قلعه پرتغالی ها از جاذبه گردشکری قشم

قلعه پرتغالی ها از جاذبه گردشکری قشم

در سفر به قشم و بازدید از دیدنی ها و جاذبه های این جزیره زیبا، به مطالعه تاریخی از سرزمین ایران می پردازیم که نمود آشکار آن در قلعه پرتغالی ها قابل مشاهده است. قلعه ای با برج و بارو های بلند در چهار گوشه آن و حضور توپ های جنگی در محوطه و منظره زیبای این قلعه از دریای خلیج فارس که یکی از دیدنی های تور های قشم است.

سفر به قشم و سخن از دیدنی های آن، آمیخته ای از طبیعت و تاریخ است. گاهی بکر و زیبا و رمز آلود و گاهی لبریز از تاریخ و رنج و قصه های استعمار. در سفر به قشم، بازدید از دره ها، چاه ها و جنگل های جزیره از یک سو و از طرف دیگر داستان قلعه و حصار و برج و بارو استعمارگران در قلعه پرتغالی ها، هر ساله گردشگران و مسافران زیادی را به خود مجذوب کرده است.  این جزیره زیبا با وسعتی حدود ۱۵۰۰ کیلومتر مربع یکی از جزایر استان هرمزگان واقع در جنوب ایران و بزرگ‌ترین جزیره ایران، خلیج‌فارس و خاورمیانه است. اگر تا به حال به قشم سفر نکرده اید و هیجان اطلاع از تاریخ و دیدن قلعه پرتغالی های قشم را نچشیده اید، چمدان سفر ببندید و با تور قشم این تجربه زیبا را به زندگی تان پیوند بزنید.

 

استعمار پرتغالی ها

    در سفر به قشم با تور قشم ، شایسته است بدانید که گذر یک قرن تاریخ این جزیره چگونه بوده است؟ و چه کسانی در آن سلطه داشته و چرا از بومیان جنوب باج و خراج می گرفته اند؟  از آن زمان که مسیر تجارت در جاده ابریشم از میان رفت، روابط تجاری بین کشورهای آسیایی و اروپا با مشکلاتی همراه شد. حکایت از آنجا آغاز شد که در آن روزگار اروپاییان با تاجران ونیزی بر سرکالاهای شرقی رقابت داشتند.

اروپا برای دسترسی به مشرق زمین، به فکر ایجاد راه های جدید برای بازرگانی در شرق افتاد و همین موجب شروع دوره ای از استعمار درکشورهای شرق به خصوص ایران و هند گردید. درقرن پانزدهم میلادی بود که پرتغالی ها دریانوردان زبده ای را برای شناسایی و دست یافتن به این تجارت مهم به جنوب هند و عربستان، شرق و سواحل جنوبی آفریقا می فرستادند. در آن موقع اعراب عمان و یمن، تجارت دریایی مشرق زمین را در دست داشتند.

اما پرتغالی ها به مدت چند قرن این تجارت را به زور از اعراب گرفتند.

دریاسالار معروف پرتغالی، به نام “آلفونسو آلفوکرک” در اوایل قرن شانزدهم میلادی به طور اتفاقی از خلیج فارس گذر کرد و برای تصرف جزایر خلیج فارس به پادشاه آن زمان کشور پرتغال، طرحی داد که برای اجرای آن طرح، چندسال بعد به جزیره هرمز رفته و بندر هرمز را مقر اصلی پرتغالی ها نمود. آنها در آب های خلیج فارس اعلام موجودیت کردند و تعدادی از جزایر خلیج فارس را اشغال نموده و در آنجا  دژ و قلعه ساختند. دلیل پرتغالی ها از ساختن این قلعه های مستحکم حفاظت از نظامیان در برابر شورش های احتمالی مردمان بومی جنوب ایران بوده است.

