معرفی مهمترین قسمت های جرثقیل سقفی

معرفی مهمترین قسمت های جرثقیل سقفی

جرثقیل سقفی

حتما میدانید که در تمام فعالیت های ساختمانی، صنعتی و تجاری، نیروی انسانی به تنهایی نمی تواند کاری انجام دهد و برای کارهایی مثل جابجایی لوازم و یا مواد و اجناس با اندازه و مقیاس های بزرگ نیاز به نیروهای مکانیکی و یا الکتریکی می باشد.

خوشبختانه امروزه با پیشرفت تکنولوژی، جهت رفع این نوع نیازها، نیروی انسانی با دانش خود توانسته ماشین آلاتی را طراحی و تولید کند که حمل بارهای سنگین را آسان نموده و باعث سرعت بخشیدن به انجام کارها در پروژه های بزرگ می شوند. حال یکی از ماشین آلات که خیلی پرکاربرد است، جرثقیل ها می باشند که برای جابجایی مواد و لوازم سنگین و بزرگ در قسمت حمل و نقل کارخانه ها و مکانهای صنعتی و … از آنها استفاده می کنند.

حال در این مقاله قرار است اطلاعاتی را هر چند مختصر اما مفید درباره ی جرثقیل سقفی و مهمترین اجزای آن را در اختیار هموطنان و افراد علاقه مند به حوزه ماشین آلات صنعتی قرار دهیم. پس با ما همراه باشید…

جرثقیل سقفی چیست؟

به طور کلی جرثقیل سقفی؛ ماشین و یا تجهیزی است که به ما این امکان  را میدهد تا مواد و لوازم و تجهیزات سنگین را به راحتی از نقطه ای به نقطه ی دیگر جابجا کنیم. همچنین قابلیت حرکت بارهای سنگین را همراه با محدودیت چه به صورت افقی و چه بصورت عمودی نیز دارد. از مهترین موارد کاربردی این تجهیز میتوان به جابجایی و انتقال قطعات به صورت درست و کنترل شده در خطوط مونتاژ، بارگیری و تخلیه مواد و لوازم سنگین از کامیون ها و دیگر وسایل حمل و نقل بارها، انتقال و جابجایی کانتینرها در اطراف کشتی ها و مرکزهای حمل و نقل بار و … اشاره نمود. از مهمترین اجزای تشکیل دهنده جرثقیل سقفی که قرار است در این مقاله درباره ی آنها صحبت شود میتوان راهبر طولی یا کلگی، بازدارنده و یا ضربه گیر، خط برق رسان و کنترل جرثقیل، تلسکوپ (بوم جرثقیل، قلاب و وینچ جرثقیل را نام برد.

مهمترین قطعات و دستگاه های تشکیل دهنده جرثقیل سقفی

اجزای مهم جرثقیل سقفی

راهبر طولی یا کلگی

راهبر طولی یا کلگی جرثقیل سقفی، تجهیزی است که مطابق با ظرفیت و دهانه جرثقیل به صورت تک پل و جفت پل ساخته می شود. و اجزای اصلی تشکیل دهنده یک راهبر طولی عبارت اند از:

قوطی مستطیلی که از ناودانی یا پروفیل و یا ورق جوشکاری شده ساخته می شود.

چرخها با قطر ۱۶۰ تا ۵۰۰ میلیمتر از جنس چدن آلیاژی با گرافیت کروی با نام صنعتی GGG70 با مقاومت به سایش بالا و حرکت مناسب و صدای پایین.

پیچ هایی با مقاومت بالا جهت اتصال راهبر به پل.

وینچ جرثقیل

وینچ کاربردهای متفاوتی دارد و یکی از کاربردهای رایج آن در جرثقیل است. تشکیل شده از یک پمپ هیدرولیکی، یک قرقره و بکسل است که روی بدنه جرثقیل نصب می شود و بسته به متراژ بوم جرثقیل، متراژ بکسل نیز تغییر می کند. کار هیدرولیک چرخاندن قرقره می باشد و قرقره، بکسل را به دور خود جمع می کند و در سر بکسل قلاب نصب شده که برای برداشتن بار به کار گرفته می شود.

مشاهده محصول: قرقره جرثقیل

وینچ جرثقیل یا همان بالابرها به دو خانواده بکسلی و زنجیری تقسیم می گردد. در ظرفیتهای پایین مخصوصا کمتر از ۲ تن، جرثقیل های زنجیری به دلیل حجم و وزن کم کاربرد زیادی دارند و در جرثقیل هایی با ظرفیت بالا وینچ های بکسلی کاربرد بیشتری دارند.

