چگونه به کتاب خواندن عادت کنیم

چگونه به کتاب خواندن عادت کنیم

هم اینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”چگونه به کتاب خواندن عادت کنیم” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم.

کتاب خواندن

برای عادت کردن به کتاب خواندن ایـن ۴ نکته را مو به مو بـرای مدتی بین ۲۰ تا ۴۰ روز انجام دهید. تا مطالعه برایتان یک واجب ترک نشدنی شود.

  • حتما محرک عادتهای خوبتان را در دسترس بگذارید. برای مثال همیشه در کیفتان یک کتاب داشته باشید.
  • قدم اول را متناسب با توانایی خودتان بردارید. بـرای مثال اگـر تاکنون هر مـاه یک کتاب مطالعه می کردید، اصلاً منطقی نیست که این میزان را به هفته ای یک کتاب افزایش دهید.
  •  تصمیم جدیدی که گرفته اید را جار بزنید. به چند نفر از دوستان و یا خانواده خود که می دانید کارهای شما را پیگیری می کنند، تصمیم جدیدتان را بگویید تا تعهدشکنی نکنید.
  • یک هم طناب پیدا کنید. همیشه همراهی یک دوست را در رشد فردی خودتان داشته باشید. تا به دلیل رقابت با هم عهدشکنی نکنید، همچنین می توانید درباره تصمیمات جدید و روش اجرای آن با یکدیگر مشورت کنید. تا به کتاب خواندن عادت کنید.

ایجاد عادت کتاب خواندن

هنر یا مهارت در حیطه قدرت کسانی است که بر اساس قواعد مرتبط، به انجام آنها عادت کرده باشند. این امتیاز هنرمند یا صنعتگر است در زمینه تخصصی اش نسبت به
کسانی که دارای این مهارت ها نباشند.
در این دوران، برای عادت کردن به یک کار راهی جز انجام آن وجود ندارد. به قولی کار نیکو کردن از پر کردن است.
تفاوت میان قبل و بعد از عادت کردن به کار، سهولت و راحتی انجام دادن آن کار است. بعد از اینکه مدتی کار کردید، خیلی بهتر نسبت به زمـان شـروع آن می توانید کار کنید. یعنی اینکه تمرین یک کار سبب مهارت می شود.
آن کـاری را که در آغـاز بسیار ابتدایی و ناقص انجام می دادید، به تدریج آن را به طور خودکار و مانند کارهایی غریزی انجام می دهید. یعنی کار را به شکلی انجام میدهید که گویی برای آن به دنیا آمده اید. انجام آن مانند آب خـوردن و قدم زدن بـرای شما طبیعی و عادی میشود.بنابراین می توان گفت که: عادت، طبیعت ثانویه است.

بنابراین اگر می خواهید به کتاب خواندن عادت کنید تنها راه این است که هر چند بد آن را انجام دهید،

تا به مرور برایتان غریزی شود.

در ادامه در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”چگونه به کتاب خواندن عادت کنیم” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم.

 

