معروف ترین مدیران زن در جهان

معروف ترین مدیران زن در جهان

با انتخاب جوان‌ترین نخست وزیر تاریخ جهان، حالا ائتلاف سیاسی پشت سر نخست وزیر جدید این کشور، یک ائتلاف کاملا زنانه است که رهبران هر پنج حزب عضو ائتلاف زن هستند و سن چهار رهبر عضو دولت ائتلافی زیر ۳۵ سال است. «سانا مارین» وزیر ۳۴ ساله و سابق «حمل و نقل» فنلاند به عنوان نخست وزیر جدید این کشور انتخاب شد تا لقب جوان‌ترین نخست وزیر جهان را به نام خودش ثبت کند. نکته جالب درباره او این است که به تازگی در گفت و گویش با رسانه‌های فنلاندی گفته که در آپارتمانی اجاره‌ای با مادرش زندگی می‌کند. ‌او در سال ۲۰۱۵ میلادی و در ۳۰ سالگی از شهر تامپره فنلاند، نماینده پارلمانی در کشورش شد. در ضمن، خانم مارین که از هفت ماه پیش وزیر حمل‌و‌نقل فنلاند شده بود و حالا هم جوان‌ترین نخست وزیر جهان است، یک دختر ۲۲ ماهه دارد. به همین بهانه و در این مطلب با ۱۰ خانم  پرنفوذ جهان در سال ۲۰۱۹ به انتخاب مجله معتبر فوربس آشنا خواهید شد.

آنگلا مرکلغیرقابل پیش‌بینی بی رحم و عمل‌گرا!

نام: آنگلا مرکل
ملیت: آلمانی
شغل: سیاستمدار
 «آنگلا مرکل»از معروف ترین مدیران زن در جهان ، صدراعظم آلمان با آن مدل موی ساده و کوتاهش، پرنفوذترین زن جهان است. او از سال ۲۰۰۵ تاکنون صدراعظمی آلمان را بر عهده دارد. پدرش کشیش و مادرش یک معلم بوده و نکته جالب درباره آنگلا، این است ‌که در مدرسه پلی‌تکنیک شهر تمپلین شروع به تحصیل کرده و به عقیده معلمان و هم‌کلاسی‌هایش، در دوران نوجوانی کمتر مورد توجه اما دارای روابط اجتماعی خوبی بوده است. شواهد نشان می دهد مرکل خیلی درگیر سبک پوشش‌اش نیست. او سال‌هاست که ساده‌پوشی را انتخاب کرده و خیلی به مدل و سبک لباس‌هایش اهمیت نمی‌دهد، یعنی بیشتر از یک مدل خاص اما در رنگ‌های متفاوت استفاده می‌کند. این روزها او را سیاست‌مداری غیرقابل پیش‌بینی، مرموز، بی‌رحم و عمل‌گرا می‌خوانند. او بارها با سیاست‌های آمریکا همسو شده و مخالفت شدید اپوزیسیون این کشور را برانگیخته تا جایی که یک بار، رئیس حزب سوسیال دموکرات، اظهارات مرکل را «سجده در برابر دولت آمریکا» دانست!

ترزا میبدجور سرسخت و غیرقابل انعطاف!

نام : ترزا می
ملیت: انگلیسی
شغل: سیاستمدار
نخست وزیر پیشین انگلیس، «ترزا می» دومین زن با نفوذ جهان است. او در ۲۱ سالگی کارمند بانک مرکزی انگلیس شد و شش سال بعد برای اولین بار در انتخابات مجلس عوام انگلیس نامزد شد که طبیعتا هم شکست خورد اما ناامید نشد تا این که در ۳۲ سالگی وارد مجلس این کشور شد. کارشناسان سیاسی در انگلیس، او را فردی «بدجور سرسخت»، «محکم» و «غیرقابل انعطاف» می‌دانند. همچنین او را فردی «مطمئن» توصیف می‌کنند، یعنی اگر کاری را به او بدهند به سرانجام می‌رساند و پیگیری اش در به ثمر رساندن یک کار، گاهی باعث تعجب اطرافیانش می‌شود. ترزا می، اول مرداد امسال جای خود را به نخست وزیر بعدی انگلیس یعنی جانسون داد و بعد از این ماجرا گفت: «از امروز من با شوهرم بیشتر بیرون می‌روم، می‌خواهم بیشتر آشپزی کنم و می‌توانم زمان بیشتری را برای تماشای کریکت بگذارم!»

