کفپوش اپوکسی چیست و چه کاربردی دارد؟

کفپوش اپوکسی یک نوع «کفپوش مدرن مقاوم و زیبا» است که امکان پیاده‌سازی آن بر روی سنگ، موزاییک، سیمان، سرامیک، بتن و فلزات وجود دارد. در واقع این کفپوش از اپوکسی که یک ماده پلیمری است، ساخته شده و از لحاظ دوام و زیبایی بسیار به صرفه و کارآمد می‌باشد.

این کفپوش در صنایع مختلف شامل نفت، گاز، پتروشیمی، نظامی، خودرو سازی، غذایی، فولاد، آرایشی بهداشتی و همچنین به صورت ویژه در مراکز درمانی، بیمارستان، آزمایشگاه، پارکینگ، سالن ورزشی، اماکن مسکونی، تجاری و اداری کاربرد دارد.

ساختار اپوکسی

ساده ترین تعریف کفپوش اپوکسی، عبارت است از سطح کفپوشی شامل چندین لایه اپوکسی که بر روی کفی با عمق حداقل دو میلی متر اعمال می‌شود.

کفپوش اپوکسی از یک سیستم اپوکسی دو قسمتی تشکیل شده است – ترکیبی از رزین های پلیمری و سخت کننده ها که بسیار شبیه چسب اپوکسی است. هنگامی که این مواد به درستی مخلوط شوند، رزین اپوکسی و هاردنر به یکدیگر واکنش نشان می دهند که در نتیجه منجر به ایجاد پیوند شیمیایی با کف می شود. این پیوند شیمیایی یک ماده پلاستیکی سفت را ایجاد می کند که بادوام و مقاوم در برابر تخریب است و به خوبی به بستر کف می چسبد.

مزایا و ویژگی‌های کفپوش اپوکسی

  • قابلیت شستشو با تعداد دفعات بالا
  • عایق الکتریکی
  • مقاومت در برابر حریق
  • قابلیت اجرایی بر روی انواع سطوح
  • اقتصادی بودن به نسبت سایر متریال های موجود در بازار
  • دارای مقاومت شیمیایی بالا
  • زیبایی بصری و تنوع در طراحی و رنگ بندی

کاربردهای گوناگون کفپوش اپوکسی

کفپوش‌های اپوکسی به دلیل کیفیت، نصب ساده و تنوع قیمتی که دارند، دارای کاربرد و مصارف بسیار گوناگونی می‌باشند. سطح صاف و صیقل داده شده‌ی این کفپوش‌ها از دیگر عواملی است که طیف مصرف و کاربرد آن را گسترش داده است.

  • کفپوش اپوکسی صنعتی
  • پارکینگ
  • ساختمان
  • دکوراتیو
  • سه بعدی
  • سالن ورزشی

از اصلی‌ترین کاربرد کفپوش اپوکسی است که با توجه به مقتضیات پروژه، در کارخانه‌، پایگاه نظامی، انبار، بیمارستان، منزل، مجتمع‌ تجاری و بسیاری اماکن دیگر استفاده می‌شود.

کفپوش اپوکسی صنعتی

کفپوش اپوکسی صنعتی همانطور که از اسمش مشخص است، اغلب در بخش‌های صنعتی که  ترافیک بالایی دارند به کار برده می‌شود. کفپوش اپوکسی صنعتی برای فضاهایی طراحی و به کار گرفته می‌شود که در آن از تجهیزات و ماشین‌ آلات سنگین استفاده شده است.  با توجه به اینکه میزان بار و اصطکاک ماشین آلات بیش از حد معمول است،  این نوع کفپوش‌ها میتوانند تا ضخامت ۳ میلیمتر نیز به کار گرفته شوند که از ضخامت استاندارد و معمول کمی بیشتر است.

کفپوش‌های صنعتی اپوکسی انواع مختلفی مانند کفپوش آنتی استاتیک، ضد خش و سایش، بهداشتی، کفپوش‌های پارکینگ و بسیاری از انواع دیگر دارد.

کفپوش اپوکسی صنعتی

کفپوش اپوکسی پارکینگ

کفپوش اپوکسی پارکینگ در کنار مقاومت مکانیکی بسیار بالا در برابر ترافیک و رفت و آمد مداوم، زیبایی خاصی نیز دارد که این ۲ فاکتور  این دسته از کفپوش‌های اپوکسی را به انتخاب اول طراحان برای پارکینگ های ساختمان های اداری، تجاری و مسکونی تبدیل کرده است. سطوح بتنی ، موزاییک و سنگ شده از جمله سطوحی هستند که کفپوش اپوکسی پارکینگ می‌تواند بر روی آن‌ها استفاده شود تا موجب افزایش کارایی و جذابیت سطح شود.

