نحوه تشخیص یک مشکل رایانه ای

نحوه تشخیص یک مشکل رایانه ای

نحوه تشخیص یک مشکل رایانه ای .امروز در خدمت شما هستیم در مجله فارسی ها در بخش ترفند های سخت افزاری برای تشخیص عیب ها و مشکل های رایانه ای با ما همراه باشید.

بسیاری از افراد هر روز با مشکلات رایانه ای روبرو می شوند. رفع برخی از مشکلات رایانه ای آسان است ، اما ممکن است تشخیص داده نشوند. این مقاله به شما می آموزد که چگونه مشکلات رایج رایانه را در رایانه ویندوز تشخیص دهید.

اقدام ها

۱_

بررسی کنید که کابل ها و قطعات به درستی وصل شده باشند. این امر به ویژه در صورتی که اخیراً رایانه خود را به روز کرده اید بسیار مهم است. رایانه خود را باز کنید و مطمئن شوید که تمام کابل ها ، تراشه های رم ، کارت فیلم ، کارت صدا ، کارت شبکه و سایر اجزای کاملاً ایمن به مادربرد وصل شده اند.عیب یابی سیستم

۲_

POST را بررسی کنید. POST مخفف عبارت “Power On Self Test” است. این بخشی از برنامه راه اندازی رایانه است که برای تشخیص کیبورد ، حافظه دسترسی تصادفی (RAM) ، دیسک های درایو و سایر سخت افزارها برای اطمینان از کار درستی استفاده می شود.

اگر POST هرگونه خطایی را در سخت افزار تشخیص دهد ، یک پیام خطای متنی را روی صفحه نمایش یا یک سری بوق کوتاه و بلند نمایش می دهد. اگر به هنگام بوت شدن رایانه خود پیام خطایی ظاهر می شود،پیام خطایی دقیق را در جستجوی Google تایپ کنید تا اطلاعات بیشتری درباره خطا پیدا کنید.

در صورت لزوم از تلفن همراه یا رایانه دیگری استفاده کنید. اگر هنگام راه اندازی رایانه ، یک سری بوق را می شنوید ، از این الگو یادداشت بگیرید و در اینترنت سرچ کنید.

عیب یابی سیستم

۳_

زمان بار سیستم عامل را بررسی کنید. زمان بارگیری یک سیستم عامل در هنگام بوت شدن کامپیوتر تا حد زیادی به سخت افزار رایانه بستگی دارد. اگر متوجه شدید که سیستم عامل شما از بارگذاری قبلی به میزان قابل توجهی بیشتر طول می کشد ، ممکن است این مسئله نشان دهنده مشکلی در مورد هارد دیسک شما باشد که مانع از بازیابی رایانه شما از هارد شما می شود.

عیب یابی سیستم

۴_

هرگونه مشکلات گرافیکی را بررسی کنید. اگر رایانه شما قادر است بطور صحیح بوت شود ، اما متوجه مشکلات گرافیکی شده اید ، این ممکن است نشانگر خرابی درایور یا خرابی سخت افزار در کارت های گرافیکی باشد. اگر گمان می کنید در کارت گرافیک شما مشکلی ایجاد شده است ، ابتدا باید درایورهای کارت گرافیک خود را به روز کنید. اگر این مشکل همچنان ادامه دارد ، می توانید نرم افزار را برای تست کارت گرافیک خود بارگیری کنید.

عیب یابی سیستم


۵_

مشکلات سخت افزاری را بررسی کنید. بسیاری از مشکلات رایانه در اثر خرابی سخت افزار یا مشکل درایورهای سخت افزاری ایجاد می شوند.

ویندوز معمولاً درباره دستگاههایی که مشکل دارند،به شما اطلاع می دهد. همچنین می توانید از دستگاه مدیریت برای بررسی وضعیت دستگاه های سخت افزاری مختلف استفاده کنید.

برای نمایش همه دستگاه های موجود در آن دسته،یک دسته را در قسمت مدیریت دستگاه کلیک کنید.سپس بر روی یک دستگاه خاص دوبار کلیک کنید.

هرگونه خطایی در دستگاه در کادر “وضعیت دستگاه” در زیر “عمومی” نمایش داده می شود.

همه دستگاه ها را بررسی کنید. از مراحل زیر برای باز کردن مدیر دستگاه استفاده کنید: در گوشه پایین سمت چپ ، روی منوی Windows Start کلیک کنید.

