جشن عید غدیر در کشورهای دیگر چگونه است؟

جشن عید غدیر در کشورهای دیگر چگونه است؟

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”جشن عید غدیر در کشورهای دیگر چگونه است؟” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

همه ساله مراسم عید بزرگ غدیر در کشورهای اسلامی، به شیوه های مختلف و همراه با جشن ها و برنامه های خاصی، برگزار می شود.

عید غدیر در بحرین

بحرین، کشوری جزیره ای در خلیج فارس است که حدود ۷۰درصد جمعیت آن را شیعیان تشکیل می دهند. در کشور بحرین، معمولاً مراسم عید غدیر، تنها یک روز است. در شب عید غدیر، مردم در مساجد و حسینه ها جمع می شوند و به جشن و شادی می پردازند و شیرینی تقسیم می کنند و عالمان و روحانیان نیز در مورد واقعه غدیر، برای مردم صحبت می کنند.

در روز عید مردم لباس های نو پوشیده، به دیدار خویشان و نزدیکان می روند. زیارت اهل قبور، یکی دیگر از برنامه های شیعیان بحرینی در روز عید غدیر است. کودکان نیز در صبح عید، به در خانه ها می روند و مردم به آنها عیدی می دهند. در برخی نقاط نیز که تعداد شیعیان بیشتر است، اقدام به برگزاری نمایشگاه هایی با موضوع غدیر می شود.

عید غدیر در پاکستان

دین رسمی پاکستان، اسلام است. این کشور ۱۸۰ میلیونی، ششمین کشور پر جمعیت دنیاست و شیعیان، بیست درصد آن را تشکیل می دهند. در پاکستان، سه عید بزرگ فطر، قربان و غدیر، از اهمیت خاصی برخوردارند. شیعیان در این کشور، چند روز قبل از عید غدیر، برای برگزاری هر چه با شکوه تر مراسم عید آماده می شوند و با تهیه خبرنامه، مردم را در جریان برگزاری این جشن می گذارند.

مراسم عید نیز معمولاً در حسینیه ها و مساجد معروف برگزار می شود و شاعران و مداحان به شعر خوانی و مدیحه سرایی می پردازند و برخی عالمان و روحانیون نیز درباره عید غدیر و فضایل حضرت علی علیه السلام صحبت می کنند.

عید غدیر در عراق

بیش از ۶۵ درصد جمعیت عراق را شیعیان تشکیل می‌دهند. حرم حضرت علی(ع) در نجف از اصلی‌ترین مراکز برگزاری جشن عید غدیر خم محسوب می‌شود و در آن ایام، میزبان هزاران نفر از شیعیان عراق و دیگر کشورها است. چرا که عراقی‌ها عید غدیر را عید تاجگذاری حضرت امیر(ع) می‌دانند.

در این روز شهرها آذین بسته می‌شوند و در سطح شهر، شربت و شیرینی توزیع می‌کنند. در مراسمی که در بارگاه حضرت برگزار می‌شود، عالمان و خطیبان به ذکر فضایل امام علی(ع) می‌پردازند. معمولا در استان‌های شیعه‌نشین عراق از جمله  نجف اشرف، کربلا، واسط و دیوانیه به مناسبت این عید ادارات و مراکز دولتی تعطیل می‌شوند.

 عید غدیر در امارات

عید غدیر نیز همانند دیگر کشورهای مسلمان منطقه در کشور امارات متحده عربی و از سوی شیعیان این کشور گرامی داشته می شود و در شب و روز این عید مراسم جشن باشکوهی در مساجد و حسینیه ها برپا می شود. امارات متحده عربی به عنوان یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس جمعیتی بالغ بر بیش از ۸۰۰ هزار شیعه را در خود جای داده است. جمعیتی که ۱۶ درصد از کل جمعیت این کشور را تشکیل می دهد. امارات متحده عربی بیش از ۴ میلیون نفر مسلمان جمعیت دارد.

معمولا در امارات متحده عربی مراسم جشن عید غدیر در دوبی به مدت دو شب متوالی در مسجد امام حسین (ع) و در باشگاه ایرانیان، حسینیه گراشی‌ها و لاری‌ها، حسینیه پاکستانی‌ها و بحرینی‌ها برگزار می‌شود. هم چنین جشن عید غدیر در ابوظبی در مسجد رسول اعظم و حسینیه بحرینی‌ها وحسینیه ایرانی‌ها برگزار می‌شود.

به مناسبت عید غدیر مراسم جشنی نیز در شهرهای شارجه، العین، راس الخیمه و فجیره برگزار می‌شود.

عید غدیر در ترکیه

حدود ۲۰ درصد مسلمانان ترکیه علوی هستند و مراسم خاص خود را برای جشن غدیر دارند که غالب آن با برگزاری این مراسم دیگر کشورها یکسان است. شب عید غدیر مردم در مساجد به یکدیگر می‌پیوندند و به سخن عالمان از عید غدیر و فضایل آن گوش فرا می‌دهند. مردم ترکیه در این روز به قربانی گوسفند و توزیع گوش قربانی میان مردم نیز می‌پردازند. مراسم غدیر در استانبول بازتاب رسانه‌های چندانی در ترکیه ندارد و تنها چند رسانه‌ی خصوصی علویان آنر ا پوشش می‌دهند.

 «عید غدیر» در فرانسه، انگلیس، کانادا، آلمان و آمریکا

شیعیان در کشورهای آمریکایی و اروپایی نیز فرارسیدن عید غدیرخم را با حضور در مراکز اسلامی و مساجد جشن می گیرند.

بر این اساس در شهرهای مختلف اروپایی جشنی در این باره برگزار می شود. شیعیان شهر «فورتسهایم» در جنوب آلمان با پخش شیرینی‌های خانگی و شعرخوانی، اجرای تواشیح و سخنرانی این جشن را برگزار می کنند.

همچنین شیعیان در سیاتل آمریکا نیز در میان برودت هوا و بارش باران با پخش شیرینی و دادن عیدی به کودکان خود این عید را گرامی‌ می دارند.

همچنین در ونکوور کانادا شیعیان اقدام به برگزاری مراسم عید غدیر می کنند.

از سوی دیگر انجمن اسلامی الغدیر نیز جشن بزرگ عید غدیر خم را در شهر «مونتروی» برگزار می کنند.

همچنین جشن عید خجسته و سعید غدیر خم، عید امامت و ولایت در محل مرکز اسلامی انگلیس در لندن و با حضور جمعی از هموطنان و مسلمانان ساکن انگلستان برگزار می شود.

منبع : حوزه ،شفقنا،الکوثر

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.