ارزش نظرات کاربران در سایت

ارزش نظرات کاربران در سایت

نتایج یک مطالعه جدید که از چرایی ثبت نظرات متفاوت مشتریان درباره یک محصول مشابه در فروشگاه‌های اینترنتی پرده برمی‌دارد

این روزها دیگر تجربه کردن خرید اینترنتی اتفاقی نادر نیست.

اما وقتی شما می‌خواهید خریدی انجام دهید، ‌چطور درباره کیفیت کالای مدنظرتان، اطلاعات کسب می‌کنید؟

جدای از خواندن مشخصات کالا و دقت در عکس‌ها، یکی از روش‌های معمول در کسب اطلاعات درباره یک کالا، خواندن نظرات خریداران قبلی است.

اما این نظرات چقدر قابل اعتماد است؟

کالایی یکسان با امتیازهایی بسیار متفاوت

محققان دانشگاه فلوریدا به تازگی نتایج مطالعه‌ای را منتشر کرده‌اند که به بررسی موضوع نظرات خریداران در فروشگاه‌های اینترنتی پرداخته ‌است. در این مطالعه محققان به صورت ویژه به کالاهایی نظر داشتند که در فروشگاه‌های مختلف اینترنتی به فروش می‌رسید. بررسی این محققان نشان می‌داد که گاهی یک کالای یکسان در یک فروشگاه امتیاز بسیار خوبی کسب می‌کند، در حالی که همان کالا در فروشگاهی دیگر امتیازی ضعیف کسب کرده است. این‌جا بود که محققان به جزئیات نظرات خریداران توجه کردند و متوجه نکته‌ مهمی شدند.

رمز و راز امتیازهای بالا و پایین کالاها

بررسی این محققان نشان می‌دهد در برخی موارد بیش از کیفیت کالا، این نظرات اولین خریداران است که تعیین می‌کند امتیاز یک کالا در یک فروشگاه اینترنتی به چه صورت باشد. به این معنی که وقتی اولین خریداران نظرات مثبتی درباره یک کالا ثبت می‌کنند، احتمال این که در طول زمان کالا نظرات مثبت بیشتری دریافت کند، افزایش می‌یابد. در عین حال که نظرات مثبت اولیه باعث می‌شود تا به صورت کلی افراد بیشتری نظر خود را ثبت کنند؛ موضوعی که تاثیر نظرات منفی را در میانگین نهایی امتیاز کالا کاهش می‌دهد. اما در مقابل وقتی اولین نظرات منفی است، اتفاق دیگری می‌افتد.

Value of user comments on the site
وقتی اولین نظرات خریداران منفی است، به صورت کلی بعد از آن تعداد خریداران کمتری نظر خود را ثبت می‌کنند و احتمال این‌که آن هایی هم که نظرشان را ثبت می‌کنند، نظرات منفی داشته باشند، بیشتر است. در نتیجه‌ این موضوع با ثبت نظرات منفی توسط اولین خریداران، احتمال این که یک کالا در طول زمان امتیاز پایین‌تری کسب کند، افزایش می‌یابد. اما آیا این مورد به معنای آن است که نظرات خریداران پیشین قابل اعتماد نیست؟

پیشنهاد می کنیم مقاله ” ممنوع شدن افزایش قیمت هر نوع ماسک و کالای پزشکی” را نیز مطالعه بفرمایید

بالاخره به نظرات اهمیت بدهیم یا نه؟

این مطالعه ارزش نظرات دیگر خریداران را به صورت کلی نفی نمی‌کند، بلکه تنها روی محدودیتی که این مورد دارد، تاکید دارد. با توجه به این محدودیت به عنوان مشتری فروشگاه‌های اینترنتی بهتر است به چند نکته توجه داشته باشیم.
* صرفا به امتیاز نهایی کالاها نگاه نکنید، بلکه نظرات را هم بخوانید.
* وقتی تعداد نظرات کم و زیر ۱۰ مورد است، بهتر است احتیاط بیشتری در جمع‌بندی خود داشته باشید.
* اگر کالایی را در بیش از یک فروشگاه اینترنتی عرضه می‌کنند، حتما نظرات ثبت‌شده در فروشگاه‌های مختلف را مطالعه کنید.

این مطالعه نیمه بهمن امسال (فوریه ۲۰۲۱) در نشریه Marketing Science منتشر شد.

نکته بسیار مهم: فارغ از نتایج این تحقیق بین المللی، درباره کشورخودمان باید گفت متاسفانه بسیاری از فروشگاه های بزرگ اینترنتی یا سامانه های سفارش غذا و… در کشور ما نظرات منفی را تایید نمی کنند، به راحتی و با مراجعه به کاربری خود می توانید متوجه این نکته شوید که بسیاری از نظرات شما برای خریدهای قبلی به بهانه های مختلف تایید نشدند.

نویسنده : نرگس عزیزی ،خراسان

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.