این نشانه ها می گویند اختلالات اضطرابی دارید

این نشانه ها می گویند اختلالات اضطرابی دارید

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”این نشانه ها می گویند اختلالات اضطرابی دارید ” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

 

اختلال اضطراب همراه با ترس و نگرانی فرد است و انواع مختلفی دارد که دارای علائمی مانند سردرد، افزایش ضربان قلب و مشکلات خواب و تمرکز می باشد.

بیماری اختلال اضطراب و انواع آن را بشناسید

تجربه کردن اضطراب و استرس بخشی از زندگی هر فردی می باشد .

اگرچه که بیشتر افراد مبتلا به اختلال اضطراب ، دارای نگرانی های شدید ، عمیق و بیش از حد زیاد هستند و در مورد موقعیت ها ترس دارند .

اختلالات اضطراب اغلب می تواند برای این افراد تکرار شود و چند دقیقه ای هم به نقطه اوج خود برسد .
این افراد معمولا در انجام فعالیت های معمولی روزانه نیز با اضطراب روبرو هستند و همیشه آماده خطر می باشند.

شاید دلتان بخواهد که از این مکان ها و یا موقعیت ها خودتان را دور کنید تا تحت تاثیر این افراد قرار نگیرید

و نشانه های اختلال اضطراب از سنین کودکی تا نوجوانی در این افراد رخ می دهد.

نمونه هایی از اختلال اضطراب شامل اختلال اضطراب اجتماعی ، اختلال اضطراب عمومی ، فوبیای خاص و اختلال اضطراب جدایی می باشد

و شاید یک فرد به بیش از یک نوع اختلال اضطراب مبتلا باشد که در این شرایط حتما باید دارو درمانی را در پیش بگیرد .

علائم و نشانه های اختلال اضطراب شامل موارد زیر می باشد:

احساس نگرانی و سردرگمی

احساس در معرض خطر بودن ، وحشت

افزایش ضربان قلب

تند نفس کشیدن

عرق کردن

احساس ضعف و خستگی

مشکل در تمرکز کردن

مشکل در خوابیدن

تجربه مشکلات گوارشی

سختی در کنترل ترس و اضطراب

نگرانی و ترس

انواع مختلف اختلال اضطراب شامل موارد زیر می باشد:

آگورافوبیا :

این نوع از فوبیا باعث می شود که فرد خودش را از موقعیت هایی که باعث ترس و اضطرابش می شود، دور کند .

در این شرایط معمولا احساس خجالت ، ناامیدی ، بیچارگی و در تله و دام افتادن مدام با فرد همراه است

و چنین اختلالی باعث می شود که از مکان های باز و مکان های جدید بترسد .

اختلال اضطراب در وضعیت های پزشکی :

این نوع از اختلال شامل نشانه های شدید اضطراب و وحشت است که مستقیما خودش را در جسم و سلامتی فرد نشان می دهد.

اختلال اضطراب عمومی :

این نوع اختلال شامل اضطراب شدید و مداوم و ترس در مورد فعالیت ها و وقایعی است که این وقایع ممکن است کاملا معمولی و روتین باشند .

این ترس ها روی احساس فیزیکی فرد تاثیرگزار خواهد بود و اغلب نیز می تواند باعث افسردگی شود.

اختلال وحشت :

این نوع اختلال، همان اضطراب شدید و ترس از ترور است که معمولا در دقایقی به اوج خود می رسد

و فرد در آن حالاتی از جمله درد در قفسه سینه ، تنگی نفس یا نفس نفس زدن ، ضربان بالای قلب را احساس می کند

و این نوع از حملات باعث می شود که فرد خودش را از بسیاری از موقعیت ها دور کند تا دوباره به آن دچار نشود .

بی کلام شدن اختیاری :

این نوع وضعیت معمولا در کودکان در شرایط خاصی دیده می شود.

مثلا این کودکان در مدرسه یا منزل به یکباره تصمیم می گیرند که کلا ساکت شوند و با کسی صحبت نکنند .

اختلال اضطراب جدایی :

این نوع اختلال مربوط به دوران کودکی است

که در آن فرد به شدت از جدا شدن از والدین خود یا دیگر اعضای خانواده وحشت داشته است .

فوبیای خاص :

این نوع اختلال زمانی بروز پیدا می کند که فرد در معرض یک جسم خاص یا یک موقعیت خاص قرار می گیرد

و به شدت میل دارد که از آن دوری کند .

اختلال اضطراب اجتماعی یا فوبیای اجتماعی :

این نوع اختلال سطح بالایی از ترس ، اضطراب و دوری از موقعیت های اجتماعی را به دلیل خجالتی بودن ، نگرانی از قضاوت شدن و افکار منفی دیگران به وجود می آورد .

فوبیای اجتماعی

اختلال اضطراب به دلیل مصرف مواد :

این نوع اختلال به دلیل مصرف مواد مضری مثل دارهای روانگردان ، داروهای خاص برای بیماری های خاص ، در معرض مواد سمی قرار گرفتن

یا اجتناب از مصرف داروهای لازم ایجاد می شود .

دیگر اختلالات اضطرابی خاص و غیر خاص :

این نوع اختلال ها انواع خاصی ندارند اما در کل باعث آشفتگی و ایجاد ترس در فرد می شوند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

زمانی که به دلیل ترس زیاد نمی توانید به سرکار بروید ، وارد یک رابطه شوید و دیگران را در زندگی خود راه دهید.

زمانی که ترس و اضطراب باعث می شود که کنترل رفتار خود را نداشته باشید .

زمانی که ترس باعث احساس افسردگی یا دیگر وضعیت های مخرب ذهنی می شود .

