آزمایش های ۳ ماهه دوم بارداری چیست؟

آزمایش های ۳ ماهه دوم بارداری چیست؟

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”آزمایش های ۳ ماهه دوم بارداری چیست؟” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

۱٫غربالگری ژنتیکی

کالج آمریکایی OB-GYNs ACOG و کالج پرستار ماماها (ACNM) آمریكا به همه زنان و خانواده های آنها توصیه می كنند كه غربالگری ژنتیك و آزمایش تشخیصی در دوران بارداری انجام شود.

البته یادتان باشد آزمایش غربالگری فقط یک گزینه است و در بارداری هیچ چیز ۱۰۰ درصدی تا تولد جنین وجود ندارد(یعنی احتمال خطا و اشتباه وجود دارد)

اول ، مهم است که بدانیم در طول بارداری دو نوع آزمایش ژنتیکی وجود دارد: آزمایش های غربالگری و آزمایش های تشخیصی.

آزمایش های غربالگری احتمال تولد یک نوزاد با شرایط خاص را تعیین می کند – به عبارت دیگر ، این آزمایشات می تواند به ما بگوید که آیا ممکن است نوزاد با بیماری خاص متولد شود.

آزمایشات تشخیصی قطعی تر هستند،آنها به طور یقین به ما می گویند که آیا کودک شرایط ژنتیکی خاصی دارد یا خیر.
به طور کلی ، آزمایش های غربالگری نسبت به آزمایش های تشخیصی راحتتر انجام میشوند.

همچنین بخاطر داشته باشید که آزمایشات ژنتیکی فقط می توانند اطلاعاتی در مورد شرایطی که از طریق ژنتیک منتقل می شوند به ما بدهند – آنها نمی توانند هیچ گونه اطلاعاتی درباره مشکلات مادرزادی ، که مشکلاتی است که در طول رشد کودک در رحم رخ می دهد و ارتباطی با ژن ندارند ، ارائه دهند.

۲٫آزمایش های سه گانه و چهارگانه بارداری

آزمایش های سه گانه و  چهارگانه دو نوع آزمایش است (شاخه ای از آزمایش غربالگری است)که میزان هورمون ها و پروتئین های خاص در جریان خون مادر را بررسی می کند.

fetoproteinAFP: پروتئین ساخته شده توسط جنین در حال رشد شما
HCG: هورمونی است که توسط جفت ساخته می شود .
استریول: هورمونی که توسط جفت و کبد نوزاد ساخته شده است.
Inhibin A: هورمون دیگری که توسط جفت ساخته می شود .

چگونه انجام می شود؟
مانند سایر اشکال غربالگری سه ماهه اول که ممکن است شما انجام داده باشید ، آزمایش سه گانه و  چهارگانه بسیار راحت هستند و فقط شامل دریافت نمونه خون از مادر هستند.

از نمونه خون ، سطح هورمون ها و پروتئین ها معلوم میشود که میزان احتمال ابتلا  نوزاد به سندرم داون ، تریزومی ۱۸ ، نقص لوله عصبی را نشان میدهد.

آزمایش Inhibin A به تقویت تشخیص سندرم داون کمک می کند ، بنابراین در صورت داشتن سابقه خانوادگی یا در سن بالای ۳۵ سال ، آزمایش چهارگانه ترجیح داده می شود ، این در شرایطی است که خطر ابتلا به کودک مبتلا به سندرم داون با توجه به آن دو مورد به طرز چشمگیری افزایش می یابد.

این آزمایش حدود ۷۵٪ از نقایص لوله عصبی و ۹۰-۷۵٪ موارد سندرم داون را تشخیص می دهد. در حدود ۳-۵٪ ممکن است نتیجه مثبت کاذب داشته باشد.

۳٫آزمایش آمنیوسنتز (۱۵-۱۸ هفته)

اگرچه آمنیوسنتز از لحاظ فنی می تواند در هر زمان انجام شود ، اما معمولاً در حدود ۱۵-۱۸ هفته انجام می شود. این یک آزمایش تشخیصی است ، به این معنی که اطلاعات ژنتیکی دقیقی در مورد ژنتیک کودک شما  ارائه می دهد.

علاوه بر تشخیص ناهنجاری های ژنتیکی ، آمنیوسنتز می تواند سایر مشکلات مانند آنانسفالی را نیز تشخیص دهد (هنگامی که پیشانی کودک به درستی رشد نمی کند) ، اسپینا بیفیدا(شکاف مادرزادی مهره ها) ، بیماری سلول داسی ، فیبروز کیستیک(در این اختلال ترشحات ریه، لوزالعمده (پانکراس)، کبد، روده و سیستم تناسلی غلیظ و چسبنده می شود) و سایر موارد.

این آزمایش حدود ۹۹٪ نقص لوله عصبی و تقریبا ۱۰۰٪ از کلیه ناهنجاریهای ژنتیکی را تشخیص می دهد ، بنابراین بسیار دقیق  است.

آمنیوسنتز ممکن است به تنهایی انجام شود یا ممکن است به همراه یک آزمایش غربالگری ژنتیکی سه ماهه اول یا دوم یا سونوگرافی آناتومی را دنبال کند.

آزمایش آمنیوسنتز چگونه انجام می شود؟

با استفاده از سونوگرافی ، پزشک جفت و جنین را پیدا می کند. از بی حسی موضعی  استفاده می شود که یک سوزن از طریق شکم به داخل رحم وارد شود تا یک نمونه کوچک  از مایع آمنیوتیک اطراف کودک خارج شود.

