اسکیپ‌روم یا اتاق فرار چیست؟

شاید تاکنون چیزی درمورد اتاق فرار یا اسکیپ‌روم نشنیده‌اید و حتی نمی‌دانید که اتاق فرار چیست، اما بارها نام اتاق فرار یا اسکیپ‌روم را از دوستان و اطرافیان شنیده‌اید.

اکنون زمان آن رسیده که تمامی تصورات ذهنی خود را کنار بگذارید و تا در این مقاله شما را با این بازی جذاب آشنا و توضیحات کلی راجب شروع بازی، نکته‌های مهم این سرگرمی و .‌‌.. بدهیم. اسکیپ‌روم یک بازی معمایی و سرگرم‌کننده است که دارای سناریوهای متنوعی می‌باشد، پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید زیرا به یکی از طرفداران خوب این سرگرمی می‌شوید.

اسکیپ‌روم چیست؟

اتاق فرار یا به اصطلاح اسکیپ‌روم، یک سرگرمی تیمی، معمایی و فکری است که افراد باید گروه‌هایی با اعضای بین ۴ تا ۱۰ نفر تشکیل دهند، سپس وارد فضای حقیقی بازی شوند. پس از حضور و تشکیل تیم،‌ با همکاری همدیگر باید معماهایی که پیش‌ رویشان قرار می‌گیرد را حل کنند. این معماها و پازل‌ها باید در تایم مشخص‌ شده که معمولا بین ۶۰ تا۹۰ دقیقه است حل شوند تا به هدف موردنظر دست پیدا کنند و خارج شوند.

به طور کلی مبنای اصلی اسکیپ‌روم، کار گروهی و حل معما است‌. هم‌اکنون در ایران این بازی برای افراد با رنج سنی ۱۴ تا ۶۰ سال قابل اجرا می‌باشد و معمولا بیشترین طرفداران این بازی سن بین ۱۶ تا ۳۵ سال است. اتاق‌های فرار دارای ژانر‌های مختلفی هستند، برخی افراد فکر می‌کنند که اسکیپ‌روم ترسناک است اما ژانر ترسناک تنها یکی از انواع ژانر‌های اتاق فرار محسوب می‌شود.

 شما می‌توانید باتوجه به علاقه و تمایل خود اتاق فرار با ژانر دلخواه‌تان را انتخاب کنید. اسکیپ‌روم یا اتاق فرار یک بازی کاملا گروهی است پس شما باید قبل از رزرو بلیط یک‌ گروه تشکیل دهید؛ درواقع انتخاب و تشکیل تیم، اولین مرحله‌ی بازی اسکیپ‌روم محسوب می‌شود.

برای تشکیل تیم می‌توانید از دوستان، همکار‌ها، خانواده یا حتی هم‌کلاسی‌های‌تان کمک بگیرید. برای انتخاب هم‌گروهی‌ها نیاز نیست که افراد دارای ویژگی‌ خیلی خاصی باشند، همین که  این افراد کسانی باشند که شما دوست دارید با آن‌ها وقت بگذارنید‌ کافی است، تا بتوانید نهایت لذت را از این بازی ببرید.

سناریو اتاق فرار چگونه است

پس از تعیین گروه نوبت به انتخاب سناریو اتاق فرار می‌رسد. اگر تاکنون سری فیلم‌های اره‌ را تماشا کرده باشید متوجه شباهت بسیار زیاد موضوع آن با سناریو‌های اتاق فرار خواهید شد

سکیپ‌روم‌ها دارای ژانر‌های متنوعی هستند که در بین انواع ان‌ها ژانر‌های ترسناک، جنایی و تاریخی داری محبوبیت بسیار زیادی در بین افراد هستند. هنگام شروع بازی شما باید یک سناریو انتخاب کنید؛ سناریو همان داستان بازی شما در اتاق فرار است که به شما در ابتدا گفته می‌شود. زمانی که شما ژانر ترسناک اتاق فرار را انتخاب می‌کنید باید منتظر یک فضای وحشتناک و تاریک باشید.

اگر فردی از تیم‌تان فوبیای خاصی دارد، باید قبل از شروع و انتخاب سناریو، توجه بیشتری داشته باشید. از طرفی اگر ژانر اسکیپ‌روم جنایی باشد شما باید انتظار محیطی همانند دفتر یا کارگاهی که در آن قتلی رخ داده است داشته باشید.

اسکیپ‌روم یا اتاق فرار چیست؟

به عنوان مثال، دو مرد خود را با زنجیر‌های بسته شده می‌بینند، در حالی که در مکانی متروکه هستند در کنار یک جنازه ناگهان بیدار می‌شوند. سپس در جیب‌هایشان یک دستگاه پیدا می‌کنند که از پیامی دریافت می‌شود؛ این پیام توسط یک فرد نقاب‌دار فرستاده می‌شود که بعدها مشخص می‌شود این فرد همان قاتل اره‌ای است.

محتوای پیام این است که شما در یک بازی اجباری قرار گرفته‌اید؛ برای گذر از بازی و برنده‌ شدن، باید از قانون‌های زیادی عبور کنید تا بازی را ببرید. پیشنهاد ما به افرادی که تاکنون اتاق فرار را تجربه نکرده‌اند این است که برای اولین بار، ژانر ترسناک را انتخاب نکنند، تا در اولین تجربه بتوانند به طور کامل با شرایط و قوانین اتاق فرار آشنا شوند.