کنترل پنل نوع. بر روی Control Panel در منوی Start Windows دوبار کلیک کنید. بر روی سخت افزار و صدا کلیک کنید. در قسمت “دستگاهها و چاپگرها” روی مدیر دستگاه کلیک کنید.

عیب یابی سیستم

۶_

هر نرم افزار تازه نصب شده را بررسی کنید.

برخی از نرم افزارها ممکن است به منابع بیشتری نسبت به تأمین سیستم نیاز دارند.

احتمال اینکه اگر مشکلی بعد از شروع نرم افزار شروع شود ، نرم افزار باعث ایجاد آن می شود. اگر مشکل هنگام راه اندازی مستقیم ظاهر شود ، ممکن است توسط نرم افزاری که به طور خودکار در بوت شروع می شود ایجاد شود.

برنامه های اخیراً نصب شده را حذف کنید و ببینید که آیا این مشکل همچنان ادامه دارد یا خیر. همچنین ممکن است بخواهید تعداد برنامه های راه اندازی را محدود کنید.

عیب یابی سیستم

۷_

میزان مصرف RAM و CPU را بررسی کنید. اگر رایانه شما  کند عمل می کند ، خوب است که برنامه ای را که منابع بیشتری از کامپیوتر ارائه می کند ،مصرف کند یا خیر. یک روش آسان برای بررسی این روش استفاده از Task Manager است،روی نوار وظیفه در پایین صفحه کلیک راست کرده و Task Manager را کلیک کنید. روی برگه پردازشها کلیک کنید. برای نمایش نمودار استفاده از پردازنده فعلی ، بر روی CPU کلیک کنید.

برای دیدن نمودار مصرف RAM روی Memory کلیک کنید. اگر نمودار CPU رایانه شما در اکثر اوقات با ۸۰٪ -۱۰۰٪ کار می کند،ممکن است بتوانید پردازنده رایانه خود را ارتقا دهید.

اگر رایانه شما از حافظه بیش از حد استفاده می کند ، تمام برنامه های غیر ضروری و زبانه های مرورگر را ببندید و ببینید آیا عملکرد رایانه شما بهبود می یابد یا خیر. مقدار چند وظیفه ای که در رایانه انجام می دهید را محدود کنید. اگر کامپیوتر شما حافظه کافی برای انجام عملیات اصلی ندارد ، بعضی از رایانه ها به شما امکان می دهند رم بیشتری را خریداری و نصب کنید.

عیب یابی سیستم

۸_

به رایانه گوش دهید. اگر هارد دیسک در حال خراشیدن است یا صداهای بلند ایجاد می کند،رایانه را خاموش کنید و یک هارد دیسک را به صورت حرفه ای تشخیص دهید.

همچنین به فن پردازنده گوش دهید. اگر فن در حال باد شدید است ، این بدان معنی است که CPU شما خیلی داغ می شود زیرا خیلی سخت کار می کند. اگر مشکوک به هارد دیسک آسیب دیده هستید حتماً تمام اطلاعات مهم را از درایو بلافاصله تهیه کرده و کامپیوتر خود را خاموش کنید. هر بار که کامپیوتر را با یک دیسک سخت خراب می کنید،به دیسک سخت بیشتر آسیب می رساند.

اگر قادر به تهیه نسخه پشتیبان از داده های خود نیستید ، هارد دیسک خود را برداشته و برای بازیابی اطلاعات آن را به یک متخصص بسپارید.

عیب یابی سیستم

۹_

اسکن ویروس و بدافزار را اجرا کنید. مشکلات عملکرد می تواند در اثر بدافزارهای موجود در رایانه ایجاد شود. اجرای اسکن ویروس می تواند مشکلی را کشف کند. از یک برنامه آنتی ویروس قابل اعتماد که اغلب به روز می شود ، مانند نورتون ، مک آفی یا Malwarebytes استفاده کنید.

عیب یابی سیستم

۱۰_

مشکل را در حالت ایمن بررسی کنید. به عنوان یک تلاش برای خندق آخر ، مشکل را در حالت ایمن بررسی کنید. اگر مشکل در حالت ایمن باقی بماند،شرط منصفانه است که خود سیستم عامل مقصر است.شاید نیاز به نصب مجدد ویندوز داشته باشید

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.