کفپوش اپوکسی بهترین انتخاب برای پارکینگ مجتمع تجاری، اداری و مسکونی شما خواهد بود.

کفپوش اپوکسی مجتمع تجاری و اداری

دکوراسیون و طراحی مجتمع تجاری و اداری، و همچنین مراکز خرید نقشی بسیار مهم در چشم مخاطبان دارد. یکی از مزیت‌های رقابتی، استفاده از کفپوش اپوکسی زیبا، مقاوم و بهداشتی در مجتمع است. این کفوش با ویژگی‌هایی چون زیبایی، عدم لغزندگی، ایمنی و مقاومت در برابر حرارت و کاهش حداکثری سر و صدا بهترین انتخاب برای شما خواهد بود. اجرای پروژه کفپوش اپوکسی مجتمع تجاری و مراکز خرید به دقت و ظرافت بالایی برای کفسازی و رعایت نکات فنی و مهندسی دارد. بهبد صنعت پارسا با سابقه اجرای بیش از ۳۰۰ پروژه موفق در سراسر ایران، آماده ارائه خدمات به شما عزیزان است.

کفپوش اپوکسی دکوراتیو

اگر به دنبال زیبایی منحصر بفرد هستند، کفپوش اپوکسی دکوراتیو برای تامین نیاز شما طراحی شده است.  کفپوش اپوکسی دکوراتیو از جمله کفپوش اپوکسی است که دارای پوشش اپوکسی از نوع رزین ترموست است. این دسته از کفپوش‌ها به این علت طرح‌های سه بعدی در ترکیب‌شان می‌توانند ظاهری خاص به فضا ببخشند و در عین حال ویژگی‌های فیزیکی، مکانیکی و شیمیایی عالی را نیز دارند. ‍

کفپوش اپوکسی بیمارستان و مطب

کفپوش های اپوکسی در مراکز بهداشتی درمانی نظیر بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها و مطب‌ها استفاده می‌شوند با خاصیت آنتی باکتریال بودن در برابر باکتری‌ها، میکروب‌ها و عفونت‌ها مقاوم بوده و به خوبی و راحتی شست و شو می‌شوند. در مراکز بهداشتی، کفپوش اپوکسی باید تمام سطح را به طور کامل بپوشاند و هیچ درز کوچک و بزرگی باقی نماند. همچنین بررسی کف بیمارستان پیش از نصب، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بهبد صنعت پارسا سابقه تجهیز بیمارستان‌های شهید چمران، شهید بهشتی، طالقانی، شهید رجایی، امام رضا(ع)، مهدیه، امام خمینی، لبافی نژاد، پاستور و بسیاری دیگر از مراکز بهداشتی سراسر ایران را در رزومه خود دارد.

کفپوش اپوکسی ساختمان مسکونی

قابلیت شستشو آسان و اقتصادی بودن کفپوش اپوکسی، آن را به محصولی پرکاربرد در دکوراسیون داخلی و محوطه سازی منازل تبدیل کرده است. ظاهر داخل ساختمان‎‌ها با استفاده از طرح‌های گوناگون این دسته از کفپوش‌ اپوکسی، جلوه‌ای زیبا و چشم نواز به خود می‌گیرد. وزرن بسیار کم و طول عمر مناسب این کفپوش‌ها ، از دیگر علل به کارگیری آن‌ها در دکوراسیون داخلی ساختمان است.

بهبد صنعت پارسا با بهره گیری از تیم مجرب، ساختمان‌ها و ویلاهای خصوصی و دولتی بسیاری را با بهترین کفپوش‌های اپوکسی تجهیز کرده است.

کفپوش سالن ورزشی

کفپوش اپوکسی سالن ورزشی جایگزینی بسیار عالی برای فلز، چوب و دیگر مواد سنتی است. سهولت در شستشو و مقاومت در برابر نفوذ رطوبت از سطح،  مقاومت در برابر حریق و خوردگی و ضربه از مجموعه عواملی هستند که موجب استقبال سازندگان در به کارگیری کفپوش اپوکسی در سالن‌های ورزشی شده اند. کفپوش اپوکسی در سالن‌های ورزشی با ضخامت حداکثر سه میلیمتر اجرا می‌شوند چراکه در غیر این صورت، مشکلاتی همچون بازتاب نور در چشم و  سر خوردن ورزشکاران بروز می‌دهد.

