مدیتیشن چیست

در ادامه این مطلب از مجله آنلاین فارسی ها با عنوان مدیتیشن چیست در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

با ما همراه باشید .

مدیتیشن به معنای آگاهی فرا بشری است . زمانی که ما در خواب عمیق فرو رفته ایم مغز در حال پردازش است که همین مسئله خواب دیدن را توجیه می کند . در اصل مدیتیشن به معنای رها شدن از تمام دغدغه هایی است که در طول روز با آن ها دست و پنجه نرم می کنیم .

با اموزش ترفند های مدیتیشن می توان ذهن و بدن را به بیشترین هماهنگی و حداکثر تمرکز لازم رساند . مدیتیشن باعث آرامش و حتی افزایش طول عمر انسان می گردد .

مدیتیشن بیشترین محبوبیت خود را در دهه های ۶۰ و ۷۰ میلادی در اروپا و آمریکای شمالی بدست آورد .

مدیتیشن در دو دسته قرار می گیرد :

۱ – مدیتیشن تمرکزی

۲ – مدیتیشن تفکری

۱ – مدیتیشن تمرکزی : در این نوع مدیتیشن انسان به روی چیزی که نوعی آرامش درونی به وی بدهد تمرکز می کند که می تواند هر چیزی باشد . میتواند یک ندا ، یک تصویر ، و حتی یک گل یا شمع باشد . این نوع مدیتیشن به دنبال یک حس خوب می گردد و شکل اجسام برایش مهم نیست .

۲ – مدیتیشن تفکری : در این نوع مدیتیشن تفکر درباره رفتارهای روزمره ی خود حرف اول را میزند . مدیتیشن را می توان با ورزش هایی همچون یوگا و علم هیپنوتیزم انجام داد .

 

مدیتیشن چیست مدیتیشن چیست

مدیتیشن چیست

فواید پزشکی

پزشکان بر فواید مدیتیشن اتفاق نظر دارند . آن ها معتقدند که مدیتیشن باعث کاهش اضطراب می شود که همین یک مورد بر کل سیستم عصبی تاثیر مثبت می گذارد .

مدیتیشن باعث کاهش فشار خون ، بهبود سیستم گوارشی ، تنظیم فعالیت های عصبی و بهبود عملکرد دستگاه تنفسی می شود . این تنها بخشی از فواید مدیتیشن است

فواید پزشکی مدیتیشن نه تنها فقط به زمان حال منحصر نمی شود بلکه از زمان های قدیم هم مورد استفاده قرار می گرفت .

اخطار

در تمرینات مدیتیشن صبر و حوصله و پشتکار حرف اول را می زند . خیلی از افراد می خواهند که سریعا به نتیجه برسند اما سرانجام این گونه افراد شکست می باشد . مدیتیشن هم مانند بسیاری از کارها بایستی آهسته و پیوسته انجام شود تا به نتیجه ی مطلوب برسد .

تمرینات مدیتیشن برای بسیاری از افراد بی خطر است اما برخی به دلیل بیماری های قبلی ای که داشته اند در هنگام انجام تمرینات به علائمی همچون نفس تنگی و بالا رفتن فشار خون دچار می شوند که باید سریعا تمرینات را متوقف کرده و به پزشک خود مراجعه کنند .

در مواردی از تمرینات مدیتیشن مشاهده شده است که که فرد به آنچنان آگاهی عمیق روحی دست پیدا کرده است که بسیاری از خاطرات فراموش شده ی دوران کودکی خود مانند آذار و اذیت جنسی را به یاد آورده است .

در این چنین مواردی نباید پا پس کشید و تسلیم شد زیرا ما در تمرینات مدیتیشن سعی بر این داریم که از زیر بار خاطرات فرسوده ای که برایمان اتفاق افتاده است خارج شویم بنابراین باید با ترس های خود روبرو شد و آن ها را از محدوده ی زندگی خود فراری داد .

امیدواریم که از این مطلب در بخش دانستنی ها لذت برده باشید .