تفاوت قتل عمد و قتل غیرعمد چیست؟

قتل عمد

قَتل یا کشتن یا کشتار یا مُرداندن گونه‌ای آدم‌کشی است که در آن کشتن انسان بدون حکم قانونی روی داده باشد. در حقوق کیفری در اصل قتل به دو دستهٔ عمد و شبه‌عمد بسته می‌شود. قتل میتواند انگیزه های مختلفی داشته باشد از جمله قتل از روی حسادت ، قتل ناموسی ، قتل ایدئولوژیک ، از روی عصبانیت، اختلاف نظر در تقسیم غنائم و …

قتل غیرعمد

قتل غیرعمد (خطای محض) قتلی است که بدون قصد قبلی برای کشتن یا ضربه زدن به شخص مقابل اتفاق افتاده باشد. قتل‌های غیرعمد در نظام‌های قضایی بسیاری کشورها در رده قتل قرار ندارند بلکه به عنوان مرگ تصادفی دسته‌بندی می‌شوند.

تفاوت قتل عمد و قتل غیرعمد

پیشنهاد می کنیم مقاله ” ماجرای قتل وحید مرادی ” را نیز مطالعه بفرمایید

تفاوت قتل عمد و قتل غیرعمد چیست؟ / مرتکبان قتل عمد و قتل غیرعمد متفاوتند

قتل‌ها همیشه قرار نیست با اجرای حکم قصاص پایان یابد و در کنار حق اولیای‌دم برای اجرای حکم قصاص‌، به بخشش هم توصیه شده است.

برای جلب رضایت از اولیای‌دم و تلاش برای نجات قاتل از مجازات قصاص‌، دو موضوع همیشه مد‌نظر است. باید مشخص شود، قتل با برنامه‌ریزی بوده یا ‌اتفاقی‌. به قتل‌هایی قتل عمد می‌گوئیم که قاتل با برنامه‌ریزی یا با استفاده از سلاح مرتکب قتل می‌شود. برای این قاتلان کمتر پیش می‌آید کسی پادرمیانی کند یا اولیای‌دم راضی به بخشش شوند.

بیشتر بخشش‌ها مربوط به قتل‌های اتفاقی است. قتل‌هایی که بر اثر یک لحظه عصبانیت و بدون برنامه‌ریزی و اتفاقی صورت می‌گیرد. در دعواهای خیابانی فرد یک لحظه طرف را هل می‌دهد و او زمین می‌خورد و می‌میرد‌، ما این قتل را اتفاقی می‌دانیم. یا در دعوای خانوادگی یکی از زوجین به خاطر عصبانیت لحظه‌ای وسیله‌ای پرت می‌کند که مرگ همسرش را رقم می‌زند. عدم‌کنترل خشونت‌، نقطه مشترک قتل‌های اتفاقی است.

حال اینجا این سؤال پیش می‌آید که چه تضمینی وجود دارد که بعد از بخشش و آزاد شدن قاتل‌، او دوباره مرتکب نشود؟

در این باره باید توجه داشت‌، وقتی فردی در دعوایی نمی‌تواند خشم خود را کنترل کند‌، هرگز نمی‌تواند قتل دوم را انجام دهد‌. چرا که یک‌بار به دلیل عدم‌کنترل خشم، سال‌ها در انتظار مرگ، زندانی بوده است. تجربه نشان داده این افراد بعد از آزادی اگر دعوایی در خیابان ببینند، مسیرشان را تغییر می‌دهند و از دعوا و درگیری فراری هستند. ما که تا حالا مرتکب قتلی نشده‌ایم، از آنها بیشتر در معرض اشتباه و خطا هستیم.

نکته‌ای که باید به آن توجه داشت‌، حمایت از مرتکبان قتل‌های اتفاقی بعد از آزادی از زندان است. نباید نگاه مجرم به این قاتلان داشته باشیم و قضاوت‌شان کنیم.

تفاوت قتل عمد و قتل غیرعمد چیست؟

پیشنهاد می کنیم مقاله ” ماجرای قتل طلبه همدانی ” را نیز مطالعه بفرمایید

آیا مطمئنیم شخصی که مجرم نیست و استخدام می‌کنیم، مرتکب جرم نمی‌شود؟

دزد امکان دارد بعد از آزادی از زندان سمت تکرار جرم برود اما این قاتلان که به دلیل یک اشتباه مرتکب قتل شده و در زندان روزها منتظر اجرای حکم بودند، قدر آزادی را می‌دانند و تمام تلاش‌شان این است که سمت ارتکاب جرم نروند.

در پایان باید توجه داشت قصاص حق قانونی و شرعی اولیای‌دم است و نباید آنها را به دلیل اجرای این حق مورد عتاب قرار داد. آنها بر اساس قتل عزیزی را از دست داده و فراموش کردن او سخت است. از سوی دیگر آنها اجرای حکم را راهی برای پیشگیری از تکرار جنایتی دیگر می‌دانند زیرا در قتل‌های با برنامه‌ریزی، مسلحانه و همراه با سرقت و شرارت قاتل بعد از آزادی دوباره مرتکب قتل شده است. این موضوع در پرونده‌هایی رخ داده است.

 

امیدواریم این مطلب از بخش دانستنی ها مورد پسند شما عزیزان قرار گرفته باشد .

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.