امام خمینی(ره)کی و به کجا تبعید شدند؟

امام خمینی(ره)کی و به کجا تبعید شدند؟

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”امام خمینی(ره)کی و به کجا تبعید شدند؟” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

اولین تبعیدگاه امام خمینی (ره)

سیر تبعیدهای خارج از کشور امام، توسط رژیم پهلوی کلید خورد. ۱۳ آبان ۱۳۴۲ امام، به ترکیه، تبعید گشت. آیت الله حاج آقا مصطفی خمینی نیز در روز تبعید امام بازداشت و در قزل حصار، زندانی شد و پس از سه ماه، به ترکیه نزد پدرشان تبعید گردیدند. تبعید امام خمینی، در طول زندگی پر ثمرشان چند دفعه به کشورهای دیگری تبعید شدند. امام خمینی در طول حیات پربرکت شان پنج هجرت مهم داشته اند که از قرار زیر است:

۱ـ هجرت از زادگاه خود خمین به شهرستان اراک
۲ـ هجرت از اراک به قم
۳ـ تبعید از قم به کشور ترکیه
۴ـ تبعید از ترکیه به کشور عراق (نجف)
۵ـ هجرت از عراق به کشور فرانسه (پاریس، نوفل لوشاتو)

دوران تبعید امام در ترکیه بسیار سخت و طاقت فرسا بود. حضرت امام حتی از پوشیدن لباس روحانیت در آنجا ممنوع شده بود. اما هیچ یک از فشارهای روانی و جسمی نتوانست آن حضرت را وادار به سازش کند. محل اقامت اولیه امام، هتل بولوار پالاس آنکارا (اتاق ۵۱۴ ـ طبقه ۴) بود. فردای آن روز برای مخفی نگاه داشتن محل اقامت، امام را به محلی واقع در خیابان آتاتورک منتقل کردند. چند روز بعد (۲۱ آبان ۱۳۴۳) برای منزوی تر ساختن ایشان و قطع هرگونه ارتباطی، محل تبعید را به شهر بورسا واقع در ۴۶۰ کیلومتری غرب آنکارا نقل مکان دادند.

در این مدت امکان هرگونه اقدام سیاسی از امام خمینی سلب شده و ایشان تحت مراقبت مستقیم مأمورین اعزامی ایران و نیروهای امنیتی دولت ترکیه قرار داشت.

اقامت امام در ترکیه یازده ماه به درازا کشید. در این مدت رژیم شاه با شدت عمل بی سابقه ای بقایای مقاومت را در ایران در هم شکست و در غیاب امام خمینی به سرعت دست به اصلاحات امریکاپسند زد. رژیم در چند مورد بر اثر فشار مردم و علما ناگزیر شد با اعزام نمایندگانی از سوی آنان برای کسب خبر از حال امام و اطمینان از سلامت وی موافقت نماید. در این مدت امام خمینی طی چند نامه به منسوبین خویش و علمای حوزه به صورت رمز و اشاره و در قالب دعا، استواری خود در مبارزه را یادآور شده و همچنین خواستار ارسال کتابهای دعا و کتب فقهی شدند.

اقامت اجباری در ترکیه فرصتی مغتنم برای امام بود تا تدوین جلد اول کتاب فقهی تحریرالوسیله را آغاز کند. جدیت امام خمینی در مبارزاتشان پس از تبعید به ترکیه بیش از قبل، نمود پیدا کرد تا بدانجا که امام رحمه الله نگارش تحریرالوسیله را آغاز کرد و با طرح مسائل سیاسی و اجتماعی اسلام، در کنار مسائل عبادی، در راه بی اثر ساختن شعار استعماری تفکیک دین از سیاست گام ارزنده و استواری برداشت. در این کتاب که حاوی فتاوای فقهی امام خمینی است، برای نخستین بار در آن روزها، احکام مربوط به جهاد و دفاع و امر به معروف و نهی از منکر و مسائل روز به عنوان تکالیف شرعیِ فراموش شده مطرح گردیده است.

