زیورآلات دست ساز نقره بسازید و بفروشید

زیورآلات دست ساز نقره بسازید و بفروشید

زیورآلات چه بدلی و چه اصلی از قدیم همیشه کار پرسودی بوده است. شاید در مدت زمانی کسب‌وکار آن به دلیل شرایط اقتصادی یا هر چیزی دیگر دچار افت شود؛ اما هیچ‌گاه صفر نشده است. مردم به ویژه بانوان بابت خرید زیورآلات طلا و نقره همیشه مبلغی را کنار می‌گذارند. به ویژه این که نسل جوان هم باشند. همین موضوع باعث شده است تا بسیاری از افراد به دنبال یادگیری ساخت انواع زیورآلات بروند.

مسلماً سودای سود بالا در همان اول خیلی را به سمت خود جلب می‌کند؛ اما فقط عده کمی در آن موفق می‌شوند. چرا؟ برای این که راه و روش کار کردن آن را نمی‌دانند. برای این که نمی‌دانند از چه طرح‌های به روزی استفاده کنند. همچنین این که جنس‌های خوبی استفاده نمی‌کنند و چندین دلایل دیگر.موفقیت در این کار تصادفی نیست.

نیاز به دانش و تلاش دارد. از دور شاید با قرار دادن چند تکه نقره یا طلا بتوان یک زیورآلات دست‌ساز تولید کرد؛ اما واقعاً کار سختی است. البته باید بگوییم که نشد ندارد. ما این بار به سراغ خانم بهارک بهروزی رفتیم. خانم بهروزی ساکن تبریز است و از طریق صفحه اینستاگرام خود به نام bahara jewelry، زیورآلات دست‌ساز خود را به فروش می‌رساند. ایشان در دانشگاه آزاد اسلامی تبریز، کارشناسی ارشد معماری خود را دریافت کرد.

خانم بهروزی بعد از شرکت در کارگاهی که با عنوان زیورآلات معمارانه که توسط انجمن معماران آذربایجان شرقی برگزار شده بود و به دلیل علاقه‌ای که به طراحی زیورآلات داشت، از سال ۹۶ شروع به فعالیت در زمینه‌ زیورآلات دست‌ساز نقره کرد. بعد از آن بود که با باهار فعالیت خود را ادامه می‌دهد. در این جا سعی کرده‌ایم تا از تجربه خانم بهروزی در این زمینه استفاده کنیم.

زیورآلات دقیقاً به چه معناست؟

در یک جمله می‌توان به این صورت تعریف کرد:
زیورآلات شامل گوشواره، گردنبند، گل سینه مردانه و زنانه، دکمه سردست و تمامی اکسسوری هایی است که مکمل لباس هستند و به نوعی وسایل تزیینی برای لباس و ظاهر به حساب می‌آیند. در این حوزه وظیفه شما ساخت همین نوع اکسسوری های متنوع است. قطعاتی که بتوان روی انواع لباس نصب یا در مچ دست‌وپا برای زیباتر شدن استفاده کرد. کاری که شما باید در این حوزه انجام دهید، روح دادن به فلز است. کار با انواع زیورآلات را ترکیبی از ظرافت، هنر و سختی فلز می‌توان تعریف کرد. در واقع شما باید با کار روی فلز و استفاده از استعداد هنری خود، طرح‌های مختلفی را به دست بیاورید. طرح‌هایی که در دل خود، تاریخ، معماری، طبیعت، داستان و شعر دارند. همین‌ها هستند که به فلز بی‌جان، جان دوباره می‌بخشند.

زیورآلاتچند نوع کار مختلف از این نوع وجود دارد؟

تنوع زیورآلات چه از نظر مواد، چه از لحاظ تکنیک کار و چه از نظر سبک طرح بسیار زیاد است…کاری که خانم بهروزی انجام می‌دهد، جان بخشیدن به نقره و طلا و تلفیق آن‌ها با چوب، سنگ و… است. در واقع ایشان سعی می‌کنند تا با ساخت زیورآلاتی مفهومی و آن هم روی فلزات، مخاطبان و هنردوستان مخصوصی را به سمت خود جلب کنند. این شما هستید که باید نوع کار خود را مشخص کنید. آیا به دنبال کار مفهومی هستید یا درصدد ساخت زیورآلات ساده یا با شکل و شمایل تاریخی. شاید اصلاً کار روی طلاجات را دوست داشته باشید. کدام یک را بیشتر می‌پسندید. به حدی نمونه زیاد است که نمی‌توان در یک جمله همه آن‌ها را بیان کرد.

