بیماری اگزما چیست؟

بیماری اگزما چیست؟

 اگزما نوعی بیماری پوستی است که با خارش، التهاب، قرمزی و پوسته ریزی همراه می باشد. اگرچه پزشکان هنوز دلیلی قطعی مبنی بر علت وجود این بیماری پیدا نکرده اند، ولی بر اساس تحقیقات صورت گرفته به این نتیجه رسیده اند که این بیماری بیشتر در بین کسانی شایع است که حساسیت و یا آلرژی دارند.

بیماری اگزما یک نوع بیماری ژنتیکی بوده و گاهی در بین افراد یک خانواده شیوع می یابد. بیماری اگزما در هنگام شروع با تاول های قرمزی همراه است که حاوی مایعی روشن هستند که سطح باکتری در آن ها بالا می باشد. هنگامی که این تاول ها به یک حد مشخصی می رسند شروع به ترکیدن می کنند و مایع درون آن ها جاری می شود.

در نوع اگزمای مزمن این تاول ها با برجستگی کم تری همراه هستند و قسمت برآمدگی ضخیم تری دارند. بیماری اگزما عموما با خارش همراه بوده که برای افراد ناراحت کننده است. بیماری پوستی از قبیل اگزما و کهیر پوستی عموما در میان افراد از عارضه های شایعی می باشد که واگیر دار نبوده و مهلک نیز نیستند.

در ادامه به علت ایجاد این بیماری و راه های درمان آن خواهیم پرداخت تا اگر با آن مواجه شدید این راه کارها بتواند به شما کمک کند.

اگزما

اگر به سفر و گردشگری علاقه مندید به سایت رنتی جا مراجعه کنید تا با جاهای دیدنی بیشتری در شمال آشنا شوید و مقصد بعدی را جایی متفاوت انتخاب کنید و برای اقامت خود می توانید اقدام به اجاره ویلا لب دریا کنید.

انواع اگزما

اگزما انواع مختلفی دارد که بیشتر این تفاوت در شکل ظاهری آن ها می باشد. شایع ترین انواع این بیماری عبارت است از:

اگزما پوستی آتوپیک:  این نوع اگزما در مراحل اولیه با قرمزی پوست و ترشح ضایعات خارش دار همراه است و  قسمت های داخلی آرنج، پشت زانوها و جلوی گردن به حالت کشیدگی در خواهند آمد. توجه داشته باشید که خاراندن و خراشیدن ضایعات بوجود آمده می تواند باعث ترشح مایع درون آن ها و پوسته ریزی شود. افرادی که به این نوع اگزما مبتلا می شوند اگر چه ممکن است با مصرف دارو تا مدتی بهبود یابند اما بعد از گذشت زمانی اندک بیماری آن ها مجددا عود خواهد کرد.

اگزمای تماسی: اگر فردی در تماس با مواد تحریک کننده پوست و یا موادی که منجر به حساسیت پوستی می شوند داشته باشد ممکن است در بدن فرد ضایعاتی همراه با خارش و سوزش بوجود آید که امکان تبدیل شدن به تاول را نیز دارند.

اگزما چیست

اگزمای پوستی سبورئیک: این نوع اگزما موجب پیدایش لکه‌های فلس دار، قرمزی پوست و شوره سر پایدار در بدن فرد می شوند که عموما هم در مناطقی پدید می آیند که چرب هستند مانند صورت، بالای قفسه سینه و کمر. این بیماری ممکن است یک عارضه طولانی مدت باشد که در زمانی بهبود و در زمانی دیگر عود کند. درماتیت سوزش‌آور: در این نوع اگزما هنگامی که پوست در تماس بیش از حد با مواد سمی و یا در معرض شست و شو قرار گیرد اتفاق می افتد که با خارش نیز همراه است.

علت بیماری اگزما

اگزما نوعی بیماری مزمن پوستی است که با شناسایی دلایل بوجود آمدن آن، قابل کنترل خواهد بود.

برخی از دلایل بوجود آمدن اگزما عبارتند از:

حساسیت غذایی: برخی از غذاها وجود دارند که مصرف آن ها برای برخی افراد ممکن است منجر به بیماری اگزما شود. به طور کلی پرهیز از غذاهایی که باعث ایجاد اگزما می شوند و یا آن را تشدید می کنند کمک بسیاری به کنترل بیماری خواهد کرد.

