دلیل حمله عربستان به یمن چیست

دلیل حمله عربستان به یمن چیست

هم اکنون در مجله آنلاین فارسی ها با پاسخ به سوال دلیل حمله عربستان به یمن چیست در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

این آشوب بین گروه‌های شیعه حوثی در شمال و نیروهای سنی مذهب تحت حمایت عربستان سعودی در جریان است .

پس از ماه‌ها جنگ ، این درگیری با حملات هوایی ائتلافی از کشورهای بخش خاورمیانه به سرکردگی عربستان سعودی در ۶ فروردین ۱۳۹۴ ، جنبه کاملاٌ بین‌المللی و جهانی به خود گرفت .

دلیل حمله عربستان به یمن چیست (1)

دلیل حمله عربستان به یمن چیست

با گذشت تقریبا سه سال از دخالت نظامی عربستان به کشور یمن ، ممکن است این سوال به ذهن برسد که چه عاملی باعث شده است عربستان به بحران یمن ، بیش از تحولات دیگر کشورهای خاورمیانه و خلیج فارس با قاطعیت واکنش نشان دهد ؟

جواب این سوال رقابت استراتژیک این کشور با ایران و وجود اختلافات داخلی در رأس حاکمیت سیاسی این کشور می باشد .

تجاوز عربستان‌ سعودی به خاک یمن و نکته‌های آن

۱٫ عربستان و کشورهای هم پیمان با آن ، اولین بار است که بدون شخص ثالثی وارد یک جنگ بزرگ و گسترده شده‌اند .

۲٫ بعد از مرگ ملک عبدالله و ضعف اداره حاکمان جدید و شکست‌های اخیر منطقه‌ای آن‌ها ، ورود در معرکه‌ای با این وسعت و پهنا ، از دید راهبردی به یچ وجه توجیه‌پذیر نیست .

به نظر می‌رسد این حمله در مقابل شبه نظامیان انصارالله که کاملاً معتقد و با آلات جنگی لازم می‌جنگند ، کاملاً عجله ای شروع شده است .

۳٫ هم بستگی با شیعیان عربستانی ، نظارت کامل بر تنگه استراتژیک باب‌المندب و احتمال به ریسک افتادن منابع نفت عربستان ، می‌تواند از علت های حمله شتاب‌زده عربستان به یمن ارزیابی شود .

۴٫ همگرایی اولیه منطقه‌ای با عربستان ، با سابقه‌ای که در گذشته در این مورد وجود داشته است ، از بنیان قوی برخوردار نیست .

دلیل حمله عربستان به یمن چیست (2)

حمله عربستان به یمن

۵٫ حمایت اولیه آمریکا با پشتوانه اطلاعاتی ارائه شده ، رغبت ایالات متحده به تضعیف عربستان و احتمال حضور مستقیم آمریکا در مناقشه یمن در صورت شکست عربستان ، سناریوهای مختلفی از حضور ایالات متحده در این درگیری است.

۶٫ انصارالله و دیگر مبارزان و مردم یمن ، تنفر زیاد از عربستان و شرکای منطقه‌ای آن دارند و چنین اتفاقی ، به مشروعیت مردمی مبارزه و مقاومت کمک می‌کند و مسیر مبارزه را تسهیل خواهد کرد .

۷٫ انصارالله و دیگر جنگجویان یمن یقینا از قبل ، پیش‌بینی چنین درگیری را داشته‌اند و با توجه به پشتیبانی لجستیک ارتش یمن از اعضای انصارالله ، وضعیت آنچنان به سود عربستان نخواهد شد .

۸٫ طبیعت قبایلی و اعتقادی مردم یمن ، تمدن ریشه‌دار آن ، جغرافیای عریض و کوهستانی آن ، هرگونه راه‌حل بیرونی برای این کشور را ناممکن می‌کند و شرایط را برای بازتولید نقاط تشنج جدید همانند افغانستان و این‌بار در کنار گوش عربستان، علاوه بر محیط متشنج ایجاد شده در شمال آن را فراهم خواهد کرد.

باید اعتراف کرد که سیاست‌های شتاب‌زده عربستان ، باتلاقی برای سعودی‌ها ایجاد کرده که گریز از آن برای این آن‌ها ممکن نیست و هر لحظه رژیم مرتجع عربی را پایین‌تر می‌کشد .

برخی ناظران معتقدند که پایان تجاوز نظامی عربستان و آمریکا علیه یمن، تقسیم عربستان خواهد بود .

جای تعجب دارد اشخاصی که پرونده این تقسیم در عربستان را دنبال می‌کنند ، دوستان و هم‌پیمانان نظام سعودی هستند . یعنی تصمیم‌گیران آمریکایید . آن‌ها کسانی هستند که عملاً طرح‌ها را بررسی و نتایج آن‌ها را پیش‌بینی کرده و سپس نقشه های عملیاتی خود را اجرا می‌نمایند .

این مطلب از بخش اخبار گوناگون برای شما گردآوری شده است .

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.