از کجا باید شروع کرد؟

شروع این کار نیاز به دو چیز دارد: علاقه و دانش. اول از همه شما باید علاقه‌مند به کار کردن روی فلزات باشید. این کار ظریفی است. گاهی برای ساخت فقط یک تراشه باید ساعت‌ها وقت صرف کنید. همچنین باید دقت خیلی بالایی هم داشته باشید. کاری نیست که بتوان در یک ساعت سرهم‌بندی کرد.مورد دوم آموزش صحیح است. این مرحله بسیار مهم است چون کارهایی که با دست به وجود می‌آیند، به ویژه زیورسازی، نیاز به استفاده از ابزار متفاوت دارند. همچنین در کنار این راه از انواع مواد شیمیایی، آتش و… باید استفاده کنید. مسلماً بدون آموزش صحیح نمی‌توانید پیش بروید.

در آموزش شما طرز استفاده از ابزارهای برش و مواد شیمیایی مانند چسب، چگونگی برش و طرح زدن، چگونگی در دست گرفتن و… را به طور کامل یاد می‌گیرید. تازه این اول ماجراست. ریزه‌کاری‌هایی وجود دارد که فقط باتجربه به دست می‌آید. برای همین بهتر است که مدت طولانی را نزد یک استاد باتجربه کارآموزی کنید.

هزینه راه‌اندازی این کار چقدر است؟

متأسفانه به دلیل نوسانات بازار نمی‌توان هم اکنون قیمت دقیقی اعلام کرد؛ اما دست کم شما باید ۴۰۰ هزار تومان فقط پول خرید ابزارآلات اولیه را بدهید. این هم برای زمانی است که قصد کار کردن در خانه را داشته و نیازی به خرید نقره و طلا هم نداشته باشید. خانم بهروزی تمام خرید ابزارهای خود را در حدود دو سال پیش انجام داده بود. البته یک مسئله را باید در نظر بگیرید. لازم به خرید همه ابزارها در همان اول نیست. بلکه باید قدم‌ به‌قدم پیش بروید.

شاید بر اساس سلیقه هنری شما یک ابزار واقعاً کاربردی نباشد، پس خرید آن اصلاً به صرفه نیست. سوهان، لحیم، نقره، فندک، چکش و… که هرکدام قیمت‌های متفاوتی دارند. باز هم با ۴۰۰ هزار تا نهایت یک میلیون تومان می‌توان این ابزار را خریداری کرد؛ اما کافی نیست.

چه مزیت‌هایی دارد؟

این یک کار هنری است. از این رو از دو جهت می‌شود به مزایای این کار توجه کرد؛ هم مادی وهم معنوی. هرچند کار دست و هنر پدید آمده از ذهن یک هنرمند به واقع قابل قیمت‌گذاری نیست؛ ولی در هر صورت یک زیورساز می‌تواند از این طریق امرار معاش هم کند. ضمن این که ساعاتی را در حال کار و با علاقه و هیجان منتظر تولد یک اثر تازه است.

چه مشکلاتی بر سر راه وجود دارد و چگونه می‌توان آن‌ها را برطرف کرد؟

بارزترین مشکل شاید مسئله هزینه راه‌اندازی و آموزش باشد؛ ولی در مقایسه با مشاغل دیگر مشکلات جدی ندارد و فقط نوسان قیمت‌ها به خصوص طلا و نقره می‌تواند در مواردی سبب ایجاد مشکل شود. به هر حال وقتی قیمت طلا یا نقره افزایش یابد، شما نمی‌توانید تهیه کنید و ازطرفی هم مشتریان تان کم خواهد شد. البته مشکل دیگر مربوط به زخم‌هایی است که روی دستتان ایجاد می‌کند. گردن و کمر هم در این کار ممکن است؛ آسیب ببینند. برای همین بهتر است اول از همه دستکش مناسب هنگام کار در دست داشته باشید. دوم این که خم نشوید. سعی کنید تا بدن خود را صاف نگه دارید.

توصیه‌ای برای موفقیت در ساخت زیورآلات دست ساز

توصیه‌ای خانم بهروزی داشتند، این بود که بدون تمایل و رغبت درونی به هیچ کار هنری وارد نشوید…هنر چشمه‌ای است که باید در روح هنرمند جوشان شود تا آثار درخور و ماندگار و جاندار بیافریند. بعد از این قریحه درونی، یادگیری و صبر در راه یادگیری است که به شدت توصیه می‌شود. برای موفقیت و جذب مشتریان بیشتر هم بهتر است که طرح‌های خود را به روز نگه دارید و همیشه به دنبال طرح جدید باشید.

نویسنده : میلاد قارونی ،خراسان

امیدواریم از مطلب “زیورآلات دست ساز نقره بسازید و بفروشید” استفاده کرده باشید. نظر خود را در خصوص این مطلب با ما در میان بگذارید.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.