علت خرابی نور پس زمینه تلویزیون چیست و چه باید کرد؟

حتی در تلویزیون های باکیفیت برندهای معتبر نیز پس از سال ها کارکرد، ممکن است تصویر ناپدید شود که این اتفاق اغلب به دلیل خرابی نور پس زمینه تلویزیون ایجاد می شود. در مدل های جدید تلویزیون  عمدتاً نور پس زمینه LED نصب شده است . نوارهای LED ، ماتریس کریستال مایع ( LCD)  را روشن می کند.  نوار LED   شامل لامپ های دیود کوچکی هستند که درست در پشت ماتریس دستگاه قرار دارند.
علامت اختصاری LED مخفف Light Emitting Diode است که در انگلیسی به عنوان دیودی که نور ساطع می کند ترجمه می شود.  به طور خاص در زمینه صنعت تولید تجهیزات تلویزیون، این مخفف به نوع ماتریس کریستال مایع و نور پس زمینه دیود ساطع کننده نور اشاره دارد.
پس از معرفی نوع جدید نور پس زمینه LCD، تولید کنندگان شروع به جایگزینی علامت اختصاری LCD در نام مدل ها با نام LED کردند.
در واقع، انگیزه چنین تغییراتی بیشتر یک هدف بازاریابی بود تا یک نیاز واقعی .  واقعیت این است که نور پس زمینه LED  ماتریس ها اساساً یک فناوری جدید برای تولید صفحه نمایش تجهیزات تلویزیونی نیست. این فقط یک روش به روز شده برای نورپردازی است.

علت خرابی نور پس زمینه تلویزیون چیست و چه باید کرد؟

چگونه متوجه از خرابی نور پس زمینه تلویزیون شویم؟

درک از کار افتادن نور پس زمینه تلویزیون دشوار نیست. با چنین خرابی در دستگاه، علائم زیر ظاهر می شود:
– هنگامی که تلویزیون را روشن می کنید، دستگاه دارای صدا بوده اما صفحه نمایش سیاه باقی می ماند وهیچ تصویری وجود ندارد.
ماتریس مانیتور تلویزیون چشمک می زند، یعنی در بازه های زمانی مختلف روشن و خاموش می شود.
– یک قسمت از صفحه (وسط، پایین یا بالا) تیره و تاریک می شود، سپس صفحه نمایش بطور کامل سیاه می شود.

این خطا دو دلیل دارد:
– درایور کنترل نور پس زمینه از کار افتاده است .
– عناصر معیوب نور پس زمینه LED.
شما می توانید خودتان دستگاه را تست کرده و متوجه از کار افتادن نور پس زمینه تلویزیون  شوید ، بدین منظور کافیست یک چراغ قوه برداشته یا از چراغ قوه موبایل خود استفاده کنید و در یک اتاق تاریک، سعی کنید نور آن را روی صفحه تلویزیون بتابانید. اگر خطوط تصویر ظاهر شوند، پس نور پس زمینه قطعا خراب است و  باید برای رفع مشکل حتما با یک تعمیرکار ماهر و متخصص تماس بگیرید، زیرا. تعمیر یا تعویض قطعه ماتریس باید توسط افراد متخصص انجام شود.

در صورت خرابی نور پس زمینه تلویزیون چه کاری باید انجام داد؟

دلیل اصلی خرابی نور پس زمینه منبع تغذیه بیش از حد براکت ها است: به طور پیش فرض، تمام سازندگان تلویزیون کیفیت تصویر را روی حداکثر وضوح و روشنایی تنظیم می کنند. چنین ترفند ، جذابیت تصویر محصول را بسیار افزایش می دهدو پس از گذشت مدت زمان مشخصی به دلیل تامین جریان بیش از حد مجاز، ال ای دی نوارها می سوزند. علاوه بر خود نور پس زمینه LED با تمام المان هایش، یک درایور LED نیز در تلویزیون ها وجود دارد که منبع تغذیه این نور پس زمینه است. درایور هر تلویزیون نیز برای قدرت خاصی طراحی شده است و اگر به طور مداوم بارهای بیشتری را روی آن اعمال کنید، به مرور زمان از کار می افتد.
هنگام از کار افتادن نور پس زمینه تلویزیون ، تعمیرکار طیف گسترده ای از کارها را انجام می دهد.
ابتدا قاب تلویزیون را جدا نموده و  کابل را از جوی استیک جدا می کند. پس از آن، دسترسی به سه برد منبع تغذیه (این جایی است که درایور نور پس زمینه قرار دارد)، مادربرد و برد T-con که ماتریس را کنترل می کند ، آسان می شود.
برد ها جدا شده و این کار با نهایت دقت انجام می شود .  تعمیرکار همچنین باید ماتریس را کاملا تمیز کند، در غیر این صورت در آینده نویز و لکه هایی روی تصویر وجود خواهد داشت.

بک لایت
تعمیرکار برد T-con را برمی دارد.  برای این کار پیچ های نصب را باز نموده و کابل ها را جدا می کند. سپس با بازکردن پیچ بست ها از طرفین، حفاظ فلزی از روی گیرنده ها برداشته می شود. پیچ ها در امتداد کانتور قاب جلویی تلویزیون باز می شوند، قاب باز  می شود
در نهایت تعمیرکار می تواند به بررسی نور پس زمینه بپردازد و دیودهای سوخته به صورت بصری شناسایی کند. در مکان هایی که لامپ های سوخته وصل شده اند، دوده قابل مشاهده است و LED ها نیز ذوب می شوند یا رنگ لنزها تغییر می کنند.
اگر رسوبات کربن یا دوده و ذوب وجود نداشته باشد، تمام لامپ ها یک به یک بررسی می شوند . تعمیرکار ولتاژ مناسب را به هر نوار LED  متصل می کند،  اگر یکی روشن نشد، باید به دنبال مشکل در آن بود.
برای تست نور پس زمینه، ولتاژ به آن اعمال می شود. اگر همه چیز مرتب باشد، تلویزیون مونتاژ می شود. پس از مونتاژ، تجهیزات روشن شده و دوباره بررسی می شود. اگر روی مانیتور لک وجود نداشته باشد، تعمیر با موفقیت انجام شد.
گاهی اوقات پس از بررسی دیودها، امکان تشخیص دیودهای معیوب وجود ندارد. این نشان دهنده مشکلات درایور نور پس زمینه است که در این صورت باید  با یک مولتی متر چک شده ، سپس تعمیر یا تعویض شود.

تعمیر بک لایت تلویزیون را به تعمیرکاران مجاز بسپارید

تعویض یا تعمیر نور پس زمینه که اصطلاحا بک لایت گفته می شود نیازمند دانش و تجربه است . لذا باید آن را به تعمیرکاران مجاز بسپارید.
برای درخواست تعمیرکار تلویزیون در کرج ، کافی است با تابان سرویس تماس بگیرید .
تابان سرویس ، تعمیرگاه تخصصی تلویزیون بوده که با اعزام تکنسین های مجرب ، در منزل اقدام به تعمیر دستگاه معیوب می کند.
۰۹۱۲۱۶۷۵۱۲۰
www.tabanservice.com

5/5 - (2 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.