرار کنید.

مهارت مدیریت خرید را فرابگیرید

نکته دیگر این‌که با وجود رفتارهای جایگزین احتمالا همچنان میل خرید کردن در شما وجود دارد و باید سعی کنید که برای رفتار خرید کردن خود هم برنامه‌ریزی کنید و مدام به خود بگویید قرار است فقط چیزهای مورد نیاز خود را بخرید، اول مشخص کنید که در هفته یا ماه چقدر برای خرید می‌روید. بعد آن را به روزهای مشخص محدود کنید و برای خرید کردن چیزهایی را که نیاز دارید، فهرست و هزینه آن را برآورد کنید و همان مقدار پول با خود بردارید تا بتوانید در مقابل وسوسه خرید کردن مقاومت کنید و این کار را این‌قدر تکرار کنید تا بتوانید در آن مهارت پیدا کنید.

نویسنده : احترام اسماعیل‌زاده ،خراسان

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.