چطور از علف زن نگهداری کنیم؟

علف های هرز موجب می شود که رشد گیاهان و درختان اصلی باغات به خوبی صورت نگیرد چرا که آب و املاح مورد احتیاج درختان را مصرف نموده و باعث ایجاد خلل در روند رشد آنها می شود. پس در نتیجه یکی از مهمترین کارهای باغبان ها چیدن و تراشیدن علف های هرز می باشد.

امروزه برای این کار از دستگاه علف زن استفاده می کنند، دستگاهی کاملا مکانیکی که در مدت زمانی کوتاه، می تواند مقدار بسیاری از علف های هرز را با زحمت بسیار کمی برای اشخاص بتراشد.

در زمان های قدیم از ابزار های کلاسیک و دستی مثل داس و قیچی برای این منظور استفاده می‌کردند؛ ولی می توانید همراه با یک دستگاه علف زن به آسانی  و با سرعتی بالا کلیه علف‌ ها را بتراشید. این یکی از کارهایی می باشد که می توان همراه با یک علف تراش به نحوه احسنت به انجام رسانید.

علف زن به دستگاهی می گویند که از یک موتور بنزینی یا به صورت برق الکتریسیته (برقی) برای کوتاه کردن (هرس کردن) علف های هرز مزارع و همچنین کوتاه نمودن چمن و باغات بکار گرفته می شود .علف تراش ) داس موتوری ( به دو دسته علفتراش حرفه ای و حاشیه زن تقسیم می شوند.

دستگاه هایی که به طور کم توان و تک کاره هستند به آن حاشیه زن و داس برقی یا بنزینی می گویند و دستگاه هایی که عملکرد چندمنظوره دارند و قابلیت نصب انواع تیغه و توپی و الحاقیات را داشته باشند علفزن یا علف تراش می گویند. و علفزن ها به طور معمول در مدل های دو زمانه و چهار زمانه تقسیم بندی می شوند که با عملکرد دوشی و پشتی و چندکاره از یکدیگر تفکیک می گردند.

علف زنمعرفی انواع علف تراش

علف تراش بنزینی

علف تراش برقی

علف تراش بنزینی

علف تراش بنزینی انرژی مورد احتیاج خود را از طریق بنزین تامین می نماید همچنین میزان قدرت موتورهای بنزینی ۱/۵ تا ۳ اسب بخار است که کاربر با توجه به حجم و نوع کار خود می تواند انتخاب کند . این نوع علف تراش ها احتیاجی به کلید پریز برق ندارند و می توان در محیط های گوناگون از آن استفاده کرد.

جهت خرید علف تراش نیکا اینجا کلیک کنید

منظور از علف تراش های برقی چیست؟

علف تراش برقی همانگونه که از نامش معلوم است انرژی مورد احتیاج خود را از طریق برق شهری تامین می کند و قدرت این نوع علف زن های برقی از ۱/۵ تا ۳ اسب بخار است.

مانند بسیاری از دستگاه های صنعتی و کشاورزی که در انواع گوناگونی به لحاظ انرژی مصرفی تولید می شوند دستگاه علف تراش (علف زن) ساخته می شود. از این جهت که دسترسی شما به کدام یک از دو انرژی برقی یا بنزینی ممکن و راحت تر می باشد، انتخاب بین علف زن برقی یا علف تراش بنزینی اهمیت پیدا می کند.

امکان دارد در مکانی که شما میخواهید از دستگاه استفاده کنید اصلا برقی وجود نداشته باشد پس در نتیجه حتی از انواع علف تراش شارژی هم نمیتوان استفاده نمود زیرا منبعی برای شارژ کردن باتری دستگاه وجود ندارد.

یا حتی امکان دارد در مکانی که شما سکونت دارید، دسترسی به برق وجود داشته باشد ولی قیمت بنزین زیاد بوده و کار با دستگاه علف تراش بنزینی برای شما صرفه اقتصادی نداشته باشد. پس در نتیجه بین این دو گزینه انتخاب با شما و با توجه به شرایط کاری شما می باشد.

آشنایی با نکات بسیارمهم برای خرید علف زن مناسب

شاید برای خرید علف تراش این سوال در ذهن شما تشکیل شده که چگونه یک علف تراش مناسب انتخاب کنیم کافیست با در نظر داشتن چند نکته، یک علف تراش مناسب کار خود را به آسانی انتخاب کنید .

نخستین نکته باید مساحت باغ و یا محل مورد نظر را در نظر داشته باشید چون که هرچه مساحت باغ زیاد تر باشد به علف تراش قدرتمند تر و با کیفیت تری احتیاج دارید . دومین نکته مهم به کیفیت و کارایی علف تراش باید دقت کنید کیفیت آن را می توان به قدرتش ، میزان مدت کارکرد دستگاه در طی روز اشاره کرد چرا که هرچه دستگاه علف تراش قدرتمند باشد کارایی های زیاد تری نیز به همراه دارد .