ممکن است در طی یا بعد از آزمایش احساس گرفتگی مانند قاعدگی کنید. خطر سقط جنین کمتر از ۱٪ است.ممکن است باعث عفونت و یا زایمان زودرس شود.

۲-۳ هفته بعد جواب آزمایش شما حاضر میشود.

آزمایش آمینوسنتز
آزمایش آمینوسنتز

۴٫سونوگرافی آناتومی (حدوداً در هفته ۱۸-۲۲)

سونوگرافی آناتومی یک استاندارد از مراقبت های دوران بارداری است که به اکثریت قریب به اتفاق زنان باردار در سراسر جهان پیشنهاد می شود. معمولاً حدود ۲۰ هفته انجام می شود و آناتومی کامل جنین را بررسی می کند. در اواسط بارداری ، تقریباً همه اندام های اصلی ایجاد شده اند و جنین هنوز به اندازه کافی کوچک است که دیدن همه چیز آسان است.

بهترین زمان این سونوگرافی بین ۲۰تا ۲۲هفتگی است.

سونوگرافی آناتومی می تواند ناهنجاری ژنتیکی را تشخیص دهد و همچنین ناهنجاری های مادرزادی (مشکلات مربوط به رشد کودک که ارتباطی با ژنتیک ندارد). سونوگرافی آناتومی همچنین موقعیت جفت را بررسی می کند تا اطمینان حاصل کند که خیلی پایین نباشد و سطح مایعات آمنیوتیک را اندازه گیری می کند.

در این سونوگرافی هم جنسیت جنین معلوم میشود.

سونوگرافی آناتومی چگونه انجام می شود؟

در حال حاضر ، جنین به اندازه کافی بزرگ است و میتوان همه چیز را  با سونوگرافی شکم مشاهده کرد.

همسر و دیگر فرزندان میتوانند شما را همراهی کنند.

بسته به مهارت متخصص سونوگرافی و همکاری جنین شیرین و کوچک شما ، سونوگرافی معمولاً حدود ۳۰ دقیقه طول می کشد.

برخی از مکان ها اکنون سونوگرافی سه بعدی را ارائه می دهند ، که تصویر واضح تری از کودک ارائه می دهد. با این حال ، هیچ مدرکی وجود ندارد که این سونوگرافی ها ناهنجاری ها را بهتر تشخیص دهند و هیچ تحقیق خاصی در مورد ایمنی تصویربرداری سونوگرافی ۲D در مقابل ۳D وجود ندارد.

به متخصص سونوگرافی مراجعه کنید که تجربه کافی در این زمینه را داشته باشد و نگرانی های بی جا را به شما منتقل نکند.

۵٫آزمایش خون CBC (هفته ۲۴-۲۶)

این یک آزمایش خون استاندارد است تا دوباره به میزان آهن ، وضعیت ویتامین D و عملکرد تیروئید نگاهی بیندازید. این موارد حائز اهمیت است که در حین ادامه بارداری  در حد مطلوب قرار بگیرید.

آزمایش های 3 ماهه دوم بارداری چیست؟
آزمایش های ۳ ماهه دوم بارداری چیست؟

۶٫غربالگری گلوکز (۲۴-۲۸ هفته)

(ممکن است آزمایش تحمل گلوکز یا GTT نیز خوانده شود.)

غربالگری گلوکز یا “آزمایش دیابت” آزمایشی است که تعیین می کند مبتلا به دیابت بارداری هستید یا خیر.

بررسی دیابت حاملگی بسیار مهم است زیرا در صورت مشکلاتی را برای شما و جنین تان ایجاد میکند. زنانی که دیابت بارداری دارند به احتمال زیاد نوزادان بزرگی به دنیا می آورند و در زایمان از جمله دیستوشی شانه (هنگامی که شانه کودک گیر می کند) یا مشکل در شیردهی مشکل دارند. این زنان همچنین به احتمال زیاد بعد از زایمان هم درگیر دیابت هستند.

نوزادان متولد شده  مادران مبتلا به دیابت بارداری ممکن است بعد از تولد در تنظیم قند خون خود مشکل داشته باشند و در آینده با خطر چاقی روبه رو باشند .

آزمایش تحمل گلوکز چگونه انجام می شود؟

به طور سنتی ، این آزمایش با استفاده از یک نوشیدنی “گلوکولا” انجام می شود که دارای رنگ نارنجی روشن است (رنگهای قرمز – مواد غذایی!)

در حقیقت ، هر چیزی که حاوی ۵۰ گرم قند باشد را می توان برای آزمایش استفاده کرد – بعضی از ماماها آب پرتقال را توصیه می کنند (مواد غذایی طبیعی!).

یک ساعت پس از مصرف نوشیدنی یا غذای شیرین ، خون شما برای تعیین سطح جذب گلوکز گرفته می شود. زنان مبتلا به دیابت بارداری سطح بالایی از گلوکز در خون خود دارند.  باید آزمایش را برای مدت ۳ ساعت تکرار کنند تا مشخص شود آیا دیابت بارداری دارند یا نه.

 خطر ابتلا به دیابت بارداری بسیار کم است اگر:

کمتر از ۲۵ سال داشته باشید
وزن طبیعی بدن
بدون سابقه خانوادگی دیابت
در یک گروه نژادی یا قومی در معرض خطر نیست
هیچ سابقه ای از سطح غیر طبیعی گلوکز وجود ندارد
سابقه قبلی  بارداری در ارتباط با دیابت حاملگی وجود نداشته باشد

منبع:mamanatural

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.