مورچه‌ها چطور با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند؟!

مورچه‌ها چطور با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند؟!

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”مورچه‌ها چطور با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند؟!” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

ما انسان‎ها با حرف زدن با هم ارتباط برقرار می‎کنیم، خیلی از حیوانات ازطریق صداها و آواها منظورشان را به یکدیگر می‌‏رسانند اما مورچه‌‏ها، این موجودات زحمتکش، چطور با هم حرف می‌‏زنند؟

اگر تا حالا چند مورچه را زیرنظر گرفته‌باشید، حتما متوجه شده‌‏اید که وقتی به‌هم می‌‏رسند، برای لحظه‌‏ای کوتاه توقف می‏‌کنند و انگار به هم می‏‌گویند: «مخلصم، ارادت». بعد سری تکان می‌‏دهند و از کنار هم عبور می‌‏کنند اما این فقط ظاهر قضیه است. به‌نظر شما واقعا مورچه‎ها چرا این کار را می‌‏کنند؟ تحقیقات دانشمندان نشان می‌‏دهد مورچه‏‌ها و خیلی از حشرات ،صداهایی تولید می‏‌کنند که خارج از محدوده شنوایی ماست؛

صداهایی با فرکانس خیلی پایین که گوش ما توان شنیدنش را ندارد. آن‌‏ها وقتی در مسیر حرکت‏‌شان به‌هم می‏‌رسند، شاخک‏‌های‎شان را تکان می‌دهند و با پخش امواج صوتی که ما توان فهمیدن و شنیدنش را نداریم، با هم صحبت می‎کنند.

اگر دقت کرده‌باشید وقتی مورچه‎ای غذایی پیدا می‎کند که تنهایی قادر به حرکت دادنش نیست، می‌‏رود و رفقایش را همراه خود می‎آورد. خب کاملا مشخص است که با روشی به دوستانش گفته یک لقمه چرب و خوشمزه پیدا کرده‌است و نیاز به کمک دارد تا آن را به خانه بیاورد. برای این کار مورچه‌ها فقط ازطریق صوت با هم درارتباط نیستند، بلکه نوعی ماده شیمیایی از خود به‌جا می‌‏گذارند که نامش «فرومون» است و به کمک شاخک‌های بلند و نازکِ متحرک مورچه‌‏های دیگر قابل ردیابی است. مورچه‌ها به‎وسیله دو شاخک خود اطلاعاتِ لازم درباره جهت و شدت بو را به‌دست می‌‏آورند و می‌‏توانند نشانی انبار غذا و رد دوستان‏‌شان را پیدا کنند.

نویسنده : مریم ملی،خراسان

2.3/5 - (9 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.