 

کریستین لاگاردعاشق پول، غواصی و باغبانی!

نام: کریستین لاگارد
ملیت: فرانسوی
شغل: حقوق دان
«کریستین مادلین اودته لاگارد»، حقوق دان فرانسوی، وزیر اقتصاد پیشین فرانسه و تا همین چند ماه پیش رئیس صندوق بین‌المللی پول بود. او در پاریس و در یک خانواده فرهیخته از لحاظ علمی به دنیا آمد. پدر او استاد دانشگاه و مادرش، معلم بود. او که به قول پدرش از بچگی عاشق پول و درآمدزایی بود، رشته حقوق را برای رسیدن به اهدافش انتخاب کرد و موفق به کسب مدرک دکترای این رشته از دانشگاه پاریس شد. «لاگارد» تا کانون دو بار طلاق گرفته و دارای دو پسر از این ازدواج‌هاست. سرگرمی او غواصی، شنا و باغبانی است که در مصاحبه‌هایی به آن‌ها اشاره کرده است. لاگارد در ۲۰۰۷ از طرف نیکولا سارکوزی به عنوان وزیر دارایی انتخاب شد
و اولین زنی است که به عنوان رئیس صندوق بین‌المللی پول انتخاب شد و در سال ۲۰۱۱ در رده نهم فهرست زنان قدرتمند جهان قرار داشت، فهرستی که امسال رده سوم آن را به نام خود زد.

مری بارااز کارگری ساده تا مدیرعاملی موفق!

نام: مری بارا
ملیت: فنلاندی
شغل: مدیرعامل شرکت جنرال‌موتورز
بارا، معروف ترین مدیران زن در جهان و نخستین زنی است که ریاست یکی از اصلی‌ترین غول‌های خودروسازی دنیا را بر عهده گرفته است. پدر او ۴۰ سال در یک کارخانه ماشین‌سازی به‌نام پونتیاک کار می‌کرد. مری با کمک پدرش، پس از پایان تحصیلات دبیرستان درحالی‌که ۱۸ سال بیشتر نداشت در شرکت خودروسازی جنرال‌موتورز به عنوان یک کارگر ساده مشغول کار شد و از این طریق، شهریه دانشگاهش را پرداخت می‌کرد. پشتکار، تلاش، انگیزه، تحقیق ، مطالعه و … باعث شد تا او در سال ۲۰۰۸ به سمت معاونت مهندسی تولید این کارخانه برسد. سرانجام در سال ۲۰۱۴ و با نظر همه اعضای هیئت ‌مدیره جنرال موتورز، به سمت مدیرعامل اجرایی این شرکت انتخاب شد. بارا هم اکنون، عضو هیئت امنای دانشگاه استنفورد و یکی از ۱۲ نفری است که در هیئت‌مدیره شرکت دیزنی حضور دارد. نکته جالب این‌که او سال گذشته در رتبه ۶۲ فهرست زنان قدرتمند بود و امسال به رتبه چهارم رسیده است.

 

ابیگل جانسوندختر کو ندارد نشان از پدر!

نام: ابیگل جانسون
ملیت: آمریکایی
شغل: مدیرعامل یک شرکت سرمایه‌گذاری
«ابیگل پیرپونت جانسون» متولد دسامبر ۱۹۶۱ میلادی در بوستون آمریکا، نایب‌‌رئیس شرکت سرمایه‌گذاری «فیدلتی» است. اگر برای‌تان سوال است فیدلتی چیست، باید بدانید یک شرکت چندملیتیِ فعال در زمینه ارائه خدمات مدیریت سرمایه‌گذاری، مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، مدیریت ثروت و خدمات بیمه‌عمر است. ریاست این شرکت بر عهده پدر ابیگل، ادوارد جانسون است. در ادامه، خانم جانسون در سال ۲۰۱۶ رسما به عنوان رئیس و مدیرعامل این شرکت سرمایه‌گذاری که ۴۵ هزار کارمند در سرتاسر دنیا دارد، توسط پدرش منصوب شد. نکته جالب درباره او، این‌که دانش آموخته رشته هنر در سال ۱۹۸۴ است و زمانی‌که دید علاقه زیادی به تجارت و اقتصاد دارد، وارد دانشگاه هاروارد شد و در سال ۱۹۸۸ در رشته مدیریت بین‌الملل توانست دانش آموخته شود. او متاهل است و دو فرزند دختر دارد.