برخی از این نوع غذاها عبارتند از:

آجیل، غذاهای دریایی و صدف، شیر گاو، سویا، تخم مرغ و گندم.

پوست خشک: خشکی پوست یکی از علل بوجود آمدن اگزما است. خشکی پوست ممکن است در اثر عدم مراقبت روزانه، شست و شکوی مکرر دست ها با آب گرم و یا مرطوب نبودن هوا بوجود آید. بنابراین جلوگیری از خشک شدن پوست یکی از راه های جلوگیری از اگزما است.

بیماری اگزما چیست

عوامل تحریک کننده: برخی از مواد تحریک کننده پوست مانند عطرها، رنگ ها و مواد شیمیایی از جمله مواردی هستند که منجر به اگزمای پوستی می شوند.

مواد حساسیت زای موجود در هوا: برخی از مواد موجود حساسیت زا هستند که وارد شدن آن ها به بدن و واکنش با سیستم ایمنی منجر به اگزمای پوستی می شود. گرده، شوره حیوانات خانگی، گرد و خاک، دود، کپک و قارچ از جمله این موارد هستند.

تعریق: تعریق می تواند یکی از دلایل بوجود آمدن اگزما باشد. اگر چه عرق کردن به تنظیم دمای بدن، رطوبت پوست و نحوه عملکرد سیستم ایمنی کمک می کند، ولی ممکن است برای برخی افراد این تعریق موجب حساسیت شود و شرایط اگزما را تشدید کند.

درجه حرارت بسیار بالا و پایین: عموما در هوای بسیار گرم و یا هوای بسیار سرد شرایط اگزما تشدید می شود. بنابر این در زمستان به دلیل آن که سرمای هوا رطوبت بدن را کاهش می دهد، خشکی پوست پدید می آید و در تابستان نیز به خاطر گرما تعریق افزایش می یابد که این موارد منجر به اگزما خواهند شد.

هورمون ها: هورمون ها خود یکی از دلایل پیدایش اگزما هستند که این مورد در خانم ها و به خاطر شرایط چرخه قاعدگی بسیار شایع است.

عفونت و مصرف دخانیات از دیگر مواردی است که اگزمای پوستی را به همراه می آورند.

راه های درمان اگزما پوستی

برای درمان اگزما می توان از کمپرس آب گرم استفاده کرد . برای درمان اگزمای مزمن نیز می توان به صورت مداوم از شست و شو با آب و مرطوب کننده استفاده کرد.

درمان اگزمای خفیف نیز با استفاده از کرم ۱ درصد هیدروکورتیزون امکان پذیر می باشد. کرم بتامتازون نیز یک کرم موضعی قوی است که می توان آن را مورد استفاده قرار داد و برای درمان بسیاری از بیماری های پوستی مانند اگزما و درماتیت بسیار موثر می باشد. این کرم با کاهش التهاب، خارش و قرمزی شرایط را بهبود می بخشد و به تسکین علائم کمک می کند. البته بهتر است برای درمان اگزما به دکتر متخصص مراجعه کنید تا مشکل بیماری پوست شما جدی تر نشود.

اگزمای پوستی

علاوه بر این موارد برخی مراقبت ها نیز هستند که باید آن ها را رعایت کنید.   

شستن بدن با آب ولرم.

خشک کردن بدن بعد از شست و شو و استفاده از مرطوب کننده.

توجه داشته باشید که از تمیزکننده ‌های بدون الکل و آنتی باکتریال هرگز استفاده نکنید.

همواره در انجام کارهای منزل از دستکش نخی استفاده کنید.

در هنگام کار با مواد غذایی مانند سیب‌زمینی، پیاز، فلفل، گوشت و میوه‌های اسیدی مانند گوجه و مرکبات حتما از دستکش ‌های یک ‌بارمصرف استفاده کنید.

 برای شستن ظرف ‌ها و لباس ‌ها نیز دقت داشته باشید که آن ها را با دست نشویید و اگر امکان استفاده از یک ماشین ظرف‌ شویی یا لباسشویی را ندارید، می بایست این کار را زیر شیر آب و با استفاده از یک دستکش ساق بلند انجام داد که از نفوذ آب داغ به دستانتان جلوگیری شود.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.