یک کشتی با ۴۰۰ متر طول در کانال سوئز گیر کرد

یک کشتی با ۴۰۰ متر طول در کانال سوئز گیر کرد

عملیات آزادسازی یک کشتی باری غول پیکر که در کانال سوئز گیر کرده است، احتمالاً روزها یا هفته‌ها طول خواهد کشید.

متخصصین با راهکارهای مختلف از جمله خاکبرداری، تخلیه بار و قایق‌های یدک کش، برای بیرون آوردن کشتی تلاش می‌کنند.

کشتی The Ever Given متعلق به کمپانی تایوانی Evergreen Marine با طول تقریباً چهار زمین فوتبال، در عرض قسمت جنوبی یکی از پر رفت و آمدترین مسیرهای آبی جهان گیر کرده

و مانع از عبور کشتی‌های دیگر شده است.

عملیات آزادسازی این کشتی غول پیکر آغاز شده و برخی کارشناسان می‌گویند

ممکن است روزها و یا حتی هفته‌ها طول بکشد.

دستکم ۹ کشتی یدک کش به منطقه اعزام شده‌اند.

کشتی مورد بحث، ۴۰۰ متر طول داشته و به شکل اریب در کانال سوئز که عرض آن از ۲۰۰ متر تجاوز نمی‌کند، گرفتار شده است.

کشتی‌های یدک کش با استفاده از کابل یا هل دادن برای حرکت دادن و بیرون آوردن Ever Given از شن‌ها و گل و لای دو سوی ساحل تلاش می‌کنند.

شرکت کشتیرانی Bernhard Schulte Shipmanagement که مسئول اداره Ever Given است، می‌گوید

تلاش‌ها برای آزادسازی آن در صبح روز پنج شنبه موفقیت آمیز نبوده و قرار است

عملیات بیرون کشیدن به زودی از سر گرفته شود.

«Sal Mercogliano»، متخصص تاریخ دریانوردی از دانشگاه کمپل آمریکا می‌گوید

از آنجا که کشتی از دو طرف به سختی در گل فرو رفته، تمامی تلاش‌ها برای تکان دادن آن تقریباً بی‌ثمر بوده است.

سه راهکار برای آزادسازی Ever Given:

هل دادن با کشتی‌های یدک کش، خاک برداری و تخلیه بار.
عملیات لایروبی کانال در اطراف انتها و ابتدای کشتی نیز شروع شده است.

شرکت لایروبی Boskalis انجام این کار را بر عهده گرفته و در حال خاک‌برداری از اطراف کشتی است.

متخصصین می‌گویند وزنی بسیار عظیم روی شن‌ها افتاد

ه به همین دلیل برای بیرون آوردن Ever Given باید از کشتی‌های یدک کش و تجهیزات خاکبرداری استفاده و مقداری از بار آن را تخلیه کرد.

گام بعدی در آزادسازی این کشتی ۲۰۰ هزار تنی، تخلیه سوخت و محموله است.

یک کشتی در اندازه Ever Given گنجایش حداکثر ۲۰ هزار کانتینر ۲۰ فوتی (۶,۰۹۶ متری) را دارد.

البته انجام چنین کاری ساده نیست و می‌تواند به کشتی صدمه زده و توازن آن را به هم بزند. علاوه بر این، حساس و وقت گیر است.

A 400-meter-long ship got stuck in the Suez Canal

Mercogliano می‌گوید برای انجام این کار به جرثقیل‌های شناور نیاز است و باید با دقت توازن کشتی را محاسبه کرد.

به گفته او اگر محاسبات دقیق نباشند ریسک از وسط به دو نیم شدن کشتی به خاطر توزیع نابرابر وزن وجود دارد.

علاوه بر این، استفاده از جرثقیل‌های شناور برای بیرون آوردن کانتینرها با توجه به ارتفاع زیاد آن‌ها خطرناک است.

تخلیه سوخت، گزینه بهتری است اما برای کم کردن وزن کشتی کافی نخواهد بود.

نوشته پیمان حسنی،دیجیاتو

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.