فناوریهای نوین کاهش مصرف سوخت در خودروها

فناوریهای نوین کاهش مصرف سوخت در خودروها

سوپرشارژر یکی از وسایل قدیمی در صنعت به شمار می‌رود که برای افزایش قدرت موتور استفاده می‌شود. این وسیله با فشار زیادی هوا را به دورن محفظه احتراق انتقال می‌دهد تا سوخت بیشتری سوزانده شود و در نتیجه قدرت موتور افزایش پیدا کند. حالا شرکت Tenneco با همکاری شرکت Eaton یک سیستم جدید جدید برای اتومبیل و کامیون های دیزلی طراحی کرده است که در زمان استارت موتور کاربرد دارد. این سیستم در مسیر خروج اگزوز قرار می‌گیرد و با توجه به قوانین سخت گیرانه یورو ۷، خودروسازان مجبور به کاهش شدید آلایندگی موتورهای خود هستند.

یکی از دیگر کاربردهای سوپرچارجر تامین هوای اضافی برای کاهش آلایندگی است. سوپرشارژر در اینجا به عنوان یک پمپ هوا نقش بازی می‌کند. شرکت مزدا در موتورهای بنزینی خود موسوم به Skyactiv از این فن آوری استفاده می‌کند.

حتی اگر سوخت های مصنوعی با کربن پایین به طور چشمگیری تولید گازهای CO2 را کاهش دهند. بازهم پس از هر بار احتراق گازهای دیگری از جمله اکسید نیتروژن (NOx) تولید می‌شود.

NOx در زمانی که هیدروکربن به همراه هوا و اکسیژن شروع به سوختن می‌کند

و با ترکیب شدن با نیتروژن، اکسید نیتروژن ایجاد می‌کند.

NOx در دماهای بالاتر به مقدار بیشتری تولید می‌شود.

این مسئله در موتورهای دیزلی به علت این که سوخت رقیق تر است

و دمای محفظه احتراق نیز بالا است بیشتر به چشم می‌آید.

نکته جالب توجه دیگر این است که برای از بین بردن NOx نیاز به گرمای بیشتری وجود دارد

که این گرمای مورد نیاز در مسیر خروج دود یعنی اگزوز نیاز است.

مبدلهای کاتالیستی از جمله SCR و DPF برای کارکردن نیاز به دمای بالا دارند.

اما اگزوز موتورهای دیزلی بسیار خنک‌تر از موتورهای بنزین سوز است

زیرا عملکرد موتورهای دیزلی بشدت بهینه است.

در واقع احتراق موتورهای دیزلی بشدت بهینه است.

یکی از راه ها قرار دادن کاتالیست ها نزدیک به موتور است

تا گازها قبل از سرد شدن به کاتالیست برسند.

اما به علت کمبود فضا این امکان چندان میسر نیست

و همینطور در زمان استارت و سرد بودن موتور کاتالیست عملا کاری انجام نمی‌دهد

و تمام NOx تولیدی احتراق از اگزوز خارج می‌شود.

حال سیستم جدید مجهز به یک دمنده است که با نام Roots خوانده می‌شود.

برادران Roots مخترع اصلی پمپ های جا به جای مثبت مجهز به ۲ روتور بودند.

اتفاقا دمنده های که برادران Roots اختراع کرده بودند به عنوان یک پمپ جا به جایی مثبت برای کوره های بلند در صنعت فولاد استفاده می‌شدند.

New technologies to reduce fuel consumption in cars

این دمنده هوا را از طریق مشعل CSTU پمپ می‌کند و با اضافه کردن کمی سوخت به این جریان یک احتراق کوچک ترتیب می‌دهد تا به سرعت کاتالیست ها گرم شوند.

زمانی که این کاتالیست اولیه یعنی SCR به دمای ۲۰۰ تا ۲۵۰ درجه سانتی گراد برسد NOx را به نیتروژن و آب بی ضرر تبدیل می‌کند.

این سیستم از همان لحظه اول استارت و سرد بودن موتور شروع به کار می‌کند تا به سرعت دمای بهینه و مورد نیاز کاتالیست ها را ایجاد کند. این سیستم قابلیت استفاده در وسایل نقلیه سبک و سنگین را دارد و به احتمال زیاد با توجه به قوانین سخت گیرانه یورو ۷ که از سال ۲۰۲۴ و ۲۰۲۷ اجیاری می‌شود٬ به طور گسترده در وسایل نقلیه سنگین مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

نوشته پویا بهرامی ،دیجیاتو

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.