تستوسترون بالا در زنان، علت و روش های کاهش آن

تستوسترون بالا در زنان، علت و روش های کاهش آن

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”تستوسترون بالا در زنان، علت و روش های کاهش آن” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

 

استروژن و پروژسترون دو هورمون اصلی جنسی زنانه هستند، اما بدن زنان مقدار کمی تستوسترون که یک هورمون مردانه است هم تولید می‌کند.

 

نامتعادل شدن نسبت این هورمون‌ها می‌تواند طیف گسترده‌ای از علایم و مشکلات را ایجاد کند.

چه عواملی باعث افزایش تولید تستوسترون در زنان می‌شود؟

در خانم‌ها، هورمون تستوسترون در تخمدان‌ها و غدد فوق کلیوی تولید می‌شود. بافت چربی هم می‌تواند مقدار کمی از این هورمون را تولید کند.

اما گاهی بر اثر عواملی که شایع‌ترین آن‌ها سندروم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، تومورهای تخمدان و غدد آدرنال یا نوعی بیماری ژنتیکی به نام هایپرپلازی مادرزادی آدرنال است، تستوسترون بیشتر از حد معمول تولید می‌شود.

افزایش تولید تستوسترون چه مشکلاتی ایجاد می‌کند

افزایش هورمون تستوسترون می‌تواند علایمی بسیار مشابه علایم سندروم تخمدان پلی کیستیک ایجاد کند؛ این علایم، بی‌نظمی قاعدگی، افزایش موهای زائد بدن (یا ریزش مو)، آکنه، افزایش حجم عضلات و تغییر در وزن یا شکل بدن را شامل می‌شود. تستوسترون بالا همچنین ممکن است عوارضی مانند ناباروری، سقط جنین، چاقی، افسردگی، بیماری‌های قلبی و دیابت نوع ۲ ایجاد کند.

این مشکل چگونه درمان می‌شود؟

به گفته کارشناسان درمان تستوسترون بالا شامل یک ارزیابی دقیق برای یافتن علت اصلی مشکل و همچنین تغییر در سبک زندگی، مصرف دارو و مکمل‌های غذایی است. تغییرات سبک زندگی ممکن است روی رسیدن به یک وزن سالم، به حداقل رساندن مصرف قند و مواد غذایی فراوری شده، ورزش، مدیریت استرس و بهبود کیفیت خواب متمرکز باشد. داروها و مکمل‌های مورد نیاز نیز بسته به علت اصلی نبود تعادل تستوسترون تجویز می‌شوند.

نویسنده : یاسمین مشرف ،خراسان

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.