معرفی چند کتاب درباره دفاع مقدس

معرفی چند کتاب درباره دفاع مقدس

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب” جدیدترین مدلهای کفش و صندل مجلسی ” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

حمله به اچ ۳

یکی از جذاب‌ترین کتاب‌ها در زمینه دفاع مقدس مجموعه کتاب‌های کمیک حسن ودود است. در این مجموعه ودود سعی کرده با قلم هنرمندانه خود بخشی از وقایع دفاع مقدس را به تصویر بکشد.  عملیات اچ ۳ یکی از مهم‌ترین عملیات‌های نیروی هوایی ایران در جنگ بود و از جمله بزرگترین عملیات‌های هوایی دنیا از آن یاد می‌شود. در این عملیات ارتش ایران پایگاه هوایی الولید را در غربی‌ترین نقطه عراق منهدم کرد.

سلام بر ابراهیم

شهید ابراهیم هادی در سن بیست و هفت سالگی در عملیات والفجر مقدماتی در فکه شهید شد و پیکرش در همانجا گمنام باقی ماند. اما پیش از شهادت زندگی پر فراز و نشیبی داشته است. در سال ۱۳۹۳ زندگینامه‌ی این شهید به همت گروهی از دوستان، اعضای خانواده و همرزمانش منتشر شد.  این کتاب ۶۲ روایت کوتاه از زندگی شهید ابراهیم هادی و در دو جلد است.

 فرار از موصل

مصاحبه و تدوین:حسین نیری

محمدرضا عبدی آزاده ایرانی است که توانسته بود سالهای ابتدای جنگ پس از اسارت از اردوگاه موصل فرار کرده و خودش را به ایران برساند.وی از اهالی روستای قمشه ماهیدشت از توابع کرمانشاه است.کتاب را حسین نیری به صورت داستانی نوشته است و در پایان تصاویر و مدارک دوران اسارت را آورده است

چزابه

خاطرات سردار فتح الله جعفری

فتح الله جعفری یکی از فرماندهان جبهه جنوب است که به حوادث جبهه های جنگ در کردستان و چزابه پرداخته است.این کتاب بیشتر به خاطرات،فعالیت فرماندهی و شهادت دلاورمرد جبهه های جنوب ((حسن باقری)) اشاره دارد”

کردستان

نویسنده:مصطفی چمران

یاین کتاب حاوی یادداشت ها و سخنرانی های دکتر چمران درباره کردستان است که از دستنوشته و سخنرانی تشکیل یافته است.بخش عمده و مهم کتاب نوشته های اصلی شهید چمران درباره حوادث شهر بحران زده پاوه است که خود به رشته تحریر درآورده است اما ناتمام مانده است.بخش دوم و سوم مشتمل بر برخی سخنرانی ها و دستنوشته های پراکنده شهید چمران در زمان و مکان های مختلف در خصوص کردستان است”

خداحافظ سالار

شامل خاطرات پروانه چراغ نوروزی همسر سرلشکر پاسدار شهید حسین همدانی، از دیگر عناوین نشر بعثت در ۹ ماه گذشته است. این اثر به قلم حمید حسام نوشته شده، روایتگر مقطعی از دفاع مقدس تا پایان جنگ تحمیلی است و از دیگر آثار پرفروش نشر بعثت است.

از حمید حسام چند عنوان دیگر نیز در این مدت پرفروش بوده که از جمله می‌توان به «آب هرگز نمی‌میرد» اشاره کرد. این اثر روایت جانبازی است که از ابتدای دوران دفاع مقدس حضور فعالانه ای داشت. وی از ابتدای سال ۶۲ فرمانده گردان ۱۵۲ حضرت ابوالفضل (ع) لشکر ۳۲ انصارالحسین (ع) بود که در این گردان تا بعد از عملیات کربلای ۵ در سال ۶۵ حضور داشت و به تعبیر سردار حسین همدانی نقش او در عملیات مرصاد مغفول ماند.

پایی که جا ماند

یکی از سخت‌ترین اتفاق‌هایی که بعد از دوران جنگ رخ داد، اسارت بسیاری از شرکت‌کنندگان در جنگ بود. سید ناصر حسینی‌پور در شانزده سالگی و در آخرین روزهای جنگ اسیر شد. او که در این دوران تجربه‌های تلخ و دردناکی را تجربه کرده، در همان دوران تصمیم گرفت خاطراتش را بنویسید.

سید ناصر بخشی از یادداشت‌هایش در زندان را که به آن «تقلب زندان» می‌گفت، در  فصل پایانی کتاب آورده است. حسینی‌پور کارمند میز ادبیات مقاومت بخش جنگ نرم در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی است.  او، هدفش از نوشتن این خاطرات را ثبت خاطرات دوران اسیریش عنوان کرده است. این کتاب نیز به زبان‌های ترکی استانبولی و عربی ترجمه شده است. پایی که جا ماند در سال ۱۳۹۱ به عنوان کتاب سال دفاع مقدس انتخاب شد.

 

مهاجر کوچک

نویسنده:محمدرضا سرشار

این کتاب تاکنون جوایز متعددی از جمله برنده لوح زرین و دیپلم افتخار نخستین جشنواره کتاب کودک و نوجوان،جایزه نخست اولین سمینار بررسی رمان جنگ در ایران در قسمت نوجوان،کتاب برگزیده دومین جشنواره ادبی بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس در بخش نوجوانان”

نامه های فهیمه

نویسنده:فهیمه بابائیان پور به اهتمام:علیرضا کمره ای

یادداشت های فهیمه بابائیان پور و نامه های وی به همسر شهیدش غلامرضا صادق زاده که طی سالهای ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۶ نوشته شده است؛فهیمه با درک عرفانی  و متعالی که از حیات دنیا،انقلاب و شهادت دارد نامه ها و یادداشت های تکان دهنده را ثبت کرده که خواننده را به حسرت وا می دارد.

دختر شینا

معرفی چند کتاب درباره دفاع مقدس
دختر شینا

دختر شینا خاطرات قدم خیر محمدی کنعان است. در این کتاب خانم محمدی کنعان زندگیش را از دوران کودکی تا زمان شهادت همسرش روایت می‌کند. او روایتی واقعی از اوضاع شهرها و خانواده‌های درگیر جنگ نوشته و از هر گونه پیش‌داوری و جانبداری مثبت و منفی دوری کرده است. همین موضوع باعث می‌شود دختر شینا کتابی خواندنی و مهم در حوزه مستندنگاری شود.

این کتاب را بهناز ضرابی زاده بر اساس خاطرات خانم محمودی کنعان نوشته است. ضرابی زاده برای نوشتن این کتاب شش ماه و هر هفته دو یا سه روز با خانم محمدی کنعان مصاحبه کرده است. این کتاب تاکنون به زبان‌های ترکی استانبولی، انگلیسی و عربی ترجمه شده است.

منبع:طاقچه،تسنیم،شفاف

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.