سومین نکته علف زن با کیفیت صدای کم تری را در حین علف تراشی ایجاد می کند پس در نتیجه در زمان خرید باید به صدای کم دستگاه علف تراش دقت ویژه ای داشته باشید .

برای افرادی که فضای سبز کم تری دارند علف تراش های ۴ زمانه بسیار مناسب و ایده آل می باشد چون که صدای بسیار کمی را ایجاد می کنند .دستگاهی را انتخاب کنید که به سرویس کاری کم تری احتیاج داشته و حتما دارای گارانتی معتبر خدمات پس از فروش را داشته باشد .علف تراشی مناسب است که علاوه بر قدرتش از وزن سبک و ایده آلی نیز برخوردار باشد .

آشنایی با تفاوت علف زن چهار زمانه و دو زمانه با یکدیگر

علف زن های بنزینی در دو نوع گوناگون چهار زمانه و دو زمانه هستند موتورهای دو زمانه از سوپاپ استفاده نمی کنند و همین امر باعث کم تر شدن وزن علف تراش می شود .

موتورهای دو زمانه با هربار چرخش میل لنگ یک مرحله احتراق صورت می گیرد ولی  در موتورهای چهارزمانه با هر دو بار چرخش میل لنگ یک مرحله احتراق صورت می گیرد این مرحله سبب افزایش توان می شود .

از سایر خصوصیت های موتورهای دو زمانه وزن سبک ، قیمت کم تر نسبت به موتورهای چهار زمانه می باشد.

اجزای تشکیل دهنده دستگاه علف زن

موتور:
اصلی ترین بخش دستگاه می باشد که قدرت دستگاه را تعیین می کند. بعضی از دستگاه های علف زن شامل موتور دو زمانه یا چهار زمانه می باشند.

میله واسط:
این بخش به صورت میله یا لوله طراحی شده است و شامل طول های گوناگونی می باشد که به نوع دستگاه علف زن وابسته است.

دسته:
دسته دستگاه علف زن امکان دارد به شکل هایی مثل دسته دوچرخه، دایره ای، یک دسته ای و… طراحی شده باشد. وظیفه دسته دستگاه علف زن، کمک به کنترل دستگاه علف تراش است.

قسمت برنده:
قسمت برنده در دستگاه علف زن به مدل آن بستگی دارد. بعضی از دستگاه های علف زن شامل تیغه فلزی ۲ الی ۸ پره یا تیغه های دندانه دار ۳۶ الی ۱۰۰ دندانه ای هستند. بعضی دیگر از دستگاه های علف زن به جای تیغه دارای توچی نخ هستند. نخ علف زن، نوعی نخ مخصوص می باشد که در انواع مختلفی مانند دندانه دار، گرد، مربعی، مغزدار و… ساخته می شود.

لوازم اضافی:
این لوازم مخصوص علف زن های چندکاره می باشند که علاوه بر کوتاه کردن علف و گیاهان، دارای قابلیت های دیگری برای باغبانی و هرس درختان نیز هستند.

حتما بخوانید: خرید انواع چمن زن در لینک زیر

nikacorp.com/category/1069/%DA%86%D9%85%D9%86-%D8%B2%D9%86

چطور از علف زن نگهداری کنیم؟

طریقه درست نگهداری از علف زن

نگهداری و سرویس مداوم و صحیح یکی از اصول کار کردن با انواع موتور آلات می باشد. سرویس و نگهداری درست، موجب افزایش طول عمر دستگاه می شود.

در بعضی مواقع یک اشتباه سهوی در سرویس دستگاه موجب وارد شدن آسیب جدی به دستگا می شود که امکان دارد مشکلات بسیاری را ایجاد کند. عدم توجه به چک لیست تعمیر و نگهداری موجب کاهش طول عمر و خرابی های ناگهانی در دستگاه می شود.

پس در نتیجه انجام یک برنامه تعمیر و نگهداری و اجرای یک چک لیست منظم برای افزایش طول عمر هر دستگاه و ماشینی لازم و ضروری است. در این مقاله ما قصد داریم مهمترین نکات در مورد نگهداری از دستگاه علف تراش و اجزای گوناگون آن را بیان کنیم.

