۶ حقیقت درباره مکعب روبیک Rubik

۶ حقیقت درباره مکعب روبیک Rubik

همه ما دست‎کم یک مکعب روبیک توی خانه داریم. بعضی‎های‎مان برای تفنن و تفریح به سراغش می‎رویم و برای بعضی‎های‎مان یک تکلیف خیلی جدی‎است؛

آن‎قدر که مدام رکوردمان را ثبت می‎کنیم تا مثل روبیک‎بازهای حرفه‎ای در کوتاه‎ترین زمان از پس حل روبیک بربیاییم.

تا حالا فکر کرده‎اید این مکعب سرگرم‎کننده که همه‎جای جهان پیدا می‎شود، سروکله‎اش از کجا پیدا شده‎است؟

در اطلاعات عمومی این‎هفته، ضمن جواب دادن به این سوال، واقعیت‎های جالب دیگری درباره روبیک خواهید‎ خواند.

۱٫ در سال ۱۹۷۴، «ارنو روبیک» استاد معماری دانشگاه مجارستان، برای آموزش «روابط فضایی» به دانشجویانش، ایده‎ای به ذهنش رسید. او به کمک دانش هندسی‎اش یک پازل حجمی ساخت تا فهم درس روابط فضایی را راحت‎تر کند. نمونه اولیه این پازل، چوبی ‎بود و بهش می‎گفتند «مکعب جادویی». شش سال بعد یعنی در سال ۱۹۸۰، یک شرکت اسباب‎بازی، امتیاز این وسیله آموزشی را خرید و اسمش را گذاشت «مکعب روبیک» و خیلی‎زود تبدیل به اسباب‎بازی شد.

۲٫ برخلاف تصور، ارنو روبیک یک روبیک‎باز قهار نیست. او در سال ۲۰۱۰ در مصاحبه‎ای اعتراف کرد وقتی مکعب جادویی‎اش را ساخت، بیشتر از یک ماه طول کشید تا توانست آن را حل کند. البته بعدها اگر به‎اندازه کافی تمرین می‎کرد، می‎توانست رکوردش را به یک دقیقه برساند؛ رکوردی که چندان خیره‌کننده نیست چون روبیک‎بازهایی هستند که زیر ۱۰ثانیه ازپس این کار برمی‎آیند.

۳٫ یک مکعب روبیک شش‎وجهی با ۹ خانه تک‎رنگ شامل نارنجی، زرد، سبز، قرمز، سفید و آبی، حدود ۴۳تریلیون ترکیب ممکن دارد. یعنی ۴۳ با ۱۸صفر جلویش راه برای چینش خانه‎ها وجود دارد.

۴٫ همه روبیک‎بازها، دنبال یک استراتژی هستند تا سریع‎ترین راه ممکن برای حل آن را پیدا کنند.

«پاتریک»، روبیک‎باز ۱۲ساله که استراتژی خاص خودش را پیدا کرده‎بود، در سال ۱۹۸۱ یک کتابچه نوشت تا این روش را به دوستانش هم یاد بدهد.

یکی از دوستان پاتریک، این کتابچه را به پدرش که سردبیر انتشارات معروفی بود، نشان داد. کتابچه پاتریک، نه‎تنها به‎عنوان یک کتاب چاپ شد بلکه همان سال در فهرست پرفروش‎های نیویورک‎تایمز هم قرار گرفت.

۵٫ مکعب روبیک در جریان تحولاتش کم‎کم از حوزه سرگرمی وارد دنیای هنر شد.

«روبیک کیوبیسم» اسم جنبشی است که از مکعب‎های حل‎شده روبیک برای ایجاد آثار هنری موزاییکی استفاده می‎کند. در سال ۲۰۰۹، یک هنرمند برای ادای احترام به تابلوی «شام آخرِ» داوینچی، نمونه موزاییکی آن را با ۴هزار مکعب روبیک ساخت.

۶٫ در سراسر جهان، رکوردهای متنوع و زیادی برای حل مکعب روبیک ثبت شده‎است.

یکی از جالب‎ترین رکوردها را در سال ۲۰۰۳، مردی به‎نام «دن نایت» به اسم خود ثبت کرد.

دن، روبیک را هنگام پرش از هواپیما حل کرد. او بین سقوط آزاد تا لحظه باز شدن چتر نجات، حدود ۴۵ثانیه زمان داشت که از آن برای حل کردن مکعبش استفاده کرد.

نویسنده : الهه توانا،خراسان

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.