چرا دچار حواس پرتی میشویم؟

گاهی اوقات حواس پرتی یا بی اطلاعی مستقیماً با چندوظیفه بودن ارتباط دارد. راه های زیادی برای کاهش حواس پرتی وجود دارد. ما در این مقاله به شما می گوییم چگونه این کار را انجام دهید. ممکن است جای وسایلی که گذاشتید را فراموش کنید یا حین صحبت با شخصی مساله ای را که میخواستید به او بگویید را فراموش کنید یا نمونه های دیگر که همه آنها حاکی از حواس پرت بودن شما است.

علت حواس پرتی

به طور کلی عوامل حواس پرتی را می توان به دو نوع خارجی و داخلی تقسیم کرد. اگرچه آنها مکمل یکدیگر هستند، اما در واقع بخشی از موجودیت های مختلف هستند.

حواس پرتی بیرونی:

مواردی هستند که توسط منابع خارج از شما ایجاد می شوند، مانند سر و صدا، موقعیت هایی که در اطراف شما اتفاق می افتد، موضوعاتی که کار شما را قطع می کنند و غیره. نحوه تأثیر آنها بر عملکرد یا تمرکز از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

حواس‌پرتی‌های درونی:

آن‌هایی هستند که توسط محرک‌های مرتبط با شخصیت، وضعیت ذهنی شما در لحظه و سایر متغیرهای فردی ایجاد می‌شوند. به عنوان مثال، عدم علاقه نسبت به عملی که در حال انجام آن هستید، میزان خستگی (خستگی، خواب آلودگی و غیره) و عدم توانایی در تمرکز یا حفظ توجه.

از سوی دیگر، اگر می‌پرسید چرا حواس‌تان پرت شده است، احتمالاً به دنبال انجام وظایف بیشتر از آنچه می‌توانید هستید. از این حیث یکی از دلایل احتمالی بی احتیاطی شما انجام چند کار یا چندوظیفه ای است، یعنی انجام همزمان چندین فعالیت.

چندوظیفه ای موضوعی است که توجه و تمرکز شما را به چند چیز متصل میکند. بنابراین، زمینه حواس پرتی ایجاد میشود. شما یک پیام را یادداشت می کنید، در حالی که یک چت را می خوانید و به آنچه یکی از همکاران یا اعضای خانواده به شما می گوید گوش می دهید.

اگرچه می توانید فرض کنید که چند وظیفه ای یک مزیت است، اما در میان مدت و بلند مدت عواقب آن قابل مشاهده است. بنابراین ممکن است با فعالیت‌ها ارتباط برقرار نکنید و به تدریج در عملکرد خود دچار کمبودهایی شوید.

با این حال، چندین دلیل دیگر وجود دارد که شما ممکن است گیج شوید. شرایطی وجود دارد که با حواس پرتی مشخص می شوند، مانند ADHD یا اختلال کمبود توجه. در هر صورت، اگر فراموشی شما در زندگی روزمره شما اختلال ایجاد می کند، بهتر است با پزشک مشورت کنید.

چرا دچار حواس پرتی میشویم؟

نکاتی برای مدیریت حواس پرتی

با آنچه مهم است شروع کنید

قبل از شروع روز، می‌توانید فهرستی از کارهایی که پیش رو دارید تهیه کنید و آنها را در اولویت قرار دهید. به این ترتیب، نه تنها یک مرور کلی از روز خواهید داشت، بلکه با پیشرفت یا رسیدن به اهداف، روزتان را ادامه می دهید.

اگر حواس‌ پرتی دارید. تمام تعهدات خود را با توجه به اولویت آنها بنویسید و هر روز آنها را مرور کنید تا از فراموشی احتمالی جلوگیری کنید. بهتر است شب ها نگاهی به آنها بیندازید تا روز را با در نظر گرفتن فعالیت های روزانه شروع کنید.

راهی برای یادآوری چیزها به خودتان پیدا کنید

علاوه بر داشتن دفترچه ای که تمام وظایف خود را در آن می نویسید، می توانید از ابزارهای دیگری برای به خاطر سپردن آنها استفاده کنید. به عنوان مثال، از یادداشت های چسبناک در مکان های استراتژیک که قابل مشاهده هستند استفاده کنید. همچنین، شما همیشه می توانید هر شی را در یک مکان خاص نگه دارید.

گزینه دیگر یادآوری تلفن همراه است. می توانید آلارم هایی را که مدتی قبل از تعهدات شما به صدا در می آیند اجرا کنید تا آنها را فراموش نکنید. برای نمونه استفاده از تقویم‌های تلفن‌های همراه، استراتژی خوبی است. بنابراین، می‌توانید آن را طوری پیکربندی کنید که در صورت نیاز به یادآوری چیزی، یک هشدار ارسال کند.

