تصویر جدید از کهکشان M83

تصویر جدید از کهکشان M83

رصدخانه‌ای در شمال شیلی تصویری جدید از کهکشان مارپیچی مسیه ۸۳ موسوم به «فرفره جنوبی» در فاصله ۱۵ میلیون سال نوری از زمین گرفته که ویژگی‌های شگفت انگیز آنرا با جزئیات بالا نشان می‌دهد.

مسیه ۸۳ یا M83 مثال بارز یک کهکشان مارپیچی است و به خاطر زاویه دید خاص می‌توان تصاویر خیره کننده‌ای از آن گرفت. عکسی که در ادامه مشاهده می‌کنید به کمک دوربین انرژی تاریک (DECam) نصب شده روی تلسکوپ Víctor M. Blanco واقع در رصدخانه سِرو تولولو (Cerro Tololo) در شمال شیلی گرفته شده است.

New image of Galaxy M83

DECam از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ برای مأموریت اصلی آن یعنی مطالعه انرژی تاریک مورد استفاده قرار می‌گرفت و حالا از آن برای اهداف دیگر مثل رصد اجرام آسمانی نزدیک استفاده می‌شود. مسیه ۸۳ در فاصله ۱۵ میلیون سال نوری از ما قرار گرفته که با توجه به دیگر کهکشان‌های همسایه ما نسبتاً نزدیک محسوب می‌شود. قطر مارپیچ این کهکشان ۵۰ هزار سال نوری و در مقایسه با قطر مارپیچ کهکشان راه شیری (۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار سال نوری) کوچکتر است.

برای خلق این تصویر از چند فیلتر استفاده شد که تمام آنها ویژگی‌های خاصی در کهکشان را نشان می‌دهند. برای مثال کانال‌های تاریک تجمع غبار و نقاط قرمز مناطق غنی از گاز هیدروژن را نشان می‌دهند که درون آنها ستاره‌های جدید متولد می‌شوند. تصویر بالا در مجموع از ۱۶۳ دوربین DECam و در مدت ۱۱.۳ ساعت گرفته شده است.

مسیه ۸۳ سال ۱۷۵۲ توسط منجم فرانسوی «نیکولاس لویی دو لاکای» کشف شد و تقریباً سی سال بعد یعنی در سال ۱۷۸۱ «شارل مسیه» دیگر ستاره شناس فرانسوی آنرا به فهرست اجرام آسمانی خود به نام «اجرام مسیه» اضافه کرد. M83 یکی از نزدیک‌ترین و درخشان‌ترین کهکشان‌های آسمان بوده و با دوربین دو چشمی قابل مشاهده است.

نوشته پیمان حسنی،دیجیاتو

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.