زمانی که اضطراب شما به حدی می رسد که مصرف داروهای روانگردان یا الکل روی می آورید .

زمانی که حس می کنید ترس و اضطراب شما روی جسمتان نیز تاثیر منفی گذاشته است .

زمانی که فکر خودکشی دارید.

علت های اختلال اضطراب

علت های این نوع اختلال هنوز به طور کامل مورد بررسی قرار نگرفته است

اما تجربه ها نشان می دهد که افراد معمولا در تجربه یک آسیب روحی روانی در زندگی بیشتر در معرض این نوع اختلال قرار می گیرند .

حال علت های دیگر این اختلال را به شما معرفی می کنیم:

علت های پزشکی

بیماری های قلبی

دیابت

مشکلات تیروئیدی

اختلالات تنفسی، مثل آسم

استفاده نامناسب از دارو یا استفاده نکردن از آن

مصرف الکل

سندروم های مربوط به روده یا دردهای مزمن

تومورهای نادر که باعث جنگ بین هورمون های خاص در فرد می شود.

گاهی اوقات اختلال اضطراب به دلیل عوارض جانبی یک دارو می باشد.

اگر شرایط زیر را دارا باشید، احتمال این که اضطراب شما ناشی از داروهای مصرفی باشد، بالاست :

هیچ کدام از اعضای خانواده و خویشاوندان نزدیک به اختلال اضطراب مبتلا نبوده اند .

در کودکی هیچ نوع اختلال اضطرابی را تجربه نکرده بودید.

تا به حال به خاطر اضطراب از چیزی یا موقعیتی دست نکشیده اید.

این اضطراب را ناگهانی در خود دیده اید.

بیماری های قلبی

عوامل خطر اختلال اضطراب

موارد زیر می تواند احتمال ابتلا به اختلال اضطراب را در فرد بالا ببرد :

آسیب دیدگی :

افرادی که در کودکی با آسیب های روحی درگیر بوده اند، بیشتر در معرض این اختلال هستند .

استرس به دلیل بیماری :

موقیعت جسمی و ترس از سختی درمان خاص می تواند باعث اختلال اضطراب شود .

اتفاق خاص :

یک اتفاق خاص و ناگهانی در زندگی فرد می تواند عاملی برای استرس او باشد .

مثلا مرگ ناگهانی یکی از اعضای خانواده ، استرس شغلی یا ترس از مشکلات اقتصادی .

شخصیت :

افرادی که تیپ شخصیتی خاصی دارند و با افراد معمولی متفاوت هستند ، بیش از بقیه احتمال ابتلا به اختلال اضطراب را دارا هستند .

اختلالات سلامت ذهن :

افرادی که به بیماری های افسردگی مبتلا هستند .

سابقه خانوادگی

مصرف داروی روانگردان یا الکل

سختی ها و مشکلات اختلال اضطراب
ابتلا به اختلال اضطراب بیش از یک ترس معمولی و رایج در بین افراد است

و همچنین می تواند در شرایط خاصی باعث به وجود آمدن مشکلات و بیماری های دیگر در فرد شود :

افسردگی یا اختلالات مربوط به سلامت ذهن

اعتیاد به مواد مخدر

بی خوابی

مشکلات مربوط به معده و روده

سردرد یا درد مزمن

انزوای اجتماعی

مشکلات عملکردی در مدرسه یا محل کار

کیفیت ضعیف زندگی

خودکشی

استرس و سردرد

پیشگیری و سبک زندگی مناسب برای اختلال اضطراب

حال می توان با در پیش گرفتن راهکارهایی از اختلال اضطراب تا حدی پیشگیری کرد:

زودتر به کمک فرد بروید :

اگر فردی با آسیب روانی مواجه شده ، قبل از اینکه دیر شود و کار به درمان برسد، او را دریابید .

فعال باشید :

مشارکت در فعالیت هایی که از آن لذت می برید و باعث می شود

از آن احساس خوبی بگیرید ، باعث جلوگیری از اختلال اضطراب می شود .

از الکل و داروهای روانگردان دوری کنید :

مصرف این داروها و الکل می تواند باعث بدتر شدن اضطراب در فرد شود یا این که عاملی برای به وجود آوردن آن باشد .

سیگار کشیدن و مصرف نوشیدنی های کافئین دار را کنار بگذارید :

هر دو ماده نام برده شده حاوی نیکوتین و کافئین هستند که اختلال اضطراب را تشدید می کنند .

از تکنیک های مدیریت استرس و ریلکسیشن استفاده کنید :

تکنیک های بصری، مدیتیشن و یوگا نمونه هایی از تکنیک های ریلکسیشن در فرد است که می تواند اختلال اضطراب را بهوبد ببخشد .

خوابیدن را در اولویت قرار دهید :

کارهایی که را در طول روز انجام دهید که باعث شود شب هنگام میل به خواب داشته باشید . شب ها نیز هر وقت خوابیتان گرفت، سریعا به رختخواب بروید .

غذای سالم بخورید :

مواد غذایی سالم مثل سبزیجات ، میوه ها، غلات کامل و ماهی از جمله مواردی هستند که اضطراب را کاهش می دهند.

با دیگران در ارتباط باشید :

تنها بودن باعث افزایش اضطراب می شود و هرچقدر بیشتر دوستان خود را ملاقات کنید، راحت تر می توانید از آن ها حمایت بگیرید و اضطراب خود را تخلیه کنید.

ورزش کنید :

ورزش کردن یک راه طبیعی برای از بین بردن استرس و اضطراب است . ۳۰ دقیقه ورزش کردن و انجام حرکات ایروبیک به شما کمک می کند که راحت تر استرس خود را مدیریت کنید .

منبع،نمناک

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.