 زمان خود را بشناسید و یاد بگیرید که آنها را مدیریت کنید

در بسیاری از مواقع، حواس پرتی با عدم سازماندهی همراه است. بنابراین خوب است که بتوانید فعالیت های خود را برنامه ریزی کنید. به جای تلاش برای انجام بسیاری از فعالیت های روزانه، به تعداد کارهایی که می توانید پوشش دهید فکر کنید. به این ترتیب، آنقدر مشغول نخواهید بود که جزئیات یا تعهدات کوچک را فراموش کنید. علاوه بر این، می توانید در کارهایی که انجام می دهید بهتر عمل کنید. این نیز استرس و خستگی شما را کاهش می دهد.

سعی کنید متمرکز بمانید

سعی کنید اینجا و اکنون، در آنچه اتفاق می افتد، حضور داشته باشید. البته ممکن است سخت باشد، اما اگر در حین مکالمه با شخصی، اعلان‌های شبکه های اجتماعی تان را نیز چک می‌کنید، ممکن است جزئیات مهم مکالمه را از دست بدهید.

برای افزایش تمرکز، می توانید روش های درمانی مانند تمرکز حواس را تمرین کنید. این نوع درمان‌های تمرکز حواس می‌تواند تمرکز، خلق و خو و حافظه شنیداری-کلامی فوری را بهبود بخشد. همچنین، آنها می توانند سطح استرس و اضطراب شما را کاهش دهند. ارزش تلاش را دارد!

نکاتی برای مدیریت حواس پرتی

 آدامس بجوید

اگرچه ممکن است برای شما عجیب باشد، اما آیا می دانستید که جویدن آدامس می تواند سطح توجه شما را بهبود بخشد؟ برای اینکه کمتر حواس پرت شوید، یک گزینه خوب این است که هنگام انجام کارهایی که نیاز به حداکثر تمرکز دارند، آدامس جویدن را امتحان کنید.

اگرچه اثرات آن در دست بررسی است، جویدن آدامس ممکن است برای حفظ هوشیاری و جلوگیری از خواب آلودگی مفید باشد. بنابراین، تأثیر مثبتی بر توجه دارد، اگرچه دوام چندانی ندارد.

برای انجام کارهایتان یک مکان بدون حواس پرتی انتخاب کنید

سعی کنید در محیطی کار یا مطالعه کنید که آلوده به محرک های دیداری و شنیداری نباشد. در خانه خود از مکان هایی که گذرا هستند، یعنی جایی که افراد زیادی دائماً در آن تردد می کنند، اجتناب کنید. همچنین، می‌توانید هنگام انجام کارهای مهم مانند مطالعه، گوشی همراه خود را سایلنت کنید یا آن را در فضای دیگری بگذارید. به این ترتیب، از محرک‌های ناخواسته‌ای که شما را از کارهایتان دور می‌کند، مانند اعلان‌ها یا بررسی شبکه‌های اجتماعی‌تان، دوری خواهید کرد.

اگر صاحب کسب‌ و کار هستید حتما این نکته های طلایی را یادداشت کنید

کارهای کم اهمیت تر را با تعهد انجام دهید

به‌جای انجام چندین کار در یک زمان، ارزش آن را دارد که فقط روی یکی تمرکز کنید. حتی اگر کارهای کوچکی باشند، می بینید که برای جعل عادات مفید هستند. کم کم می توانید زمانی را که به فعالیت های خاص اختصاص می دهید افزایش دهید. هنگامی که این اتفاق می افتد، در پایان روز شما این تصور را خواهید داشت که به اهداف بیشتری دست یافته اید.

لحظات فراغت و استراحت ایجاد کنید

برای محدود کردن حواس پرتی های تکراری، مهم است که مقداری از زمان خود را برای استراحت اختصاص دهید. به این معنا، حواس پرتی پس از دوره های کاری طولانی مدت اجتناب ناپذیر است. مغز نیاز به یک دریچه فرار، یک تنفس دارد.

بنابراین، شما باید تعادلی بین کار و تفریح ​​پیدا کنید. تکنیکی که این فرض را پشتیبانی می کند، روش پومودورو است که شامل اختصاص ۲۵ دقیقه به یک کار خاص و سپس استراحت به مدت ۵ دقیقه است. به این ترتیب، ممکن است در صورت نیاز تمرکز و عملکرد بیشتری داشته باشید.

نکاتی برای مدیریت حواس پرتی

خودتان را توجیه نکنید

اغلب اوقات، برچسب های «حواس پرت» یا «بی خبری» یک مزیت ثانویه همراه خود دارند: انکار مسئولیت. بنابراین، می توانید از این ویژگی برای توجیه خود استفاده کنید. بنابراین، برای خارج شدن از آسایش خود در جنبه هایی که می توانید پیشرفت کنید، مهم است که با خودتان صادق باشید. استفاده از حواس پرتی به عنوان بهانه می تواند شما را در موقعیتی راحت قرار دهد که نمی خواهید تغییر کنید یا پیشرفت کنید و مانع پیشرفت شما در زندگی و کارتان شود.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.