این قلعه ها باعث شدند تا استعمارگران بیش از ۱۱۰ سال در جنوب ایران بمانند و بر تجارت دریایی این منطقه یعنی آب راه بین هند و اروپا سیطره داشته باشند. از این میان، قلعه های پرتغالی در هرمز، قشم و چابهار از بقیه معروف تر هستند. اما پایان این استعمار سال ۱۶۲۳ میلادی بود که امام قلی خان، فرمانده لشکریان شاه عباس صفوی به کمک نیروهای انگلیسی، پرچم پرتغالی ها را از پایگاه‌ ها و قلعه هایشان در دهانه خلیج فارس پایین کشید. در سفر به قشم، همراه تور قشم باشید تا با دیدن قلعه پرتغالی های قشم، ‏سفری یکساعته در عمق تاریخ این جزیره زیبا داشته باشد.

 

معماری قلعه پرتغالی های قشم

به گزارش سفر با تو ، سالهای زیادی از آن روزها گذشته است. امروزه در سفر به قشم، بقایای قلعه پرتغالی ها، بخشی از جاذبه های تاریخی ایران به شمار می رود که هر ساله هزاران گردشگر را برای دیدن و شنیدن داستان این قلعه به جزیره قشم مجذوب می کند. قلعه پرتغالی های قشم، در امتداد خط ساحلی، در ضلع شمالی جزیره قرار دارد. مجاورت با ساحل زیبای خلیج فارس و واقع شدن‏ روی تپه و اشراف آن به دریا، بازدید از این قلعه را جذاب تر نموده است. این دژ، در مساحتی حدود دو هزار متر مربع ‏ از سنگ‌های آهکی و گچی با ملاط ساروج محلی ساخته شده است.

در سفر به قشم، خواهید دید که این قلعه، چهارضلعی نامنظمی است بادیوارهایی به قطر حدود ۵/۳متر و برج هایی به ارتفاع حدود ۱۲متر، که این برج ها در چهار گوشه قلعه واقع شده اند. گویا توپ و منجنيق های جنگی بر پهناي این برج ها مستقر می شده است. سبک معماری آن برگرفته از معماری قلعه‌های قرون وسطی در اروپا می باشد. زمینه کاربری این قلعه، انبار بزرگی جهت نگهداري مهمات و سلاح بوده است.

به عبارتی یك قلعه تداركاتی برای رساندن خدمات بوده که وظیفه پشتیبانی سلاح و تأمین آب شیرین برای قلعه پرتغالی‌ها در جزیره هرمز را داشته است.

قلعه پرتغالی‌های قشم، از انبارهای نگهداری سلاح، آب انباری بزرگ، اتاق‌های سرباز خانه،  مقر فرماندهی، زندان، کلیسا و تالار تشکیل شده است. زیبایی کلیساها به دو ردیف ستون‌ سنگی با قوس‌های زیبایی است که از سنگ‌های مرجانی تراشیده شده اند. داخل این قلعه توپ‌های جنگی دوران پرتغالی‌ها را می‌توانید ببینید. سنگ قبرهای جذابی نیز در آن وجود دارد. این قلعه، در سال ۱۳۷۸ توسط باستان شناس ایرانی به نام احسان یغمایی از زیر خاک بیرون آورده شد. و در آبان ۱۳۸۷ یک تونل قديمي متصل به اين قلعه در محدوده ۵۰۰ متري آن کشف گردید که راه فرار فرماندهان و نيروهاي نظامي پرتغالي و همچنين محل نگهداري مهمات نظامي آنان بوده است.

اين تونل تا محدوده ميدان سعدي شهر قشم به طول حدود سه کيلومتر، ادامه دارد. روایت است که این تونل تا غارهاي خربس (در ۱۵ کيلومتري جنوب شهر قشم) نيز ادامه دارد. کنجکاوی دیدن این جاذبه و تماشای یک قرن استعمار در سنگ سنگ دیوارهای این قلعه را با حضور در تور قشم به خاطرات سفرخود اضافه کنید.

 

امیدواریم از مقاله “قلعه پرتغالی ها از جاذبه گردشکری قشم” استفاده کرده باشید. تجربیات خود را در خصوص این مطلب با ما در میان بگذارید.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.