۷ واقعیت درباره رنگ‌ها که نمی‌دانستید!

۷ واقعیت درباره رنگ‌ها که نمی‌دانستید!

از دنیای رنگ ‎ها باخبرید؟ اگر تا حالا به این جهان سفر نکرده ‎اید، در «اطلاعات عمومی» این هفته، با من همراه شوید. با هم یک تجربه جذاب رنگارنگ خواهیم ‎داشت.

یادآوری خاطرات

رنگ‎ها می ‎توانند عمیقا خاطرات کودکی را بازیابی کنند. وقتی رنگی خاص را می ‎بینید یا اسمش را می ‎شنوید، اشیاء، حالات و احساساتی را که در کودکی با آن رنگ تجربه کرده‎اید، در ذهن‎تان دوباره روشن می‎شوند. مثلا ممکن است با دیدن رنگ پیراهن تیمی که دوستش داشتید، احساسات مثبت به سراغ‎تان بیاید یا اگر در کودکی با عروسک باربی بازی می‎کرده‎ اید، حالا به رنگ صورتی احساس خوشایندی داشته‎ باشید.

نشانه طبقه اجتماعی در زمان قدیم

آبی یکی از آخرین رنگ ‎هایی بود که در دنیای باستان پذیرفته شد. براساس نقاشی‎های به‎ جامانده از زمان قدیم هم معلوم می‎ شود که قرمز، سیاه و قهوه ‎ای رنگ ‎های محبوب‎تری بوده ‎اند. در روم باستان،آبی رنگ لباس طبقه کارگر بود که در طبقات اجتماعی جایگاه پایینی داشتند و ثروتمندان رنگ‎ های سیاه، سفید و قرمز می‎پوشیدند.

7 facts about colors you did not know!
قرمز، رنگ بچه‎ ها

شنیده ‎اید بعضی پدرومادرها می‎گویند رنگ موردعلاقه نوزادشان قرمز است؟ خب اگرچه بچه‎ ها به رنگ قرمز توجه نشان می‎ دهند اما این به‎ معنی علاقه نیست چون رنگ دیگری را نمی‎ بینند. محققان متوجه شده‎ اند که قرمز، تنها رنگی است که نوزادان تا دوهفتگی می‎توانند آن را تشخیص بدهند. دید رنگی بچه‎ ها درطول رشدشان به‎مرور تکمیل می‎ شود و حدود پنج ماهگی می‎توانند کل طیف رنگی را ببینند.

پیشنهاد می کنیم مقاله “علت تغییر رنگ دندان ها چیست؟ ” را نیز مطالعه بفرمایید

 

صورتی، رنگ آرامش

رنگ صورتی، خاصیت تسکین‎ دهنده دارد. رئیس موسسه تحقیقات زیست‌اجتماعی واشنگتن می‎ گوید، افراد در محیطی که رنگ صورتی وجود دارد، نمی‎توانند خشونت و پرخاشگری بروز بدهند. این موسسه در زمینه تأثیر رنگ‎ها بر اضطراب و خشم زندانی‎ ها تحقیق کرده‎ است. نکته جالب درباره این رنگ آرامش‎بخش این است که به‎نوعی انرژی افراد را می‎گیرد.

سفید، رنگ امن خودروها

مطالعاتی که درباره ارتباط بین رنگ خودروها و میزان تصادفات انجام شده، ثابت کرده‎است سفید امن‎ترین رنگ برای خودروهاست. طبق مطالعات، خودروهایی با رنگ سفید کمتر در تصادفات منجر به مرگ، دخیل بوده‎اند. طبق این توضیح احتمالا حدس می‎زنید که بدترین رنگ برای خودرو ازنظر تأثیر در میزان تصادفات، کدام است؟ بله، مشکی!

 

سبز، رنگ متغیر طی سال ها

معنی و کاربرد رنگ‎ها درطول سالیان متفاوت بوده‎است. رنگ سبز امروز، نشانه سلامتی و طراوت و سرسبزی است اما در قرون وسطی و در فرهنگ آن جوامع رنگ خیانت، ناسازگاری و بی‎اعتمادی بوده‎است. در نقاشی‎های به‎جا مانده از آن دوران هم شخصیت‎های منفی مثل «یهودا»، حواری خائن حضرت عیسی، در لباس سبز تصویر می‎شده‎اند.

تاثیر نیوتن بر شناخت ما از رنگ ها

نیوتن دستاوردهای زیادی برای علم و زندگی امروز ما داشته‎ که یکی از ماندگارترین‎هایش، یافته‎های او درباره تأثیر نور بر رنگ است. آزمایش‎های نیوتن با منشور و طیف رنگین‎کمانی منعکس‎شده از آن، او را به مفهوم «چرخه رنگ» رساند. به این‎ترتیب این نظریه که رنگ‎ها جایی بیرون از نور و رنگ وجود دارند، ازبین رفت و ما حالا می‎دانیم نور سفید درواقع ترکیبی از رنگ‎های مختلف است.

نویسنده : الهه توانا،خراسان

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.