جرثقیل های سقفی

موتور گیربکس های حرکت طولی.

ضربه گیرها با قابلیت الاستیسیته بالا برای مهار ضربه که در انتهای راهبرهای طولی بسته می شوند. طول راهبرها، به ظرفیت، ارتفاع، دهانه، سرعت حرکت طولی و تک پل یا جفت پل بودن جرثقیل سقفی بستگی دارد.

بازدارنده یا ضربه گیر

ضربه گیر قطعه ای است که جنس آن از لاستیک است و در ابتدا و انتهای ریل های حرکت طولی در جرثقیل های سقفی و دروازه ای در انواع دوپل و تک پل جرثقیل- جرثقیل بازویی و آویزی قرار می گیرد. وظیفه این تجهیز جلوگیری از هر نوع ضربه و آسیب به سازه پل و سازه در انتهای خط ریل جرثقیل ها است. همچنین با استفاده از این قطعه میتوان از لرزش ها وصداهای ناهنجار ناشی از ضربه ها در پایان و شروع کار جرثقیل نیز جلوگیری نمود.

خط برق رسان و کنترل جرثقیل

به دلیل اینکه جرثقیل های سقفی و دروازه ای و … متحرک هستند پس یکی از قسمت های مهم در این جرثقیل ها، بخش برق رسانی و کنترل جرثقیل است. چرا که با سیستم برق رسانی و کنترل از راه دور میتوان مانع از تصادف جرثقیل ها حین کار با یکدیگر شد. که به این نوع سیستم ها و کابل های فرمان خط شین نیز گفته می شود.

 تلسکوپ (بوم جرثقیل)

تلسکوپ همان بوم جرثقیل است که از فولاد و آلیاژهای آن ساخته شده است و با هیدرولیک به صورت خشاب مانند یک به یک داخل یکدیگر قرار میگیرند (به طور مثال یک جرثقیل بیست تن از پنج تلسکوپ استفاده میکند که طول هر یک از تلسکوپ ها در این نوع جرثقیل ۵.۵ متر می باشد که جمعا ۲۷.۵ متر می باشد که هر یک به صورت یک جک مجزا که در داخل خود دارد از یکدیگر بیرون می آیند و در مجموع این متراژ بوم را تشکیل می دهند).

قلاب جرثقیل

یکی دیگر از مهمترین تجهیزات جرثقیل سقفی قلاب آن می باشد، چرا که می تواند اجسام و بارها را حین بالا بردن و جابجایی گرفتنه و نگه دارد. از آلیاژهای بسیار مستحکم ساخته شده و در نتیجه درصد آسیب دیدن و خرابی حین کار برای آن خیلی خیلی پایین است و در عوض جا به جایی و حمل و نقل کالا را ضمانت می کند.

در نهایت

با جرثقیل و مهمترین اجزای تشکیل دهنده آن آشنا شدید و از دیگر متعلقات که در جرثقیل های سقفی از آنها استفاده می شود میتوان جک های تعادل، کالسکه حرکت عرضی، پل جرثقیل، تابلو برق اصلی و … را نام برد که هر یک کاربرد مخصوص را دارند.

همچنین فروشگاه تجهیز کرین مفتخر است که این اطلاعات را گردآوری نموده و در اختیار شما هموطنان گرامی قرار داده است. و همواره این فروشگاه در تلاش است تا با در نظر گرفتن نیاز صنایع مختلف، اقدام به وارد کردن و پخش بخشی از تجهیزات جرثقیل های صنعتی نموده و نیاز بازار کشور را نیز برطرف نماید. از فعالیت های این گروه صنعتی میتوان به فروش انواع قطعات جرثقیل مانند خط برق رسان، جاروبک جرثقیل، سی ریل، قرقره کابل، لنت ترمز جرثقیل، سیم بکسل جرثقیل و زنجیر، قلاب، ریموت کنترل جرثقیل، اینورتر جرثقیل و راهبر جرثقیل، لوازم تابلو برق جرثقیل، باسکول آویز و لوازم تخصصی دیگر از برندهای معتبر جهانی اشاره نمود.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی(رپورتاژ) داشته و مجله اینترنتی فارسیها هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

2 دیدگاه در “معرفی مهمترین قسمت های جرثقیل سقفی

برای جا به جایی پیانو در انبار جرثقیل سقفی سبک دارید؟

بله لطفا برای اطلاعات بیشتر با فروشگاه تجهیز کرین تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.