سالمندان و روزه داری

سالمندان و روزه داری

مطالعات نشان می‌دهد هیچ ممنوعیتی برای روزه گرفتن در افراد سالم وجود ندارد ولی برای سالمندان کم‌وزن یا مبتلا به انواع بیماری‌های مزمن مانند قند خون پایین یا بالا، فشارخون، بیماری‌های تیروئید و انواع بیماری‌های اعصاب و روان باید با کسب اجازه از پزشک باشد.
به افراد توصیه می‌شود از ۶۰ سالگی به بعد، سالی یک بار چکاپ شوند. اگر در مواقع دیگر سال از انجام این کار غفلت می‌کنند، حتما قبل از ماه رمضان و روزه‌داری باید آزمایش دهند و از وضع سلامت خود، قند، چربی و… مطلع شوند.

 

The elderly and fasting
کم‌آبی به ویژه در گرما یکی از مهم ترین مشکلات سلامتی روزه‌داران بالای ۶۰ سال است. نوشیدن ۸ تا ۱۰ لیوان آب در فواصل بین افطار و سحر برای روزه‌داران ضروری است.
برای حفظ تعادل آب بدن، مصرف غذاهای کم ‌چرب و کم‌ کالری توصیه شده است. غذاهای چرب به ویژه در ماه رمضان، برای سلامت کبد و کلیه مضر است.
سالمندان باید از غذاهای پرفیبر استفاده کنند. استفاده از سالاد به همراه روغن زیتون در وعده سحر و افطار توصیه شده است.
مصرف لبنیات کم‌چرب و مقدار کافی میوه و سبزی بین سحر و افطار ضروری است.
پیاده‌روی کوتاه پس از افطار برای فعال‌شدن گردش خون و شل ‌شدن عضلات مفید است.
از مصرف غذاهای چرب و شیرین مانند زولبیا و بامیه اجتناب کنید. خشکبار و آجیل بهترین میان‌وعده بین سحر و افطار برای روزه‌داران است.
سالمندانی که در حال کار و فعالیت هستند باید در ایام ماه رمضان به صورت ویژه به وضعیت استراحت خود توجه داشته باشند تا الزام نیاز به کالری در آن‌ها کمتر شود و دچار افت فشارخون نشوند.

منبع،خراسان

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.