در زمستان زمین به خورشید نزدیک است. چرا در زمستان سرد است

در زمستان زمین به خورشید نزدیک است. چرا در زمستان سرد است

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”در زمستان زمین به خورشید نزدیک است. چرا در زمستان سرد است” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

شاید عجیب به ‌نظر برسد اگر به شما بگویند که خورشید در فصل زمستان نزدیک‌‏ترین فاصله را با زمین دارد ولی چیزی که ما در اطراف‎مان می‎بینیم، درست برخلاف انتظارمان است؛

در زمستان هوا خیلی سرد است، همه درخت‎ها و سبزه‌‏ها ازبین می‏‌روند و بیشترین باران و برف هم در همین فصل می‌‏بارد. درحالی‌که وقتی تابستان از راه می‌‏رسد، زمین در دورترین فاصله‌‏اش از خورشید قرار گرفته‌است اما هوا حسابی گرم می‎شود و تا مرز ذوب کردن ما پیش می‌‏رود!

به ‌نظر شما قضیه از چه قرار است؟

همه ما می‌‏دانیم که مدار زمین دایره‎ای نیست بلکه بیشتر شبیه بیضی است و برای همین فاصله زمین تا خورشید در زمان‏‌های مختلف تغییر می‌‏کند. مثلا در تیرماه، دورترین فاصله را با خورشید دارد و در دی‌ماه نزدیک‏‌ترین فاصله را اما دلیل اصلی ماجرا چیز دیگری است.

تا حالا از خودتان پرسیدید فصل‏‌ها چطور ایجاد می‎شوند؟ شاید از کتاب‎های درسی علوم به‌خاطر داشته‌باشید که دلیل به‌وجود آمدن فصل‎ها زاویه چرخش زمین به ‌دور خورشید است که ۲۳٫۵ درجه نسبت به خط قائم انحراف دارد. فصل‌های گرم دراثر تابش خورشید به مناطق شمالی به‌وجود می‌آیند و فصل‌های سرد از تابش خورشید به مناطق جنوبی زمین ایجاد می‏‌شوند. هرچه زمین به‌طور مستقیم درمعرض تابش اشعه‌های خورشید قرار گرفته‎باشد، بیشتر انرژی دریافت می‌کند و گرم‌تر می‌شود و این طوری است که زاویه چرخش زمین مهم‌تر از فاصله خورشید و سیاره‌مان می شود. پس حالا می‌دانیم که وقتی ما در نیم‌کره شمالی داریم از سرما یخ می‌زنیم و با پتو توی خانه راه می‌رویم، نیم‌کره جنوبی به سمت خورشید است و مردم آن‌جا دارند خودشان را بادمی زنند تا خنک شوند.

نویسنده : مریم ملی،خراسان

4.1/5 - (10 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.