بهترین روش تصفیه فاضلاب خانگی برای بازچرخانی آب

تصفیه فاضلاب خانگی و استفاده مجدد از آن در کشاورزی، باغبانی، شستشوی سطوح و غیره یکی از بهترین راه ها برای مقابله با کمبود آب است. با استفاده از روش های مختلف آلاینده های موجود در فاضلاب حذف شده و شاخص های کیفی آن تا سطح مطلوبی بهبود پیدا می کند. این روش ها در تصفیه خانه های بزرگ یا پکیج تصفیه فاضلاب پیاده سازی و اجرا شده و خروجی آن مورد استفاده قرار میگیرد. روش های تصفیه فاضلاب خانگی تنوع بالایی دارند و در ادامه به معرفی چند مورد از آنها خواهیم پرداخت.

روش تصفیه فاضلاب خانگی

تصفیه فاضلاب خانگی در پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی

فاضلاب خانگی به آب های مصرف شده در بخش های مختلف ساختمان ها از قبیل آشپزخانه، سرویس بهداشتی و حمام و غیره گفته میشود. در این فاضلاب مقدار زیادی از آلاینده ها و باکتری و پاتوژن ها وجود دارد و دترجنت ها نیز از طریق مواد شوینده وارد آن میشوند. به همین دلیل به هیچ عنوان نباید به صورت مستقیم و بدون تصفیه فاضلاب خانگی وارد طبیعت و چاه های جذبی شوند. استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی یکی از راهکارهای ایده آل است.

در پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی یا انسانی مجموعه ای از روش های تصفیه فیزیکی، بیولوژیکی و شیمیایی پیاده سازی شده و به صورت خودکار تصفیه را انجام می دهد. تصفیه فیزیکی با آشغالگیرها انجام شده و ذرات جامد بزرگ معلق در فاضلاب را برای جلوگیری از گرفتگی لوله ها و تاسیسات تصفیه جمع آوری می کند. این روش تنها باعث بهبود روند تصفیه در گام های بعدی شده و تاثیری بر شاخص های کیفی ندارد.

اصلی ترین تفاوت در انواع پکیج تصفیه فاضلاب خانگی، در نوع روش انتخابی برای تصفیه بیولوژیکی است. در تمام روش های تصفیه بیولوژیکی از میکروارگانیسم ها برای تجزیه مواد آلی استفاده میشود و تنوع بسیار زیادی در شیوه استفاده از باکتری ها برای تصفیه وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از:

تصفیه فاضلاب خانگی به روش لجن فعال متعارف

یکی از کاربردی ترین روش های تصفیه بیولوژیکی که حتی در پکیج تصفیه فاضلاب شیمیایی نیز مورد استفاده قرار میگیرد، روش لجن فعال است. در این روش مواد آلی موجود در فاضلاب توسط میکروارگانیسم ها تجزیه میشود. مواد آلی در این شرایط نقش مواد غذایی را برای باکتری ها ایفا نموده و از اکسیژن موجود در فاضلاب نیز استفاده می کنند. بعد از تجزیه مواد آلی، تکه های باقی مانده از آنها به مرور در کف حوضچه تصفیه ته نشین شده و تشکیل لایه های لجن می دهد.

فاضلاب تصفیه شده بدون لایه های لجن به مرحله بعد از تصفیه انتقال پیدا می کند. لجن تولید شده در این مرحله مجدد در حوضچه تصفیه مورد استفاده قرار گرفته و برگشت زده میشود. تکه های باقی مانده از مواد آلی در لجن توسط باکتری ها استفاده شده و سرعت رشد و تکثیر آنها افزایش پیدا نموده و تصفیه بهتر و سریع تر انجام خواهد شد.

تصفیه فاضلاب خانگی به روش هوادهی گسترده

هر اندازه سرعت رشد و تکثیر باکتری ها در پکیج تصفیه بیشتر باشد، به همان اندازه مواد آلی موجود در فاضلاب بیشتر تجزیه شده و زمان تصفیه کاهش پیدا می کند. به همین دلیل برای افزایش راندمان پکیج تصفیه فاضلاب از روش هوادهی گسترده استفاده میشود. تصفیه فاضلاب به روش هوادهی گسترده نوع خاصی از تصفیه لجن فعال است، با این تفاوت که هوادهی با دستگاه به صورت پیشرفته در آن انجام میشود.

روش تصفیه فاضلاب خانگی با هوادهی گسترده به این صورت است که برای تامین اکسیژن مورد نیاز باکتری ها، هوادهی با تجهیزاتی از قبیل بلوئر و دیفیوزر به صورت سطحی و عمقی انجام میشود. به دلیل هوادهی زیاد، اکسیژن مورد نیاز باکتری ها تامین شده و با سرعت بیشتری رشد و تکثیر نموده و مواد آلی را تجزیه می کنند.

