چگونه از زندگی لذت ببریم و در هر لحظه خوشحال باشیم؟
همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”چگونه از زندگی لذت ببریم و در هر لحظه خوشحال باشیم؟” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .
چرا بعد از رسیدن به چیزی که تصور میکردیم با به دست آوردنش زندگیمان شیرین میشود، لذتی که انتظارش را داشتیم، سراغ ما نمیآید؟
این تجربهای آشنا برای بسیاری از ماست؛ کالایی را میبینیم،
احساس میکنیم آن را به شدت میخواهیم.
همزمان به خودمان دلداری میدهیم که بعد از تهیه آن کالا، زندگی شیرین خواهد شد
اما بعد از تهیه آن در بسیاری از مواقع، لذتی که انتظارش را داشتیم، سراغ ما نمیآید
اما چرا وسایلی که این قدر آنها را «میخواستیم» نمیتوانند منبع لذت بردن در زندگی ما شوند؟
از نیاز به قهوه تا لذت بردن از نوشیدن آن
به تازگی نتایج مطالعهای از محققان آلمانی منتشر شده است که میتواند به ما کمک کند
تا بفهمیم چرا تهیه کالاهایی که آنها را میخواستیم، همیشه باعث لذت نمیشوند؟
این مطالعه با محوریت مصرف قهوه انجام شده است. شرکتکنندگان در این مطالعه به دو دسته تقسیم شده بودند؛
افرادی که قهوه زیاد مصرف میکردند و گروهی که کم یا گاهی اوقات قهوه مصرف می کردند.
بسیاری از افراد تصور میکنند، دلیل استفاده زیاد از محصولی چون قهوه، لذتبخش بودن مصرف آن است
اما در این مطالعه مشخص شد گروه اولی که قهوه زیاد مصرف می کردند، هر چند احساس نیاز شدیدی به مصرف قهوه داشتند
اما بعد از نوشیدن قهوه، میزان لذتی که تجربه میکردند با گروه دیگر تفاوت معناداری ندارد.
تفکیکی که غالب اوقات دیده نمیشود
این مطالعه به عنوان یکی از اولین مطالعات در این زمینه، توانسته است تفاوت بین «نیاز داشتن و خواستن» با «لذت بردن» را در انتخابهای روزمره ما نشان دهد.
شاید این موضوع به نظر بیاهمیت باشد اما پیش از این برخی مطالعات تایید کرده بودند که واکنش مغز ما به موضوعی که آن را میخواهیم
در مقایسه با موضوعی که از آن لذت میبریم، یکی نیست.
هورمون «دوپامین» که باعث ایجاد احساس لذت میشود، در زمانی که چیزی را میخواهیم، ترشح نمیشود
اما جدای از موضوع قهوه، آیا تفکیک موضوع خواستن و لذت بردن درباره موضوعات دیگر هم قابل تعمیم است؟
در هر موضوعی انتظار لذت را نداشته باشید
هرچند بررسیها در این زمینه محدود است اما میتوان ادعا کرد که احتمالا درباره برخی موضوعات دیگر هم شرایط مشابه است.
به عنوان مثال احساس نیاز شدید برای خریدن کالاهایی خاص تحت تاثیر تبلیغات که به ما تلقین میکند زندگی ما بدون آنها چیزی کم دارد.
موردی که بسیاری از ما به تجربه دیدهایم، به رغم میل شدیدی که برای رسیدن به خواسته خود در ابتدا داشتیم،
بعد از رسیدن به آن، خبری از لذت عمیقی که دوست داشتیم تجربه کنیم، نبوده است.
نویسنده : نرگس عزیزی ،خراسان