ملیندا فرنچ گیتسنیمه بهتر «بیل گیتس»!

نام و نام‌خانوادگی: ملیندا فرنچ گیتس
ملیت: آمریکایی
شغل: عضو هیئت‌مدیره بنیاد گیتس
ملیندا گیتس ۵۵ ساله بیش از هر چیز دیگر به عنوان نیمه دیگر بیل گیتس شناخته می‌شود. برخی حتی پا را از این فراتر می‌گذارند و می‌گویند او نیمه بهتر بیل گیتس است! ملیندا که اکنون مادر سه فرزند است در سال ۱۹۸۷ در انتشارات مایکروسافت با بیل آشنا و زمینه ازدواجش با او فراهم شد. او که ثروتی ۴/۸۹ میلیارد دلاری را با همسرش شریک است، به عنوان شریک همسرش در ریاست بنیاد بیل و ملیندا گیتس، به یکی از با نفوذترین زنان خیر جهان بدل شده است. او مدیر سابق برخی محصولات شرکت مایکروسافت است و در سال ۲۰۱۳ به عنوان سومین زن پرنفوذ جهان شناخته شد. خانم گیتس مدرک کارشناسی خود را در رشته علوم کامپیوتر و اقتصاد از دانشگاه دوک و مدرک MBA را هم از همین دانشگاه در سال ۱۹۸۷ میلادی دریافت کرده است. ملیندا نشان آزادی دولت اسپانیا را در سال ۲۰۰۶ میلادی برای فعالیت‌های خیرخواهانه‌اش دریافت کرد.

 

سوزان وویچیتسکیهمه چیز از گاراژ شروع شد!

نام و نام‌خانوادگی: سوزان وویچیتسکی
ملیت: لهستانی
شغل: مدیرعامل یوتیوب
«سوزان دایان وویچیتسکی»، کارآفرین اهل آمریکاست که مدیرعاملی شرکت یوتیوب را بر عهده‌ دارد. او در این سمت جایگزین «سالار کمانگر» مدیرعامل ایرانی شرکت یوتیوب شد. در سال ۱۹۹۸ سرگئی برین و لری پیج از بنیان‌گذاران گوگل، گاراژ خانه وویچیتسکی را اجاره و نخستین دفتر گوگل را آن‌جا برپا کردند. ماجرا از این قرار بود که سوزان و همسرش، خانه ۱۸۰ متری خود را به قیمت ۶۰۰ هزار دلار خریداری کرده بودند و برای مدیریت هزینه‌های قسط خرید خانه، مجبور به اجاره دادن گاراژش شدند. شاید قرارداد ساده اجاره‌ گاراژ خانه آن‌ها را بتوان نقطه‌ عطفی در کل تاریخ دنیای فناوری دانست. او در سال ۱۹۹۹ به عنوان نخستین مدیر بازاریابی شرکت گوگل معرفی شد. این کارآفرین ۵۱ ساله تنها فرزند موفق خانواده‌اش نیست. دیگر فرزند این خانواده «جانت»، دکترای انسان‌شناسی دارد و دختر دیگر آن‌ها یعنی «آن»، از مدیران مشهور آمریکایی است که شرکتی در حوزه‌ مهندسی ژنتیک در آمریکا دارد.

آنا پاتریسیا بوتینوارث تاج و تخت پدر!

نام و نام‌خانوادگی: آنا پاتریسیا بوتین
ملیت: اسپانیایی
شغل: مدیرعامل بانک
«آنا پاتریسیا بوتین»، متولد ۱۹۶۰ بانکدار و مدیر ارشد اجرایی اسپانیایی است که هم اکنون ریاست هیئت مدیره گروه سانتاندر را بر عهده دارد. گروه سانتاندر، گروه بانکداری اسپانیایی است که به عنوان بزرگ ترین بانک منطقه یورو شناخته می‌شود. او دختر بزرگ آقای بوتین است که تا سال ۲۰۱۴ حدود ۳۰ سال مدیریت این بانک را بر عهده داشت. خانم بوتین به پنج زبان دنیا مسلط است. او در ۵۳ سالگی به یکی از زنان قدرتمند جهان در حوزه اقتصاد تبدیل شده است. سخت‌کوشی و مهارت‌های وی موقعیت او را در گروه سانتاندر و خارج از کشور بالا برده و وضعیت مالی این بانک را در اوضاع بد اقتصادی هم پایدار نگه داشته است. دنیس لوکتیه، خبرنگار یورونیوز درباره زندگی او گزارش می‌دهد: «بسیاری آنا پاتریسیا بوتین را وارث طبیعی تاج و تخت سانتاندر می‌بینند، بانکی که برای سه نسل تحت اختیار این خانواده بوده است. با این حال همه از او حمایت نمی‌کنند. منتقدان می‌گویند که بانکداری مدرن، جای روش‌های قدیمی انتقال موروثی مقام نیست».