در این روش نیز بخشی از لجن تولید شده در پکیج باقی می ماند و برای مصرف توسط باکتری ها استفاده میشود. مابقی لجن از دستگاه تخلیه شده و فاضلاب بعد از تصفیه بیولوژیکی به کمک مواد ضدعفونی کننده گندزدایی میشوند.

تصفیه فاضلاب خانگی به روش هوادهی گسترده

تصفیه فاضلاب خانگی با UASB

بستر بی هوازی لجن با جریان رو به بالا UASB یکی از روش های بسیار پیشرفته و کاربردی در تصفیه فاضلاب است. در این روش نیز از باکتری ها در بستری بی هوازی برای تجزیه مواد آلی استفاده میشود. در حالت کلی برای پیاده سازی روش UASB به مخزن عمودی نیاز است تا لایه ای لجن در وسط آن قرار بگیرد.

فاضلاب از قسمت انتهایی پکیج وارد شده و به کمک فشار پمپ رو به بالا هدایت میشود. با عبور فاضلاب از لایه های لجنی، مواد آلی آن توسط باکتری ها تجزیه شده و تکه های باقی مانده آنها در این لایه انباشته میشوند. سپس فاضلاب تصفیه شده و بدون مواد آلی از قسمت بالایی مخزن به بیرون انتقال پیدا می کند. در روند تصفیه بیوگازها ایجاد میشوند و به عنوان سوخت می توان از آنها بعد از خروج از بالای پکیج استفاده کرد.

تصفیه فاضلاب خانگی با UASB

تصفیه فاضلاب به روش بیوراکتور غشایی MBR

یکی دیگر از روش های مناسب برای تصفیه فاضلاب خانگی، استفاده از بیوراکتور غشایی MBR است. در این روش از سیستم های فیلتراسیون و غشاهایی با منافذ بسیار ریز برای جداسازی ذرات معلق در فاضلاب استفاده میشود. در واقع این روش بعد از تصفیه بیولوژیکی و تجزیه مواد آلی به کمک باکتری ها پیاده سازی میشود. تکه های باقی مانده مواد آلی اگر کوچک باشند و در کف مخزن ته نشین نشوند، به کمک این غشاها حذف میشوند.

هر اندازه غشاهای مورد استفاده در این روش دارای منافذ کوچک تری باشند، به همان نسبت نیز تصفیه بهتر و باکیفیت بالاتری انجام خواهد شد.

تصفیه فضالاب خانگی با سپتیک تانک

علاوه بر پکیج تصفیه فاضلاب خانگی از سپتیک تانک نیز می توان برای تصفیه جزئی فاضلاب ساختمان های مسکونی و باغ و ویلا استفاده کرد. سپتیک تانک نوعی مخزن پلی اتیلنی یا بتنی است که برای جمع آوری و نگهداری فاضلاب در زیر زمین دفن میشود. مواد آلی ابتدا به کمک باکتری ها تجزیه میشوند. سپس مواد جامد و معلق درون فاضلاب بعد از ورود به مخزن اولیه سپتیک تانک در کف آن ته نشین می گردد. سپس فاضلاب بدون لایه های چربی و ذرات معلق به مخزن دوم انتقال پیدا نموده و سپس وارد چاه جذبی میشود.

تصفیه فاضلاب در سپتیک تانک به اندازه پکیج ها نیست و شاخص های کیفی تا حد بسیار کمی بهبود پیدا می کنند. از این مخازن بیشتر برای محیط هایی استفاده میشود که دارای چاه جذبی هستند و از این طریق از ورود مقدار زیاد آلاینده ها به سفره های آب زیرزمینی جلوگیری میشود.

جمع بندی

در حالت کلی برای تصفیه فاضلاب خانگی که به فاضلاب شهری اتصال ندارند دو راهکار وجود دارد؛ تصفیه به کمک پکیچ های تصفیه فاضلاب و سپتیک تانک. در پکیح های تصفیه فاضلاب مواد آلی به کمک باکتری های هوازی و بی هوازی تجزیه شده و گندزدایی در گام بعد به کمک مواد شیمیایی انجام میشود. در سپتیک تانک ها مقدار کمی از این مواد آلی به کمک باکتری ها تجزیه و در کف مخزن اولیه ته نشین میشود. به همین دلیل شاخص های کیفی فاضلاب خروجی از پکیج های تصفیه فاضلاب بهتر از سپتیک تانک هستند.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی(رپورتاژ) داشته و مجله اینترنتی فارسیها هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.