وقتی از کار گروهی می گوییم دقیقا از چه حرف میزنیم؟

وقتی از کار گروهی می گوییم دقیقا از چه حرف میزنیم؟

همه شما تا حالا در مدرسه تجربه کارگروهی داشته‌اید.

آیا در این تجربه موفق بوده‌ یا با چالش‌ مواجه شده‌اید؟

تا حالا فکر کرده‌اید کارگروهی یعنی چه؟

شاید با این تعریف کار گروهی موافق باشید؛

«تلاش مشترک دو یا چندنفر برای رسیدن به یک هدف مشترک یا تکمیل یک کار به نحو احسن» اما این تعریف، چه تکلیفی برای اعضای گروه تعیین می‎‌کند؟

به‌‎عبارت بهتر، برای کارگروهی خوب چه مهارت‌هایی لازم است؟

ارتباط مؤثر|

یعنی بتوانید ایده و نظر خود را توضیح بدهید.

احساسات‌تان را به‌درستی بیان کنید.

به دیگران بادقت گوش کنید. به‌خوبی سؤال کنید.

احساسات دیگران را از روی نشانه‎‌های غیرکلامی متوجه شوید

و به فعالیت‌ها و تلاش‌های دیگران بازخورد صحیح نشان بدهید.

همچنین بسیار مهم است که به‎‌راحتی و باصراحت با اعضای گروه‌ درباره انتظارات، زمان تحویل کار و مسئولیت‌‎ها صحبت کنید.

ایجاد یک فضای ارتباطی خوب، باعث افزایش اعتماد و ایجاد فضای مثبت تیمی می‌شود.

گاهی ممکن است اختلاف نظرهایی پیش بیاید اما احترام در برقراری ارتباط با دیگر اعضای تیم به حل سریع مشکلات کمک می‌کند.

مدیریت زمان|

مدیریت زمان، مسئولیت‌پذیری و پاسخ‌گویی، همه به یک اندازه در کار شما مهم هستند. تلاش شما برای تعادل برقرارکردن بین چندین تکلیف و به‎‌موقع تحویل دادن کار گروهی، به شما کمک می‌کند که در آینده محیط کار مشارکتی و کارهای پرسرعت را بهتر مدیریت کنید.

حل مسئله|

کسانی که به‌طور مؤثر حل مسئله می‌کنند، می‎‌توانند در مواقعی که چالش‌ و مشکل پیش می‎‌آید، خارج از محدوده فکر کنند.

آن‌ها به‌جای تمرکز بر نتایج منفی، آرام می‌مانند و به گروه‌شان برای یافتن راه‌حل کمک می‌کنند.

تمرین مهارت حل مسئله به شما کمک می‌کند موانع موجود در راه یا ناکارآمدی‌ها را کشف کنید.

گوش دادن|

هنگام کار در گروه، داشتن ذهنیت باز بسیار مهم است.

یعنی بپذیرید که هم‌گروهی‌های شما از بعد دیگری به مسئله نگاه می‎‌کنند و نظرات‎‌شان را بشنوید.

گوش دادن به دیگر دیدگاه‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا چندین وجه یک مسئله را ببینید که قبلا درنظر نگرفته ‎بودید.

پیشنهاد می کنیم مقاله “بدن تان با شما حرف می زند، به جدیت به هشدارهایش گوش دهید” را نیز مطالعه بفرمایید

تفکر نقاد|

تفکر انتقادی به شما امکان می‌دهد که تصمیمات بهتر و آگاهانه‌تری بگیرید.

پیروی از هر آن چه گروه تصمیم می‌گیرد

یا یکی از اعضا می‌گوید، کار راحتی است اما گاهی‌اوقات روش متفاوت یا ایده جدید می‌تواند به دست‌یابی به نتایج بهتر کمک کند.

همکاری |

کار در گروه ممکن است گاهی چالش‌برانگیز باشد اما بیشتر اوقات فرصتی عالی برای کشف ایده‌های خلاقانه، به اشتراک گذاشتن دیدگاه‌ها، تجربیات مختلف و همچنین ارتقای مهارت‌های شخص شماست.

اگر به هر پروژه گروهی به دید یک فرصت یادگیری نگاه کنید، می‌توانید گروه پربارتری داشته باشید.

تمایل شما به یادگیری و کشف رویدادهای جدید، شما را به یک همکار، مدیر یا رهبر خوب تبدیل می‌کند.

What exactly are we talking about when we talk about teamwork?
در آخر این نکته را به یاد داشته باشید که کارگروهی زمانی موفقیت‌‎آمیز است که هرکس وظیفه خودش را به‌خوبی انجام بدهد و به دیگر اعضا هم کمک کند.

همیشه در گروه با دوستانتان محترمانه صحبت و به این نکته ‌توجه کنید که نظرات بیان‌‎شده چه کمکی به بهترشدن کار شما می‌کند نه این که چه کسی نظرات را بیان کرده ‎است.

نویسنده : محدثه مشجری ، خراسان

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.