راه و رسم نخوابیدن هنگام کتاب خواندن

کتاب خواندن

مکان مطالعه از جمله فاکتورهایی است که در لذت بخش کردن و ایجاد انگیزه بسیار موثر است. با عملی کردن هر یک از نکات زیر یک قدم به سمت لذت بخش کردن مطالعه پیش می روید.
۱ – می توانید با خرید یک گلدان و قرار دادن آن در کنار میز مطالعه تان بر انرژی مثبت اطرافتان بیفزایید.
۲ – اگر از کتاب هایتان خسته شده اید، به کتابفروشی بروید و کتابی که دوست دارید را بخرید.
۳ – دمنوش مورد علاقه تان را دم کنید و به بهانه ی نوشیدن دمنوش، کتاب بخوانید.
۴ – یک جمله ی انگیزشی و زیبا را با خطی خوش بنویسید و آن را قاب کرده در مقابل چشمانتان قرار دهید.
۵ – برای جلوگیری از درد گردن و کمر و کم شدن خستگی هنگام مطالعه از کتاب یار استفاده کنید. کتاب یار وسیله ای که می توانید کتاب را روی آن قراردهید و با زاویه ۴۵درجه که برای شما فراهم می کند بدون خم کردن گردن به مطالعه مشغول شوید.هرآنچه که حـال شما را خـوش کند می تواند به عنوان یک عامل انگیزشی به شمار بیاید. پس از آمـاده کردن یک مکان لذت بخش، نوبت به عهد بستن برای مطالعه روزانه می رسد:
آیا تا به حال بـه این فکر کرده اید که سالانه چه تعداد کتاب می خوانید؟
اگر روزانـه تنها ۱۵دقیقه کتاب بخوانید، در طول هفته ۲ ساعت مطالعه کـرده ایـد. (روز جمعه پـانـزده دقیقه بیشتر). بـا اختصاص هفته ای ۲ ساعت، می توانید در ماه ۵۰۰ صفحه کتاب بخوانید. یعنی حداقل سالانه ۱۲کتاب.
این مطالعه های کوتاه اما مفید می تواند سکوی پرشی باشد برای پیشرفت و موفقیت شما. چرا که هر ایرانی بطور متوسط ۵ سال طول می کشد تا یک کتاب را تمام کند. این ۱۵دقیقه می تواند در مسیر رفت و آمد به مدرسه، دانشگاه و یا محل کار اتفاق بیفتد و یا قبل از خواب.

پیشنهاد می کنیم مقاله ” چرا کتاب خواندن برای بچه ها،مفید است؟ ” را نیز مطالعه بفرمایید.

راه حل هایی برای تمام کردن کتاب

بعضی از افراد با وجود علاقه به مطالعه کردن، حوصله خواندن و تمام کردن یک کتاب مثلا ۵۰۰ صفحه ای را ندارند. و به دنبال کتاب های کم حجم هستند. اما دلیل این عدم حوصله برای مطالعه چیست؟ و چه راه حل هایی برای رفع آن وجود دارد؟

دلایلی برای تمام نکردن کتاب

کتاب خواندن
اولین دلیل آن، وجود عادت های غلط مطالعه مانند بلند خواندن، کلمه به کلمه خواندن، راه رفتن هنگام مطالعه، در شلوغی مطالعه کردن و یا متمرکز نبودن دید است که در موردشان صحبت کردیم. راهکارهایی را جهت برطرف کردن این عادات غلط ارائه دادیم. باید توجه داشته باشید که عدم رعایت این راهکارها و ادامه دادن به آنها باعث کاهش تمرکز هنگام مطالعه می شود، و شما را از ادامه مطالعه باز می دارد. نکته ی دوم در مورد انتخاب کتابی است که می خواهید بخوانید. پیشنهاد من به شما این است که تا حد ممکن ، کتاب هایی را بخرید که از طرف دوستانتان و به خصوص دوستان اهل مطالعه تان به شما پیشنهاد شده اسـت. بـرای این منظور می توانید از موسسات و افراد تاثیرگذار در شبکه های اجتماعی مختلف نیز که به معرفی کتاب می پردازند کمک بگیرید. اینکه کتابی را تنها با توجه به جذاب بودن جلد آن بخرید ممکن است محتوای کتاب انتظار شما را در مورد آن چه می خواستید برآورده نکند.
بنابراین رفـع عـادت هـای غلط و انتخاب کتاب مناسب از جمله مــواردی اسـت که می تواند تا حد زیـادی از خسته شـدن شما هنگام مطالعه بکاهد.
به عنوان پیشنهاد آخر برای خواندن کتابهایی با تعداد صفحات بالا باید بگویم، با جزء به جزء کـردن آن کتاب ها می توانید خیلی زودتـر از آنچه که فکرش را می کنید مطالعه کتاب را به پایان برسانید. مثلا به خودتان قول دهید که روزانه ۱۵دقیقه از وقت تان را به مطالعه فلان کتاب اختصاص دهید.

پیشنهاد می کنیم مقاله ” کتاب هایی که رهبر انقلاب توصیه به خواندن کردند. ” را نیز مطالعه بفرمایید.

منبع: کتاب صفر تا صد تندخوانی و تقویت ذهن -سیدمحمد حسینی

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.