وکیل خانواده و وکیل دیوان عدالت اداری چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

ممکن است که هر فردی در جامعه در طول زندگی خود با مشکلات حقوقی مواجه شود. در چنین حالتی معمولاً آرامش فرد از وی سلب شده و امکان دارد زندگی او تا زمان حل شدن پرونده مختل شود. از این رو برای حل شدن هر چه سریع‌تر مشکلات حقوقی و برگشت به یک زندگی آرام، به کمک یک وکیل مجرب نیاز پیدا می‌کنیم. حال ممکن است که مسئله حقوقی ما در رابطه با دعاوی خانوادگی، دیوان عدالت اداری و… باشد. در چنین مواردی می‌توانیم از کمک یک وکیل خانواده، وکیل دیوان عدالت اداری و… استفاده کنیم. در ادامه این راهنما قصد داریم تفاوت بین یک وکیل امور خانواده و دیوان عدالت را مورد بررسی قرار دهیم.

به چه شخصی وکیل دیوان عدالت گفته می‌شود؟

زمانی که فردی با یک مشکل حقوقی مواجه می‌شود، سوالاتی در ذهن او شکل می‌گیرد که تنها یک شخص متخصص می‌تواند جوابگوی آن‌ها باشد. حال فرض کنید که به یک نهاد دولتی مراجعه کرده‌اید و یکی از کارمندان و یا به طور کل آن شخص حقوقی حق شما را پایمال کرده است.

شاید در چنین حالتی فکر کنید که اعتراض خود را باید به محضر چه کسی برسانید؟ زمانی که با یک شخص حقوقی مثل سازمان‌ها و نهادهای عمومی، ارگان‌های دولتی، شهرداری، سازمان تامین اجتماعی و… به مشکل برمی‌خورید و از او شکایت دارید، می‌توانید به دیوان عدالت اداری مراجعه کنید.

دیوان عدالت عالی‌ترین مرجع قضایی جهت رسیدگی به اعتراضات وارده به نهادهای ذکر شده محسوب می‌شود. اما لازم است بدانید که مطرح کردن شکایت در این دیوان بدون کمک وکیل با فراز و نشیب‌های دشواری همراه است.

بنابراین توصیه می‌شود که حتماً در چنین مسائلی از کمک یک وکیل دیوان عدالت اداری استفاده کنید. وکیل دیوان بر تمامی قوانین و ضوابط حاکم بر دیوان عدالت و فراز و نشیب‌های جریان رسیدگی پرونده در دیوان مذکور اشراف کامل داشته و در این زمینه می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

وظایف وکیل خانواده و وکیل دیوان عدالت چه تفاوتی با هم دارند؟

وکیل پایه یک دادگستری

در ابتدا بهتر است که با حوزه فعالیت وکلای خانواده و وکلای دیوان آشنا شویم. همانطور که ذکر شد وکیل دیوان عدالت بر قوانین دیوان اشراف داشته و می‌تواند به شکایات وارده به سازمان‌های دولتی رسیدگی کند. اما در مقابل وکیل خانواده در زمینه دعاوی خانوادگی مثل مسئله طلاق، مهریه، نفقه و … فعالیت می‌کند.

در اینکه اولین وظیفه هر وکیل دفاع از حق و حقوق مردم می‌باشد شکی نیست، اما وظایف وکیل دیوان تنها به این مورد ختم نمی‌شود. به عنوان مثال چنین وکیلی موظف است که پرونده‌های اعتراض را پیگیری و دادخواست ابطال مصوبات در هیات‌ عمومی دیوان عدالت را ثبت کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره طلاق و طلاق توافقی به سایت خانه وکلا مراجعه نمایید.

وظیفه بعدی وکیل دیوان، ثبت درخواست اعمال ماده ۷۹ قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری می‌باشد. همچنین او موظف است که دادخواست اعاده دادرسی را نیز به ثبت برساند. وکیل دیوان عدالت اداری می‌تواند وکالت مربوط به دیوان عدالت را بپذیرد و به عنوان مشاور حقوقی نیز فعالیت کند.

و اما وظایف وکیل خانواده با وکیل دیوان عدالت چه تفاوتی دارد؟ همانطور که ذکر شد وکیل حقوق خانواده به امور مربوط به مسائل خانوادگی می‌پردازد. به عنوان مثال پسر و دختری را تصور کنید که هنگام برگزاری مراسم نامزدی با مشکلی مواجه شده و مراسم نامزدی آن دو برهم زده می‌شود.