۱- دستورالعمل دستگاه علف زن

کلیه ماشین آلات صنعتی شامل دستورالعمل راه اندازی و نگهداری هستند. قبل از استفاده و استارت علف تراش دفترچه دستگاه را مطالعه کنید تا کاملاً با مراحل راه اندازی و پروسه نگهداری از دستگاه آشنا شوید. در این صورت با انجام اصولی مراحل راه اندازی دستگاه، موجب افزایش طول عمر دستگاه شده و هنگامی که به فروشنده دستگاه دسترسی ندارید، دفترچه دستگاه می تواند یک مرجع قابل اعتماد برای اپراتور باشد.

۲- روغن و بنزین موتور علف تراش

یک علف زن بنزینی دو زمانه احتیاج به بنزین و روغن دارد. شما باید با توجه به نوع دستگاه نسبت درست ترکیب روغن و بنزین را از کاتالوگ دستگاه مطلع شوید. همیشه نسبت مناسب مخلوط بنزین و روغن در موتورهای دو زمانه ای که بر روی علف تراش ها بسته می شود ۱/۲۰ یا ۱/۲۵ است این به این معنی می باشد که به ازای هر ۲۰ یا ۲۵ سی سی بنزین باید ۱ سی سی روغن به بنزین اضافه نمایید.

۳- طرز ایستادن درست و مهار دستگاه علف تراش

دستگاه علف تراش شما یا دارای دسته دوچرخه ای می باشد یا دارای دسته حلقوی. قبل از روشن کردن دستگاه، چند بار به طور تمرینی دسته علف زن را در دست خود بگیرید تا تسلط شما بر روی دستگاه افزایش پیدا کند. این عمل موجب پیشگیری از آسیب های احتمالی می شود. در مکانی که ایستاده اید به اندازه کافی فضای خالی وجود دارد و زمان  روشن کردن به این نکته دقت کنید که وزن شما بر روی دستگاه به طور مساوی توزیع شده باشد.

۴- کنترل های علف تراش

از کلیه کنترل کننده دستگاه علف تراشتان اطمینان حاصل نمایید. علف زن ها در انواع گوناگونی طراحی و تولید می شوند و این مهم است که شما از چگونگی و نحوه کنترل دستگاه مطلع باشید. برای پی بردن به این موضوع حتماً به دفترچه دستگاه مراجعه کنید.

۵- لباس و تجهیزات ایمنی زمان کار با علف تراش

ما توصیه می کنیم حداقل از عینک ایمنی استفاده نمایید تا از تماس صورتتان با شاخه و برگ ها پیشگیری کند. لباس ایمنی اپراتور گشاد نباشد و از چکمه های ایمنی با روکش فولاد استفاده کنید.

۶- موارد احتیاطی اپراتور علف تراش

قبل از استفاده از علف تراش، جواهر و زینت آلات آویزان به گردن و دست خود احتیاج ندارید و اگر موی شما بلند است، آن را محکم ببندید.

۷- آچارکشی دستگاه (پیچ و مهره ها)

هنگامی که شما یک علف زن نو را می خرید، کلیه پیچ و مهره های دستگاه سفت و محکم می باشد ولی پیشنهاد می کنیم بعد از مدتی استفاده از علف تراش قبل از هر بار استفاده پیچ و مهره های دستگاه را چک کنید تا اگر شل شده بود محکم کنید.

۸- هد نخ علف تراش

هد نخ علف تراش شما امکان دارد از نوع اتوماتیک بوده که بعد از فرسوده شدن نخ، تیغه نخ بر نخ فرسوده را می برد و نخ جدید جایگزین می شود و یا باید به صورت دستی نخ جدید را روی هد ببندید. در هر صورت اگر قصد استفاده از هر کدام از این هدها را دارید، به کاتالوگ دستگاه مراجعه کنید و طرزکار با آن را مطالعه نمایید تا از به وجود آمدن هزینه های غیر ضروری پیشگیری کنید.

۹- مهار کننده ایمنی علف تراش

امکان دارد همراه با علف زنی که خریداری می کنید، یک مهارکننده ایمنی هم باشد. اگر این چنین است قبل از استفاده ازعلف تراش چگونگی استفاده و پوشیدن آن را بلد شوید. استفاده درست از مهارکننده ایمنی موجب می شود که به مدت طولانی تری با دستگاه کار کنید ولی استفاده غلط از آن می تواند موجب درد و آسیب به بدن اپراتور شود.

۱۰- راه اندازی علف تراش

با چگونه راه اندازی و مراحل استارت علف تراش آشنا شوید. برای این کار هم می توانید از یک متخصص کمک بخواهید و هم به کاتالوگ دستگاه مراجعه نمایید. آشنایی با این مراحل موجب صرفه جویی در وقت در هنگام استفاده بعدی از دستگاه می شود.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی(رپورتاژ) داشته و مجله اینترنتی فارسیها مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.