توصیه های تغذیه برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا

توصیه های تغذیه برای پیشگیری از  ابتلا به ویروس کرونا

رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به بیماری ها خصوصاً ویروس کرونا دارد.

تعادل به معنی مصرف مقادیر کافی از مواد غذایی مورد نیاز برای حفظ سلامت بدن است .

تنوع یعنی مصرف انواع مختلف مواد غذایی است که شامل ۶ گروه اصلی غذایی (نان و غلات، سبزیها، میوه ها، شیر و فراورده‌های آن، گوشت و تخم مرغ، و حبوبات و مغز دانه‌ها) می شود.

با تغذیه صحیح و تقویت سیستم ایمنی می‌توان به پشگیری از ابتلای به بیماری کمک کرد. رعایت دستورات زیر در شرایط خاص به افزایش قدرت ایمنی بدن کمک می‌کند:

  • جهت تقویت سیستم ایمنی بدن روزانه از منابع غذایی حاوی آهن و رُوی (جگر ، گوشت قرمز، مرغ و ماهی، تخم مرغ، انواع سبزی، میوه ‌های تازه و خشک ، انواع مغزها و حبوبات) استفاده کنیم.
  • از خوردن غذاهایی که خوب پخته نشده ( مثل تخم مرغ عسلی و کباب هایی که مغز پخت نشده اند) خودداری شود.
  • استفاده از منابع پروتئین در غذای روزانه مثل حبوبات یا تخم مرغ حائز اهمیت است.
  • در صورتی که علائم سرماخوردگی داریم، از غذاهای آبکی مثل سوپ و آش همراه با آب لیموی تازه و مایعات گرم استفاده کنیم.
  • از مصرف غذا در بیرون از منزل اجتناب کنیم.غذاهای بیرون از منزل ممکن است با رعایت نکات بهداشتی دقیق تهیه نشده باشد و همچنین نمک و چربی مصرف شده سبب تضعیف سیستم ایمنی بدن شود.
  • توصیه می­شود جهت افزایش سیستم ایمنی بدن سه وعده اصلی و دو یا سه میان وعده در روز مصرف شود. البته باید توجه داشت در شرایطی که فعالیت فیزیکی محدود شده مقدار غذای خورده شده نیز باید به نسبت کاهش یابد تا از ایجاد اضافه وزن و چاقی پیشگیری شود.

پیشنهاد می کنیم مقاله “توصیه‌ تغذیه‌ای برای کودکان در روزهای کرونایی ” را نیز مطالعه بفرمایید

توصیه مصرف انواع غذاهای حاوی ویتامین ها

  • ویتامین ها و پروتئین ها ویتامین آ (A) یا رتینول نام گروهی از ویتامین‌های محلول در چربی است که از ترکیباتی به نام رتینوئیدها ساخته می‌شود . گروه ویتامین ای (E) آنتی اکسیدان های قدرتمند هستند ؛ در تقویت سیستم ایمنی بدن، روزانه از منابع غذایی این دو ویتامین استفاده کنیم ، مانند فلفل دلمه‌ای قرمز ، هویج ، کدوحلوایی ، سیب زمینی شیرین . سبزی های سبز تیره مثل اسفناج ، برگ چغندر و برگ های تیره رنگ کاهو . جگر گاو ،قلوه ، گوشت غاز ، ماهی سالمون و قزل آلا، زرده تخم مرغ، و غلات شامل فندوق ، تخمه آفتاب گردان تخمه کدو ، بادام پسته ، بادام زمینی و غیره.
  • از خوردن غذاهای چرب و شور مانند انواع تنقلات شور، انواع کنسرو‌ها و انواع سوسیس و کالباس، غذاهای چرب و سرخ شده به دلیل تحریک سیستم ایمنی بدن خودداری کنیم.
  •  ویتامین دی (D) یکی از ویتامین‌های محلول در چربی است که بدن ما برای رشد و استحکام استخوان‌ها به آن نیاز دارد. ویتامین دی با کنترل تعادل کلسیم و فسفر، افزایش جذب فسفر و کلسیم از روده‌ها و کاهش دفع از کلیه، مانعِ بروز مشکلاتی همچون پوکی استخوان می‌شود ؛ ماهی‌های چرب مانند قزل آلا ، ماهی تُن و سالمون ، لبنیات ، زرده تخم مرغ به افزایش سطح ایمنی بدن کمک میکند.البته با توجه به کمبود این ویتامین در جمعیت ایران، توصیه می شود مکمل آن را با تجویز پزشک دریافت کنیم.
  • روزانه از منابع غذایی ویتامین‌های گروه B مانند انواع سبزی‌های برگ سبز و میوه‌ها، شیر و لبنیات، انواع گوشت‌ها و زرده تخم مرغ، غلات سبوس دار، حبوبات مانند نخود و لوبیا، عدس باقلا و لپه و مغزها (پسته، گردو، فندق، بادام و بادام زمینی) جهت ارتقای سیستم ایمنی بدن استفاده کنیم.
  • مصرف ۶ تا ۸ لیوان اب آشامیدنی سالم و یا سایر مایعات به صورت روزانه توصیه می‌شود. نوشیدن مایعات به اندازه کافی و فراوان به حفظ ایمنی بدن و دفع سموم کمک می‌کند.
  • به منظور افزایش سطح ایمنی بدن روزانه از منابع ویتامین C شامل انواع میوه‌ها و سبزی‌ها از جمله سبزی‌های برگ سبز مانند سبزی خوردن، کاهو ،انواع کلم، گل کلم ، گوجه فرنگی، جوانه گندم، انواع مرکبات، کیوی و دیگر میوه‌های در دسترس استفاده کنیم.
  • استفاده روزانه از پیاز ، با توجه به این که پیاز خام حاوی ویتامین C است می توان به صورت روزانه همراه با غذا استفاده کرد.
  • در تهیه سوپ یا آش از شلغم که حاوی ویتامین C می‌باشد،استفاده کنیم.

پیشنهاد می کنیم مقاله ” چطور بفهمیم ویتامین D بدنمان کم است؟ ” را نیز مطالعه بفرمایید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.