ناسا راه‌اندازی “دروازه ماه” را به اسپیس ایکس سپرد

ناسا راه‌اندازی “دروازه ماه” را به اسپیس ایکس سپرد

«ناسا» با امضای قراردادی با «اسپیس ایکس» مسئولیت پرتاب و استقرار دو بخش اساسی از ایستگاه «دروازه ماه» شامل «پایگاه نگهداری و تدارکات» (HALO) و «بخش نیرو و پیشرانه» (PPE) را به این شرکت واگذار کرد.

براساس اعلام ناسا، شرکت اسپیس ایکس برای این انتقال از موشک «فالکون هوی» (Falcon Heavy) استفاده خواهد کرد تا بتواند تجهیزات مربوطه را به ایستگاه دروازه قمری منتقل کند. در حال حاضر PPE و HALO روی زمین مونتاژ می‌شوند و انتظار می‌رود ماه می ۲۰۲۴ کار مونتاژ آنها در زمین به پایان برسد.

دروازه قمری، ایستگاه فضایی جاه طلبانه ناسا است که قرار است به دور ماه بچرخد و از آن به عنوان ایستگاهی برای انتقال فضانوردان، انجام ماموریت‌های مربوط به ماه و در آینده‌ برای اکتشافات فضایی استفاده شود. به علاوه این پایگاه نقش مهمی در ماموریت آرتمیس بر عهده خواهد داشت.

NASA commissioned SpaceX to launch "Moon Gate"

کابین HALO به اندازه یک اتاق کوچک است و برای استقرار فضانوردان و تجهیزات مورد نیاز در سفر به اعماق فضا و به ویژه مریخ و ماه به کار می‌رود.

همچنین HALO نقش موثری در توزیع نیرو، تسهیل ارتباطات ماموریت‌های فضایی به ماه برعهده خواهد داشت و امکان انجام تحقیقات علمی را نیز برای فضانوردان فراهم می‌کند. از طرفی بخش دیگر یعنی PPE نیز فضاپیمایی با پیشرانه الکتریکی خورشیدی در کلاس ۶۰ کیلووات است که در کنار HALO به فضا منتقل خواهد شد.

PPE علاوه بر تامین نیرو، قابلیت‌ها و امکانات ارتباطی را نیز فراهم می‌کند. به علاوه PPE براساس نیاز ایستگاه دروازه قمری وظیفه دارد پایگاه فیزیکی این دروازه را به سایر مدارهای اطراف ماه منتقل کند و امکان دسترسی خوبی به سطح ماه فراهم می‌کند.

ناسا می‌گوید عملیات انتقال PPE و HALO از مرکز فضایی کندی و با استفاده موشک فالکون هوی انجام خواهد شد. هرچند فاصله زیادی با تاریخ انتقال آنها به فضا وجود دارد.

نویسنده،تینا پورشاهید،دیجیاتو

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.