چرا عصر جمعه دلمان میگیرد ؟

شاید شـما هم جزو برخی از ارفاد باشید کـه در عصر جمعه ها دلگیر می‌شوند و انگار منتظر اتفاقی خاص هستند ولی با نزدیک شدن بـه عصر دلگیر می شوند. این حس دلگیر شدن چگونه بوجود می‌آید؟

روش هاي‌ برای تسکین دگیری عصر جمعه هم در پایین آمده اسـت کـه حتماً بخوانید.

 

چرا غروب جمعه دلمان میگیرد

چرا عصر روز جمعه همراه با اندوه و بی قراری اسـت؟

تجربه غروب روزهای جمعه، تجربه اي کاملا آشناست؛ احساس اندوهی خفیف، اضطرابی مبهم و نوعی بی قراری آزاردهنده، ان چیزی اسـت کـه این روز را از بقیه روزهای هفته متمایز می‌کند. براستی راز این احساس ناخوشایند و مبهم در چیست؟

 

چرا باوجود چشم انتظاری یک هفته اي تا انتهای هفته برای بودن درکنار خانواده و فراغت از کار، آخر هفته اي چنین غمبار و دلگیر در انتظار ماست؟

 

انچه از شواهد پیداست، این فقط ما نیستیم کـه بـه چنین عارضه اي دچاریم. غربی ها هم کـه روزهای یکشنبه را تعطیل هستند، این احساس غریب را سندرم روزهای یکشنبه نامیده اند و این همان احساسی اسـت کـه شـما در عصر روزهای جمعه تجربه میکنید.

 

عصر روزهای جمعه اسـت کـه غرق در بی قراری، اضطراب، افسردگی، بیخوابی، فقدان انگیزه و انرژی، اندوه مبهم و اشتغال ذهنی برای کوهی از وظایف و کارهای هفته بعد هستید.

 

چرا غروب جمعه دلمان میگیرد

 

غروب جمعه دلگیر

 

یافته هاي‌ روان شناسی نشان میدهد بیشترین گروهی کـه این احساسات منفی را تجربه می‌کنند، دانش آموزان، دانشجویان و کارمندانی هستند کـه ساعت تحصیل و کار آن ها بـه شکلی منظم از روز شنبه آغاز میشود و درست سرنخ ماجرا در همین صورت مساله داستان نهفته اسـت.

 

اگر از افرادی کـه این احساسات و افکار منفی را تجربه می‌کنند، بپرسیم عصرهای جمعه نگران و غمگین چه موضوعی هستند، پاسخی مبهم و اغلب غیرقانع کننده میدهند، اما بررسی در محتوای شکایت کنندگان، درونمایه ان را فاش می سازد و ان همین یک جمله آشناست؛ “بازهم یک هفته کار تکراری!”

 

ان چیزی کـه مشخص شده تجربه یک هفته کار مداوم و تکراری، ریشه این اضطراب و کانون این دلمشغولی اسـت. تمدن جدید، دیوان سالاری مدرن و الزام بـه ساعت هاي‌ کاری منظم نیز بـه این مسأله دامن زده و این سندرم را بـه وسعت دنیا گسترده اسـت.

 

مشهور اسـت ترس از مرگ، هولناک تر از خود مرگ اسـت. فردی کـه این نشانه ها را تجربه میکند، انتظار شروع حجم بالای کار پس از استراحت جمعه، برایش رنج آور از ان کاری اسـت کـه در سایر روزهای هفته انجام میدهد. در نتیجه انتظار انبوه کارهای روزمره و تکراری، عامل اصلی دلگیری عصرهای آدینه اسـت.

 

البته افراد بدون حس نظارت کـه برنامه ریزی و زمانبندی قابل قبولی برای انجام کارها ندارند، بیشتر از دیگران این حالت ها را تجربه می‌کنند تا جایی کـه این موضوع باعث تشدید احساس منفی میشود.

 

همچنین الگوهای تغذیه اي غلط، نوشیدنی هاي‌ محرک مانند چای و قهوه، نداشتن فعالیت هاي‌ بدنی منظم و سبک زندگی ناسالم و غیرمتعارف از دیگر عوامل این سندرم اسـت.

 

اکنون، اما برای تسکین این دلگیری چه باید کرد؟

علم امروز مجموعه اي روشها برای تسکین این احساسات آزاردهنده توصیه کرده اسـت. نخست این‌که این احساسات را تا حدودی طبیعی بدانیم؛ احساسی کـه خیلی زود می گذرد و الزاماً بـه معنای وجود یک اختلال یا ناهنجاری نیست.

 

از سوی دیگر داشتن نظم در کارها و وجود یک برنامه کاری مشخص، باعث کاهش فشار کاری و کسب حس بازرسی بر کارها خواهد شد. پس باید مدیریت زمان را جدی بگیریم.

 

در روزهای تعطیل نیز همانند سایر روزها، در همان ساعت معمول هرروز از خواب برخیزیم. حتی نیم ساعت دیر بیدار شدن بـه بیخوابی جمعه شب منجر شده و روند خواب را مختل می‌کند.

 

بهتر اسـت برای پرداختن بـه فعالیت هاي‌ لذتبخش مانند ورزش، گشت و گذار، مهمانی و… برنامه ریزی کنیم. دراین صورت هیجانات منفی و احساس تنش زا رابا فعالیت هاي‌ لذتبخش جای گزین میکنیم.

 

حتی توصیه شده برای بعدازظهر روز شنبه یعنی بعد از ساعت کاری نیز برنامه اي لذتبخش تدارک ببینیم. این موضوع تا حدودی بـه آرامش شـما کمک میکند. تمرکز بر لحظه حال نیز موثر اسـت.

 

این روش باعث میشود از اشتغال ذهنی با آینده مبهم و انتظار دردناک شروع روز کاری دست برداریم. اگر این کارها را انجام دهید، خواهید دید غروب جمعه اي زیبا همراه انتظار برای آغاز هفته اي پرکار شـما را فرا میخواند.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.