 معماها و درجه سختی اسکیپ‌روم

طراحان اسکیپ‌روم، تعداد معماها و پازل‌های هر اتاق را بر اساس ژانر آن مشخص می‌کنند تا شما با یافتن سر نخ‌های مختلف، معماها را پیدا کنید و تک تک مراحل را پشت سر بگذرانید تا در آخر به هدف موردنظر که ابتدای کار به شما گفته‌اند برسید.

معماهایی که در اسکیپ روم هستند، انواع مختلفی دارند از یافتن کلید زیر یک گلدان تا کنارهم چیدن تیکه‌های مختلف پازل یا حل کردن معادله‌های ساده ریاضی. نکته مهم این است که برای حل معماهای اتاق فرار نیاز به علم و اطلاعات خاص خارج از بازی نیست، تنها اطلاعاتی که شما باید بدانید، به شکل سرنخ در طی بازی به شما داده می‌شود.

 شما با هربار شرکت در اتاق فرار، تجربه‌های بسیار جدیدی را پیدا می‌کنید زیرا، برای هر اتاق معما و ماموریت مخصوصی تعیین کرده‌اند. قبل از هرچیزی برای شما داستان بازی تعریف می‌شود تا متوجه شوید که به چه دلیلی در آن‌جا حاضر شده‌اید‌.

اهداف متفاوتی ممکن است برای شما و هم‌گروهی‌هایتان مشخص کرده باشند، برخی از آن‌ها شامل خنثی کردن یک بمب، یافتن یک قاتل، شکستن طلسم، احضار روح و… می‌شود که شما باید قبل از پایان یافتن بازی آن را بیابید.

اسکیپ‌روم

تایم بازی‌های اتاق فرار اکثرا بین ۱ ساعت تا ۱ ساعت و نیم است اما می‌تواند بیشتر نیز طول بکشد؛ پیشنهاد ما به شما امتحان کردن بازی با تایم‌های کوتاه است زیرا، در مراحل اولیه باعث خستگی شما و تجربه بد می‌شود.

مسئله بعدی درمورد اتاق فرار درجه سختی آن است، معمولا قبل از انتخاب اسکیپ‌روم، با موضوعی به نام درجه سختی روبه رو خواهید شد که دارای عددی بین ۱ تا ۱۰ است.  هرچه عدد به ۱۰ نزدیک‌تر باشد، سختی بازی بیشتر خواهد بود؛ درصورت داشتن تجربه کم از اتاق فرار، سعی کنید درجه سختی کمتری را انتخاب کنید زیرا باعث می‌شود لذت بیشتری از بازی‌تان ببرید.

اگر نتوانیم از اسکیپ‌روم فرار کنیم چه می‌شود؟

در ابتدا که شما وارد بازی می‌شوید بسیار هیجان‌زده خواهید شد به طوری که همه چیز را فراموش کرده‌اید، سپس به دنبال سرنخ‌هایی که داخل بازی هستند می‌روید. گاهی هرچه شما و تیم‌تان تلاش می‌کنید به نتیحه نمی‌رسید و پس از اتمام تایم مشخص شده، هنوز معماها را حل نکرده‌اید؛ اما سوال اینجاست که اکنون تکلیف چیست؟آیا همیشه در آنجا می‌مانید یا کسی برای نجات شما خواهد آمد؟

در طول بازی حرکت‌های شما به وسیله گیم مستر بررسی می‌شود، زمانی که شما به بن‌بست می‌رسید گیم مستمر شما را راهنمایی می‌کند، درواقع به شما سرنخ می‌دهد و نکته‌های خاص را به شما می‌گوید تا بتوانید معماها را حل کنید و به در خروجی برسید. درصورتی که پس از این کارها باز هم نتوانید کاری کنید، شما را به بیرون هدایت می‌کنند‌. نکته مهم این است که شما اصلا متوجه گذر زمان نمی‌شوید و با چشم برهم زدنی به پایان زمان می‌رسید.

سخن پایانی

اسکیپ‌روم یا همان اتاق فرار جزو بهترین و جذاب‌ترین سرگرمی‌ها بین افراد در رده‌های سنی مختلف است. ماهیت اصلی این بازی، معمایی می‌باشد و باید شرکت‌کنندگان با طی کردن مراحل متعدد، به پایان و هدف اصلی بازی برسند. این بازی دارای ژانر‌های مختلف جنایی، معمایی و ترسناک و غیره است. معمولا ژانر‌های ترسناک جزو محبوب‌ترین‌ ژانر‌های اتاق فرار محسوب می‌شود.

تعداد بازیکنان برای حضور در این بازی بین ۴ تا ۱۰ نفر است و معمولا افراد حدود ۶۰ تا ۹۰ دقیقه تایم دارند. اگر تاکنون تجربه اتاق فرار را نداشته‌اید، حتما ژانر‌های غیرترسناک با درجه سختی کم انتخاب کنید تا لذت بیشتری از بازی خود ببرید. اگر دوست دارید که راجب این دسته از مطالب و سرگرمی‌ها اطلاعات بیشتری داشته باشید، حتما به بخش‌های مختلف سایت ما سر بزنید.

منبع: تایم فور فان

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی(رپورتاژ) داشته و مجله اینترنتی فارسیها  مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.