سیزدهم مهرماه مصادف است با سالروز تبعید حضرت امام خمینی (رحمة‌الله‌علیه) به پاریس.

تبعید حضرت امام (رحمة‌الله‌علیه) با افشاگری حضرت امام علیه تصویب لایحه کاپیتولاسیون و اقدام رژیم پهلوی به تبعید ایشان آغاز گردید به طوریکه کماندوهای مسلحبا محاصره منزل امام خمینی (رحمة‌الله‌علیه)، ایشان را به تهران منتقل و سپس با یک فروند هواپیمای نظامی تحت الحفظ ماموران امنیتی و نظامی به ترکیه تبعید نمودند. اقامت امام در ترکیه یازده ماه طول کشید و ایشان در روز سیزدهم مهر ماه سال ۱۳۴۴ به همراه فرزندشان آیت‌الله حاج آقا مصطفی از ترکیه به تبعید گاه دوم، کشورعراق اعزام شدند.

یکی از مهمترین اهداف رژیم از تبعید امام خمینی (رحمة‌الله‌علیه) به عراق تداوم جدایی میان رهبری و ملت به پا خاسته و منزوی ساختن امام (رحمة‌الله‌علیه) در فضای غیر سیاسی حوزه نجف بود بر خلاف نقشه‌های رژیم، امام (رحمة‌الله‌علیه) در نجف موقعیت خود را نثبیت کرد و ارتباط منظم و مستمری را با مبارزان و قشرهای مختلف برقرار نمود و بعد از رحلت ایت الله حکیممرجعیت ایشان در داخل و خارج ایران فراگیر شد؛ و حکومت پهلوی تمامی برنامه‌های خود را برای به انحراف کشاندن نهضت و کمرنگ کردن فعالیت سیاسی امام (رحمة‌الله‌علیه) نقش بر آب می‌دید.

روز شمار تبعید حضرت امام خمینی (س)

‏ ۱۳ آبان ۱۳۴۳ بازداشت و تبعید حضرت امام خمینی(س) به ترکیه‏

‏ ۲۱ آبان سال ۱۳۴۳ انتقال حضرت امام خمینی(س) از آنکارا به بورسای ترکیه‏

‏ ۱۳ مهرماه سال ۱۳۴۴ انتقال حضرت امام خمینی(س) از ترکیه به بغداد‏

‏ ۱۶ مهر ماه ۱۳۴۴ حرکت امام خمینی(س) از سامرا به کربلا بعد از تبعید به عراق‏

‏ ۲۳ مهر ماه ۱۳۴۴ ورود و استقرار حضرت امام خمینی در نجف بعد از  تبعید به عراق‏

‏ ۲۳ آبان ۱۳۴۴ شروع درسهای حوزه‌ای حضرت امام خمینی در نجف پس از تبعید به عراق‏

‏ ‏‏ ۱۲ اردیبهشت ۱۳۵۶ پیام حضرت امام خمینی(س) به مناسب چهلم شهدای قم ‏

‏ ۲ مهر ماه ۱۳۵۷ محاصره منزل حضرت امام خمینی(س) توسط نیروهای بعثی عراق‏

‏ ۱۰ مهرماه ۱۳۵۷ هجرت حضرت امام خمینی(س) از عراق به سوی کویت ‏

‏ ۱۳ مهر ماه ۱۳۵۷ هجرت حضرت امام خمینی(س) از عراق به فرانسه ‏

‏ ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ بازگشت امام خمینی(س) به میهن اسلامی پس از ۱۵ سال تبعید.‏

امیدواریم با این مقاله “امام خمینی(ره)کی و به کجا تبعید شدند؟”موجب آشنایی بیشتر شما با تاریخ سیاسی کشورمان شده باشیم.

منابع:جام جم ، ویکی فقه ، پرتال امام خمینی

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.