۷ ترفند برای برطرف کردن بی خوابی در کودکان

۷ ترفند برای برطرف کردن بی خوابی در کودکان

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”۷ ترفند برای برطرف کردن بی خوابی در کودکان” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

کودکان بین ۶ تا ۱۲ سال به حدود ۱۰ تا ۱۱ ساعت خواب شبانه نیاز دارند. این در حالی ا‌ست که نوجوانان به حدود ۹ ساعت خواب شبانه نیازمند هستند. خواب و استراحت کافی برای بچه‌های در سنین مدرسه و سن رشد بسیار مهم است و مادرها، نقش مهمی در ایجاد شرایطی مناسب برای خوابیدن کودکان دارند. اگر کودکان خواب کافی نداشته باشند، ممکن است در تمرکز، توجه و یادگیری دچار مشکل شوند. کمبود خواب همچنین می‌تواند بر خلق‌وخوی کودکان، رشد جسمی و حتی توانایی آن‌ها در مبارزه با بیماری‌ها و عفونت‌ها تأثیر بگذارد.

 

اگر کودک شما هم دچار بی‌خوابی یا بدخوابی است، راهکارهایی را برای‌تان آماده کرده‌ایم.

۱ – جای خواب ثابت|

مهم‌ترین نکته این است که کودک در یک جای ثابت هر شب بخوابد و تاکید کنید که حتما هر وقت خواست استراحت کند باید در این جای مخصوص استراحت کند.

۲- زمان مشخص خواب|

به هیچ وجه به کودک اجازه ندهید برای انجام تکالیف، تماشای تلویزیون و بازی کردن دیر بخوابد. بهتر است برنامه‌های زندگی خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که اگر در مهمانی هستید قبل از ساعت خواب کودک حتما منزل باشید تا طبق برنامه هر شب در یک ساعت معین بخوابد.

۳- تغذیه مناسب|

حواس‌تان به تغذیه کودک در ساعت پایانی شب باشد. سعی کنید مواد غذایی کافئین دار را از برنامه غذایی کودک حذف یا کم کنید. همان‌طور که مصرف این مواد در بزرگ سالان سبب بی خوابی می شود، در کودکان هم همین اثر را دارد. متخصصان تغذیه معمولا مصرف موادی مانند شیر ولرم را که حاوی کلسیم است، قبل از خواب توصیه می کنند.

۴- ساعت مناسب برای شام|

خوابیدن با معده پر توصیه نمی‌شود؛ به همین دلیل بهتر است کودک ۲ساعت قبل از خواب شام بخورد تا غذا هضم شود و کودک راحت‌تر آماده خواب شود.

۵- تحرک داشتن در طول روز|

برای این‌که کودک بتواند خواب راحتی داشته باشد باید در طول روز فعالیت بدنی زیادی داشته باشد. اگر کودک به اندازه کافی فعالیت بدنی نداشته باشد و انرژی خود را تخلیه نکند دچار بی‌خوابی می‌شود.

۶- جمع کردن اسباب‌بازی‌ها|

قبل از خواب اجازه ندهید کودک سراغ اسباب‌بازی‌هایش برود چون وقتی سرگرم بازی شود دیگر از خواب خبری نیست و سرحال می‌شود.

۷- دمای مناسب|

دمای اتاق کودک خود را بررسی کنید تا دمای اتاق بالا نباشد. گرما سبب بدخوابی کودک می‌شود. پس با ایجاد تهویه مناسب در اتاق کودک، شرایط مطلوبی برای خواب او فراهم کنید.

نویسنده : مارال مرادی،خراسان

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.