کفپوش اپوکسی چه مزایایی دارد؟

تا اینجا احتمالا با بسیاری از ویژگی‌های ممتاز کف اپوکسی آشنا شده‌اید. در ادامه قصد داریم تعدادی از کلیدی ‌ترین ویژگی‌های این محصول را با جزییات بیشتری بررسی کنیم.

مقاومت فیزیکی و شیمیایی

از اصلی‌ترین دلایل استفاده رایج این مدل از کفپوش‌ها در محیط‌های صنعتی این است که توان مقاومت بسیار بالایی در برابر فشار دارند. این محصول (با توجه به ضخامت و کیفیتی که کار شده باشد) به راحتی می‌تواند در برابر فشار ماشین آلات، رفت و آمد لیفت‌تراک، رفت و آمد افراد، حرکت خودروها و سایر فشارها را تحمل کند.

از جمله چالش‌های محیط‌های صنعتی و کارخانجات، آزمایشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و بسیاری از مکان ‌های دیگر، وجود ماده‌های شیمیایی اسیدی و قلیایی است. همین مسئله باعث در معرض خطر قرار گرفتن کف محیط در برابر این مواد خورنده است. کفپوش اپوکسی می‌تواند در برابر مواد شیمیایی مختلف مقاومت کند و کف شما را در برابر خطرات ایمن کند.

قابلیت شست و شو

طبیعتا کف محیط در برابر آلودگی‌ها قرار می‌گیرد و خواه ناخواه نیاز به شست و شو و تمیز شدن دارد. کفپوش اپوکسی به راحتی با آب و تی پاک می‌شوند و نیازی به مواد شیمیایی یا شوینده‌های قوی ندارند. تنها در حالت‌های خاص می‌توانید از شوینده‌های سبک و ضعیف نیز استفاده کنید.

وزن مناسب

یکی از دغدغه‌های اصلی مهندسین، وزن نهایی ساختمان است. خوشبختانه کف پوش اپوکسی وزن بسیار کمی دارد و از این جهت، وزن نهایی ساختمان را افزایش نخواهد داد.

تنوع طرح و رنگ

از جذاب‌ترین ویژگی‌های این محصول، قابلیت شخصی‌سازی فوق‌العاده آن است. کفپوش اپوکسی را می‌توان با هر رنگ و طرحی که کارفرما نیاز داشته باشد پیاده سازی کرد و هیچ محدودیت تکنولوژیکی در این باره وجود ندارد. انواع رنگ‌ها، طرح‌های تزیینی، کوارتز، متالیک، اکلیلی و… را می‌توان با این سیستم پیاده سازی کرد.

عایق الکتریکی

محیط‌های صنعتی و آزمایشگاهی وسایل الکتریکی زیادی را در خود جای می‌دهند. اگر کفپوش شما عایق و ضد الکتریسیته ساکن نبوده و استانداردهای لازم را نداشته باشد می‌تواند منجر به خطرات انسانی و یا سوختن تجهیزات شود. کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک بهترین راه حل مورد استفاده در این محیط‌هاست.

قیمت کفپوش اپوکسی

عوامل تاثیرگذار بر قیمت کفپوش اپوکسی به طور عمده به دو بخش “مواد اولیه” و “هزینه نصب” تقسیم می‌شود. کفپوش اپوکسی مانند هر سازه دیگری می‌تواند از اجناسی با کیفیت‌های گوناگون اجرا شود و کیفیت مواد نیز تاثیر بسزایی در محاسبات هزینه خواهد داشت.

نوع کفپوش و کاربرد آن،ضخامت و تعداد لایه‌ های مورد نیاز، متراژ سالن و شرایط محیطی که قرار است کفپوش در آن کار شود از جمله عواملی است که بر هزینه نهایی اثرگذار خواهد بود.

منابع:

https://epoxyfloor.ir/epoxy-floor

https://www.armorgarage.com/epoxy-floor-coatings.html

https://www.arizonaepoxysystems.com/epoxy-flooring-cost

 

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی(رپورتاژ) داشته و مجله اینترنتی فارسیها مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

5/5 - (2 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

2 دیدگاه در “کفپوش اپوکسی چیست و چه کاربردی دارد؟

ممنون از این مطلبتون. میخواستم بدونم که توی منزل و اتاق خواب هم میشه استفاده کرد؟

ممنون از توضیحاتتون. ما توی کارگاهمون از این کفپوش ها استفاده کردیم و به نظرم واقعا خوبن چون خیلی راحت تمیز میشه و رنگ و طرح جذابی هم داره در کل. پیشنهاد میکنم حتما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.