در چنین حالتی قطعاً زوجین برای مراسم هدایایی را از دوست و آشنا دریافت کرده‌اند. تکلیف این هدایا چه می‌شود؟ طبق عرف و قانون این هدایا باید به صاحب اصلی خود بازگردانده شود و اگر یکی از زوجین با این موضوع مخالفت کند، طرف مقابل می‌تواند بابت زیان ناشی از برهم زدن نامزدی شکایت خود را در دادگاه خانواده مطرح کند.

وکیل خانواده می‌تواند در پیگیری پرونده طلاق نیز دخیل شود. در واقع طلاق امری است که حواشی بسیار زیادی مثل مهریه، نفقه، حضانت فرزندان، برگرداندن جهیزیه به زوجه و… را در پی دارد. از این رو پیشنهاد می‌شود که حتماً در چنین موردی از کمک یک وکیل حقوقی خانواده کمک بگیرید.

وکیل حقوق خانواده صلاحیت رسیدگی به پرونده‌های مرتبط با ثبت و فسخ ازدواج موقت و دائم را نیز دارد. لازم است بدانید که ازدواج موقت زمانی می‌بایست به طور حتم به ثبت برسد که زن باردار باشد و یا طرفین توافق کنند که ازدواج موقتشان به دائم تبدیل بشود.

تصور کنید که زن و مردی ازدواج موقت کرده‌اند و زن باردار است، اما مرد از ثبت ازدواج امتناع می‌کند. در چنین حالتی زن می‌تواند به کمک وکیل خانواده شکایت خود را علیه زوج در دادگاه خانواده مطرح کند.

اگر دوست دارید درباره یک وکیل بیمه تامین اجتماعی در دیوان عدالت اداری بدانید به سایت صلح طلب مراجعه کنید.

مشخصات وکیل خانواده و وکیل دیوان عدالت اداری چیست؟

یکی از بارزترین مشخصات بهترین وکیل دیوان عدالت، دفاع از حقوق کسانی می‌باشد که حق آن‌ها در نهادهای دولتی و عمومی به نحوی پایمال شده است. چنین وکیلی با به‌کارگیری دانش و تخصص خود می‌تواند نسبت به احقاق حقوق این افراد اقدام کند.

تجارب وکیل دیوان عدالت اداری نیز بسیار مهم می‌باشد. در واقع دلیل توجه به این ویژگی این است که اگر وکیل پرونده‌های زیادی را با موفقیت به ثمر رسانده باشد، در نتیجه کار خود را به خوبی بلد بوده و می‌تواند از پس مشکلات حقوقی مربوط به دیوان برآید.

از دیگر ویژگی‌های وکیل دیوان عدالت می‌توان به تخصص وی اشاره نمود. هر اندازه یک وکیل ماهرتر و متخصص‌تر باشد، به همان میزان می‌تواند از پس پرونده‌های حقوقی پر پیچ و خم برآید.

در مقابل از مشخصات بهترین وکیل خانواده می‌توان به مواردی مثل داشتن دانش و تجربه کافی در زمینه مسائل مختلف حقوق خانوادگی اشاره نمود. از چنین وکیلی انتظار می‌رود که به نحوه پیگیری شکایت، اعتراض به رای دادگاه و سایر مباحث تسلط کامل داشته باشد.

یک وکیل خانواده خوب همانند سایر وکلا می‌بایست که آمار پرونده‌های موفق بالایی داشته باشد تا افراد بتوانند با خیال آسوده به او اعتماد کرده و پیگیری پرونده‌های خود را به او بسپارند. از وکلای خانوادگی انتظار می‌رود که هنگام مواجه با دعاوی خانوادگی با نهایت انصاف، وجدان کاری و رازداری رفتار کنند.

در این راهنما با تفاوت وکیل دیوان عدالت و وکیل حقوقی خانواده آشنا شدیم، چنانچه به دنبال بهترین وکیل جهت پیگیری پرونده‌های حقوقی خود هستید، پیشنهاد می‌شود که به وب‌سایت صلح‌طلب و خانه وکلا مراجعه کرده و از مشاوره حقوقی مفید بهره‌مند شوید.

منبع : کی خوبه

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی(رپورتاژ) داشته و مجله اینترنتی فارسیها مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

5/5 - (1 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.