 

مریلین هیوسنجسور باشید و خوش‌بین!

نام و نام‌خانوادگی: مریلین هیوسن
ملیت: آمریکایی
شغل: مدیرعامل اجرایی
مریلین هیوسن ۶۶ ساله ،مدیرعامل اجرایی شرکت لاکهید است. شرکت لاکهید مارتین یکی از بزرگ‌ترین پیمانکاران صنایع هوافضا و سیستم‌های انرژی تجدیدپذیر در جهان محسوب می‌شود که تعداد کارکنان آن ۱۰۵ هزار نفر است و درآمد سالانه ۵۳ میلیارد دلاری دارد. خانم هیوسن همچنین از اعضای هیئت مدیره شرکت‌های دوپونت و سندیا کورپوریشن  هم به‌شمار می‌آید که شرکت دوپُن، در سال ۲۰۰۹ سومین شرکت شیمیایی جهان بر اساس ارزش بازار و نهمین شرکت شیمیایی، از نظر میزان درآمد بوده ‌است. او مدرک کارشناسی مدیریت تجارت و کارشناسی ارشد اقتصاد دارد. خانم هیوسن در ۹ سالگی پدرش را بر اثر سکته قلبی از دست داد که بعدها از آن به عنوان یک شوک در زندگی خودش و مادرش یاد کرد. خانم هیوسن درباره رازهای موفقیت در مدیریت می‌گوید: «هنگامی که یک چالش خاص را درک و گزینه‌ها را ترسیم کردید، باید در تصمیم گیری‌های جسورانه و خوش‌بینانه اطمینان داشته باشید».

جینی رومتیپیشرفت و راحتی سازگار نیستند

نام و نام‌خانوادگی: جینی رومتی
ملیت: آمریکایی
شغل: مدیرعامل اجرایی شرکت IBM
«جینی رومتی» کارآفرینی است که هم‌اکنون در جایگاه مدیرعامل اجرایی و رئیس هیئت مدیره شرکت IBM  قرار دارد. شرکتی که در زمینه  تولید و فروش نرم‌افزار و سخت‌افزار، خدماتی مانندمیزبانی وب، فناوری نانو و رایانه‌های بزرگ فعالیت می کند. رومتی از ۲۰۱۲ به عنوان مدیرعامل شرکت IBM معرفی شد. او دانش‌آموخته مهندسی برق در مقطع کارشناسی است و از سال ۱۹۸۱ وارد شرکت مذکور شد. رومتی رده‌های مختلف مدیریتی را تجربه کرده و  هشت بار نامش در فهرست ۵۰ زن پرنفوذ در کسب و کار که توسط مجله «فرچون» منتشر می‌شود، قرار گرفته است و در سال ۲۰۱۲ هم در فهرست مجله فوربس در بین ۱۰۰ زن کارآفرین جایگاه پانزدهم را به‌خودش اختصاص داد. جینی رومتی یک بار در پاسخ به سوال کسی که از او پرسید: «آیا ممکن است راحتی و پیشرفت در کنار هم وجود داشته باشند؟» پاسخ داد: «فکر نمی‌کنم. هر شخص باید میان این دو مورد یکی را انتخاب کند» و انتخاب خود او پیشرفت بود، پیشرفتی حاصل تلاش زیاد.

منابع: مجله فوربس،businessinsider،مشرق، عصرایران،فرارو،خراسان

 

امیدواریم از مقاله “معروف ترین مدیران زن در جهان” استفاده کرده باشید. تجربیات خود را در خصوص این مطلب با ما در میان بگذارید.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.