بیوگرافی مریم میرزاخانی نابغه

بیوگرافی مریم میرزاخانی نابغه

در ادامه این مطلب از فارسی ها بیوگرافی مریم میرزاخانی نابغه ، ریاضیدان ایرانی و استاد دانشگاه استنفورد را برای شما کاربران گرامی آماده کرده ایم .

بیوگرافی مریم میرزاخانی نابغه (1)

مریم میرزاخانی متولد ۱۳ اردیبهشت سال ۱۳۵۶ می باشد . او در تهران به دنیا آمد .

همسر مریم میرزاخانی جان وندراک نام دارد . او از پژوهشگران آی‌بی‌ام است و از او دارای یک فرزند دختر به نام آناهیتا می‌باشد .

بیوگرافی مریم میرزاخانی نابغه (5)

مریم میرزاخانی در سال سوم و چهارم دبیرستان مدال طلای المپیاد ریاضی از دبیرستان فرزانگان تهران را کسب کرد . همچنین در سال ۱۹۹۴ با امتیاز ۴۱ از ۴۲ در المپیاد جهانی هنگ کنگ مدال طلای جهانی گرفت . در سال ۱۹۹۵ هم در المپیاد جهانی کانادا با امتیاز ۴۲ از ۴۲ رتبه اول جهانی را کسب کرد .

مریم میرزاخانی در دانشگاه شریف کارشناسی را گذراند سپس از دانشگاه هاروارد روسیه بورسیه شد و دوره دکتری را در دانشگاه هاروارد گذراند .

بیوگرافی مریم میرزاخانی نابغه (2)

 در سال ۱۳۷۶ اتوبوس دانشجویان ریاضی شرکت‌کننده در مسابقات ریاضی دانشجویی که از اهواز راهی تهران بود به دره سقوط کرد و شش نفر از دانشجویان نخبه ریاضی دانشگاه صنعتی شریف جان باختند و مریم میرزاخانی از بازماندگان این تصادف بود .

او به همراه ۹ محقق برجسته دیگر در چهارمین نشست ۱۰ استعداد درخشان نشریه پاپیولار ساینس در آمریکا مورد تقدیر قرار گرفت . به نوشته یواس‌ای تودی این فهرست ۱۰ نفره شامل محققان و نخبگان جوانی است که در حوزه‌های ابتکاری مشغول به فعالیت هستند و با این حال معمولا از چشم عموم پنهان مانده‌اند .

میرزاخانی در سال ۱۹۹۹ میلادی موفق شد راه‌حلی برای یک مشکل ریاضی پیدا کند . ریاضیدانان مدت‌های طولانی است که به دنبال یافتن راه عملی برای محاسبه حجم رمزهای جایگزین فرم‌های هندسی هذلولی بوده‌اند و در این میان مریم میرزاخانی جوان در دانشگاه پرینستون ثابت کرد که با استفاده از ریاضیات شاید بتوان بهترین راه را به سوی دست یافتن به راه‌حلی روشن در اختیار داشت .

بیوگرافی مریم میرزاخانی نابغه (4)

میرزاخانی در تلاش است تا معمای ابعاد گوناگون فرم‌های غیر طبیعی هندسی را حل کند . در صورتی که جهان از قاعده هندسه هذلولی تبعیت کند ابتکار وی به تعریف شکل و حجم دقیق جهان کمک خواهد کرد .

دکتر مریم میرزاخانی استاد ریاضیات دانشگاه استنفورد نخستین بانوی ریاضی‌دان تاریخ لقب گرفت که توانسته مدال فیلدز معتبرترین جایزه دنیای ریاضیات را از آن خود کند .

مدال فیلدز بالاترین نشان علمی رشته ریاضیات است که به دانشمندان برگزیده زیر ۴۰ سال اهدا می‌شود و از آن به نوبل ریاضیات نیز تعبیر می‌شود . همچنین نخستین بانوی تاریخ ریاضیات و نخستین ریاضی‌دان ایرانی است که این جایزه ۷۶ ساله را برنده می‌شود . این جایزه بالاترین نشان علمی است که توسط یک دانشمند ایرانی‌الاصل کسب شده است .

بیوگرافی مریم میرزاخانی نابغه (3)

به تازگی هم خبرهایی درباره مبتلا شدن مریم میرزاخانی به سرطان به گوش می رسد .

او هم اکنون در بیمارستان تحت مراقبت است .

امیدواریم این بانوی نابغه ایرانی هرچه زودتر سلامت خود را به دست آورد .

مریم میرزاخانی درگذشت

3/5 - (1 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.